Gå til innhold
Fiskersiden

kenya 2008


captain alexander
 Share

Recommended Posts

Tross grusomme bilder etter et tvilsomt valg i kenya, godt sprita opp av sensasjonslystne journalister har ELBE NORDMARK KENYA FISHING 2OO8 drista seg ned og så langt har ingen mista hodet eller blitt spist opp av kanibaler.

Svært få områder i Kenya er berørt av uroen og alt er som normalt unntatt mangel på turister.

8 mann fra ELBE og gjester er på plass og etter 2 dager er vi allerede i gang med en sinnsyk fest og ikke uten grund.

Vi deler opp gruppa 2 to med båten min som hardcore fishing hvor det meste gjøres av gjestene og vi konsentrerer oss om Jigging og annen aktiv fisking, men går også etter sverdfisk artene.

Første dag med kenyas nummer 2 kaptein dro til med 1 black marlin på ca 110 kg

Om bord hos oss ble det også bra med 2 sailfish hvor en måtte drepes pga skade stor jævel på ca 45 kg

3 gt på jigging mellom 6 og 15 kg

rainbow runner på 7 kg

Dag 2 gikk enda bedre

Vi svei en Sail og reiste tidlig inn for å jigge og ble stående igjen med

6 Giant trevally mellom 5 og 12 kg

Ny rainbow på 10 kg

masse baitfish

Resten av gjengen fisket med nr 1 kaptein i Kenya og fikk 6 sailfish og 6 grouper mellom 25 og 50 kg

Og noen jellowfinn

Av 8 mann har 7 fått sverdfiskart og det må sies å ikke være så galt.

I morra er det avslappingsdag med mulig en liten jiggetur.

Foresten ble det tatt en ikke ubetydelig black marlin i forrige uke på 950 pund

kenya rules

Vennlig hilsen

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krister har det bra og jakter på ny GT pers, er litt støl i arma for øyeblikket og det gjelder egentlig alle sammen.

FATT MOT! bilder kommer både her og der.

Vi har et par slappe av dager, men de andre båtene var ute i går og det ble tagget 2 black marlin på ca 100kg og en blue på va 150 kg ellers kom det inn ca 20 sails tilsammen, men egentlig ingen superdag.

Gj snitt 2 sails per båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt fra kenya er bra, med en slitsom dag i tung sjø og vannskelig fisk, men vi kom oss inn blant topp fem båtene og det ble 2 sail og en dorado.

Vi dro ut for å få bilder av sail til artikkel og det lykktes i stor grad med sail som gikk amokk rundt båten.

Var litt beskjeden med totalsummen av fisk og etter øyråd kom vi fram til pr i dag totalt

12 Sailfish

1 Marlin

Gt

Dorado

Baracuda

Rainbow runner

og annen mindre fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta har reist hjem og jeg er alene i paradiset.

Siste to dagene har vært dårlige med tanke på fisket selv om noen båter har fått bra, vi drar langt ut og fisker på blått klart vann pga vind er vannet grønt nærmere land.

alikevel har det vært greit de siste dagene med enda 5 nye sailfish.

Totalt er det tagget 17 sailfish på oppholdet og det vil si 3 sail pr dag.

En båt hadde grand slam med 1 black, 1 striped og en sail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er tilbake i Kenya igjen etter en kort visitt hjemme og litt drittvær.

Nye gjester har kommet Joachim og "krutshoff" som er et ekselent crew og har rett innstilling.

Her er det ikke snakk om passiv sofa fisking, men alt skal gjøres selv og helt i tråd hvordan jeg vil ha det på mine turer.

Gutta rigger, lager stripbait, og selvfølgelig kroker fisken selv, det eneste vi som jobber ombord gjør er å ta inn fisken til tagging, men nå skal de også begynne å kleppe mindre fisk som ikke er bevæpnet med sverd.

Første dagen gikk over all forventning med noen mindre Dorados og så smalt det på "Tagline" (lina lengst inn på outrigger) og en striped marlin hoppet mot båten som vanlig og vi hadd fast fisk.

Joachim kjørte inn fisken, men med største fisk, torsk på 5 kilo som pers var dette (ispedd med mye nerver) var dette for selv en velltrent nordmann ganske slitsomt så kvalmen kom på slutten etter 30 min.

Fisken kom inn til tagging og svømmer nå rundt med navnet til joachim på seg, bilder kommer.

Resten av dagen ble heller ikke så værst med 3 sailfish og enda flere dorado.

På vei inn smalt det på stanga lengst bak som er oppe hos meg og en black marlin på ca 150 kg fikk kontakt, gjorde et hopp også var det slutt.

Altså nesten en grand slam på første forsøk med tre forskjellige billfish på en dag.

Dette var flott trening til watamu festival fiskekonkuranse dagen etter.

Fiskekonkuransen ble en historie for seg selv med undertegnende depresiv etter at vi mistet en black marlin på 300 kg pluss, hoppet opp rett bak båten .

Kommer mer om dette seinere her er det slutt på batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så var man på plass i hjemlandet igjen etter en hektisk sesong i kenya.

Siste del av oppholdet ble meget artig med Joachim Andersen og krzystztof Damps ombord.

Gutta sattset maks og ble etter hvert drevne på det meste som foregikk ombord og satt nok verdensrekord i å stirre etter liv bak båten.

Marlinen kom som nevnt ganske fort allerede første dagen hvor resultatet ble 1 striped marlin og 3 sailfish pluss

Wahoo, Dorado og masse baitfish.

49728.jpg

49729.jpg

49732.jpg

49731.jpg

49735.jpg

49738.jpg

Gutta insisterte på å lære seg kroking selv og det skal innrømmes at det ble mange bom i begynnelsen, men desto mer moro når man lykkes med sin første Sailfish.

Hele prosessen kan minne om kattens lek med musen hvor man ikke må være passiv, men lokke sailen inn til hugg og gi friline på rett tidspunkt også rappe til med et mothugg som hadde revet hodet av en laks.

Krever mye kraft å få satt kroken igjennom den harde kjeften på en Billfish.

Marlinen er på mange måter enklere og tar pluggen som oftest hardere og mer kontant enn en sail som i mange tilfeller kommer inn og pirker i agnet.

Artig med en av sailene til "kruttshoff" som nærmet seg 50 kg og varsomt satt tilbake med et merke i ryggen.

PÅ denne turen drepte vi ikke en Billfish.

Imponerende å se hvor bra de fikk til riggen på båten, fulgte med og retta opp feil som kom og fullstendig konsentrasjon om det som skjer bak båten.

Det værste jeg veit er folk som blir apatiske og begynner å kjede seg.

Bak en big game båt skjer det langt mer enn de fiskene man får opp.

Ser gjestene 1 sailfish oppe bak båten har jeg og crewet set 10 så det gjelder å følge med og lære seg hva man skal se etter.

Fiskekonkuransen ble en historie for seg hvor undertegnende kroket en gedigen Black Marlin som kom ut av vannet 70 meter bak båten, gikk ut med 400 meter line før 200 ib wind on leader ble klippet tvert av like ved svivelen.

Teorien til de fleste var at en wahoo har anngrepet pluggen som seiler oppover hoved leaderen når den marlinen svømmer avgårde.

Kanskje!! noen ganger er wahooen et realt rasshøl som ødelegger det meste.

Mulig det bare var bad luck, vi annslo fisken til 300 kg pluss og humøret sank fra seierstanker til den dype avgrunn i løpet av 3 minutter.

Surt som f, men skal man lykkes med fisk av denne typen må alt klaffe.

Det som var enda verre var at vi fikk en mindre Marlin inntil båten og vi heiv ut en levende frigate makrell og fisken tok umiddelbart, men enda en gang røyk lina på samme sted og vi datt helt på ræv og egentlig ville hjem.

Dette var en av de dagene hvor øldrikking hadde fungert bedre selv om vi fikk to fine sailfish på vei hjem og egentlig er det sinnsykt hvor blasert man blir der nede.

Joachim sa når han så hva det var,,,"DET ER BARE EN SAIL"

49736.jpg

BARE EN SAIL!

En kompis som heter Brett jobber som crew verden over og vi fortalte om uflaksen der ute og han trodde Wahoo teorien holdt mål og sa "WAHOO IS THE MOTHER OF THE DEVIL"

49739.jpg

49912.jpg

Høres kanskje litt teit ut, for all del wahoo er en morsom fisk og da særlig på lettere utstyr, men når man har rigget med tungt utstyr for de største gutta, sluppet ut 8 stenger med svære marlin lures og de wahoo gutta kommer inn kan det til tider bli litt irriterende, spesielt når de stikker av med plugger til 50$ stykk.

Teknikken er å sveive de inn så fort som mulig uten å stoppe båten, da kommer de inn med åpen kjeft og nylonlina får ikke så mye juling.

49744.jpg

"kruttshoff" jobber inn Dorado nummer 1000000000

Dorado i store mengder betyr slutten på sesongen og i år var det voldsomt, noen ganger hadde vi dorado etter på alle stengene samtidig og et salig kaos for å ikke floke hele riggen.

Flott fisk som er min favoritt til å lage "strips" etter sail, det vil si at vi skjærer ut det feite bukskinnet og lager fiskeliknende strimler som blir surret på kroken.

Etter en par dager med litt roligere takter reiste vi oppover til lamu hvor det hadde vært et klondyke med tanke på marlin, en båt hadde hatt 16 marlin opp på 4 dager.

Kenya har i år produsert mye stor marlin med mange tett oppe til 1000 ib noe som egentlig er litt uvanlig da vi som regel får marliner på "bare" 100 kg

Tendensen er vel at flere båter går etter stor marlin, det skjer gjerne etter en bra Sailfish sesong hvor fiskerene faktisk er lei sail og heller venter mange timer på den ene store.

Vi trollet store Marlin lures i ca 8 knop.

3 store 3 medium og resten små sailfish baits var løsningen

49909.jpg

49910.jpg

Revansje lysten var stor etter dølagampen som lurte oss så vi kjørte 100 nautiske på en dag og hele turen kokte av Dorado og wahoo.

Vi hadde 3 mindre Marliner opp, men ingen satt skikkelig.

Vinden snudde og det ble til Kenya og være ganske røft så vi ble snytt for det aller beste fiske og for store bølger hindret oss i å fiske med livebait og svært få marliner kom opp for å sjekke pluggene våre.

Litt stille på tunafronten i år syntes jeg, men noen fine ble det og vi nøt hvitvin og sashimi til kvelds.

49911.jpg

Gutta ønsket å prøve Jigging etter Giant Trevally og vi traff innertier på jiggeplass 10 mil utenfor Lamu.

Drop Off fra 76m til 120 og i kanten stod det tett med Gt.

Skulle bare vise gutta hvordan vi gjorde dette og 4 ganger på rad fikk vi på Gt av betydelig størrelse som ikke ville opp i det hele tatt og lina røk.

Ikke en gang fikk vi jiggen opp før det var pang og full fart resultatet ble 1 på 15 og 2 på 20 kg.

Dette stedet er totalt uberørt og for meg en juvel som skal benyttes i årene som kommer og kan uten tvil produsere rekorder pga lite fisking i området.

Mye flotte snappere i dette området også som vi plukka opp med bunnfiske.

49914.jpg

49915.jpg

Jeg har fisket stor Tigerhai i området før og det var dette som gjorde at jeg ville prøve plassen.

Alltid en grunn til at tigeren flokker seg, samme situasjonen nede i Watamu, tiger og gt plassen ligger på samme plass.

Vi rakk ikke mer enn 1 time etter Tiger, men neste år skal de til pers.

49913.jpg

Litt dypere i dette området blir det jakt etter Amberjack i str xx large neste år.

En gammel fisker jeg kjenner hadde tatt Gt i området på nærmere 100 kg "mein gott"

49916.jpg

49917.jpg

49918.jpg

Fort gjort å få totalt dilla på gt jigging.

Vi prøvde også popping etter Gt, men der fikk vi juling.

En japaner fra Shimano fikk en gt på 42 kg på popper like før vi kom.

Vi hadde en Kingfish på ca 20 kg etter popperen til Joachim og den kom i lufta og knuste en svær surecast popper i en smell.

Kingfish nærmere land kan vær veldig artig på Lamu og jeg har tatt mange over 20 kg der nede de siste årene.

Vi dro tilbake til Watamu igjen og på veien ble det en striped marlin til pluss sailfish så det ble en flott slutt på turen og neste år er gutta tilbake med 3 uker og enda bedre forbredt til både Marlin og ikke minst Gt.

Vi planlegger å ta turen opp til lamu på to dager og bruke en hel dag bare til å poppe etter Gt på et rev halveis til Lamu og bo i munningen på Tana River.

Det blir også mer livebait etter de store Marlinene i Lamu området.

Tigerhai står også på lista og det er ikke noe problem å love alle artene på den turen.

Blir travelt neste år med start i midten av oktober hvor det blir flere turer med fokus på store mengder sailfish , men også variert fiske etter Gt da dette er en bra sesong for dette fisket.

Det blir tur fra Watamu og nesten opp til Somalia hvor Sailen hvert år kommer inn over grensa til Kenya og starter et etegilde av dimensjoner og fangstene kan være helt sykt bra.

En annen nordmann fisket der i år og fikk over 50 Sailfish på 3 dager og på det værste bettet fik de til og med sail på strips laget av mangoskall!!

Vi drar opp til dette området for å drive med flue etter sail og eventuelt haspel og kite fiske.

Bildene er tatt av gutta sjøl

KARIBO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Vil du seie at wahoo er like plagsomt som småsei og små sandflyndrer?

:)

Hehe Wahoo er egentlig en flott fisk hadde det ikke vært for de fordømte tenna.

Sei og flyndre er mer som en tannlaus gammel mann i forhold, men småsei i store mengder kan jo helt ta knekken på en stakkar.

Husker at vi surra in pilken i dasspapir for å komme igjennom stimene og under til torsken, funka bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross grusomme bilder etter et tvilsomt valg i kenya, godt sprita opp av sensasjonslystne journalister har ELBE NORDMARK KENYA FISHING 2OO8 drista seg ned og så langt har ingen mista hodet eller blitt spist opp av kanibaler.

Svært få områder i Kenya er berørt av uroen og alt er som normalt unntatt mangel på turister.

8 mann fra ELBE og gjester er på plass og etter 2 dager er vi allerede i gang med en sinnsyk fest og ikke uten grund.

Vi deler opp gruppa 2 to med båten min som hardcore fishing hvor det meste gjøres av gjestene og vi konsentrerer oss om Jigging og annen aktiv fisking, men går også etter sverdfisk artene.

Første dag med kenyas nummer 2 kaptein dro til med 1 black marlin på ca 110 kg

Om bord hos oss ble det også bra med 2 sailfish hvor en måtte drepes pga skade stor jævel på ca 45 kg

3 gt på jigging mellom 6 og 15 kg

rainbow runner på 7 kg

Dag 2 gikk enda bedre

Vi svei en Sail og reiste tidlig inn for å jigge og ble stående igjen med

6 Giant trevally mellom 5 og 12 kg

Ny rainbow på 10 kg

masse baitfish

Resten av gjengen fisket med nr 1 kaptein i Kenya og fikk 6 sailfish og 6 grouper mellom 25 og 50 kg

Og noen jellowfinn

Av 8 mann har 7 fått sverdfiskart og det må sies å ikke være så galt.

I morra er det avslappingsdag med mulig en liten jiggetur.

Foresten ble det tatt en ikke ubetydelig black marlin i forrige uke på 950 pund

kenya rules

Vennlig hilsen

Alexander

Kjempe fangster her Capt. :) Fytti rakker`n skal bli helt usannsynelig godt å komme seg nedover igjen snart... Må vel fortsette jobben med å få meg en Marlin på flue?? hehehe sailfish var jo enkel match :)

Skal hverrtfall få meg en "Grander" (Marlin over 1000 pund) sånn at du får litt å tenke på hehehe

må fiske masse med live bait neste gang for det er tingen når man skal ha tak i sånne karer som jeg skal ha tak i :)

Må gå for rekord GT på jigging også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.