Gå til innhold
Fiskersiden

trolling i sjøen


Skogtroll2
 Share

Recommended Posts

Heisan,

jeg driver med mye sjøfiske, både på dypt og grunt vann. De siste åra har det blitt en del dorging etter sjøørret, med enkelt utstyr (vanlig haspelstenger og wobblere som går fra helt grunt vann og ned til 6-10 meter). Jeg har konkludert med at dorging kan være svært effektivt ved fiske etter annen fisk enn sjøørret. Stor lyr og småpen torsk er vanlig bifangst (og ikke sjeldent er det mer bifangst enn fangst på disse sjøørretturene).

Tendensen har fått meg til å vurdere trolling. Jeg har en liten sjark som godt kan rigges til dette, men lurer på om noen har erfaring med denne type fiske. Jeg ser for meg å kunne dorge på et par titalls meters dyp (eller noe dypere).

Er det noen her som har erfaring med trolling i sjø? Jeg bor for øvrig på sørøstlandet (det er langt mellom kveitene på grunna her).

Hva slags rigger bør man velge til slikt fiske?

Mye av fisken som jeg skal fiske etter står på eller ved bunnen. Er det greit å trolle over sjøbunn som er tildels litt kupert, eller blir det mye stress med justering av riggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe ekkolodd og rigger som juster seg selv til dette.

En person som kan være grei å vente på svar fra er Abbor da han

kan dette med teknikk osv.

Skal du fiske MYE anbefaler jeg deg å kjøpe elektriske rigger, da

du blir PASSE lei av å sveive opp og ned alt for mange gangene.

Og jeg vet at begynner du å fiske med rigg utforsker du snart dyp på

over 10 meter :)Her.

Ikke noe trolling er stress hvis du kjenner bunn der du fisker, men skal

du slavisk kjøre kula f.eks 3 meter over bunn kan det bli stress med mindre

du velger et system som ordner dette for deg.

I kristiansand ligger det en bra butikk som har greie på slikt

FiskeGlede heter den. FiskeGlede

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor god en sjark er til slik fiske men det går vel å bruke. Jeg bruker på å fiske i forskjellige vannlag men følger ikke bunnen. fisket ned til maks 30 meter med rigg. Det er bare å prøve seg frem til dypet fisken står.

Jeg har ikke behov for å fiske med mange stenger, dorger normalt med to og får mer fisk enn jeg trenger. Sjark er vel ikke ideelt, men jeg har mulighet til å montere rigger på akterdekket og stangholdere kan monteres akkurat hvor jeg vil. Dessuten har jeg vridbar propell, og kan dermed justere farta opp eller ned med 0,1 knop med en lett håndbevegelse. Bruker båten til vanlig dorging i dag, og den har ganske mange fine torsker og lyrer på samvittigheten. Den er dog ikke særlig egnet til dorging etter sjøørret. Stikker for dypt til å kunne indianersnike seg langs land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er dog ikke særlig egnet til dorging etter sjøørret. Stikker for dypt til å kunne indianersnike seg langs land...

Det er derfor planerboard evt sideparavaner har sin missjon. Planerboard kan du fint kjøre 40 til 50 meter ut på siden av båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under dorging etter anadrome laksefisker gjelder 2 stenger. Fri presentasjon slik jeg har forstått det.

Ryktene sier at DN vil fjerne fjøslaks fra anadrome laksefisk kategorien fra og med august mnd. Så da blir

den fritt vilt i sjøen også, med unntak i vandringstidene for villaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man alene i båten, fersk på trolling og smeller ut både rigger og PB bør man i det minste holde seg vekk fra alt annet av båter, ellers får man fort problemer. Det siste man trenger er to pappagutter som kjører om kapp i hver sin speedbåt på full spiker med kurs rett mot planerboardlinene mens rigglodda dunker i bånn på grunna. Nok av løker langs kysten som driter i alt og alle og nekter å vike. Overflateparavaner er nok hakket enklere å ha med å gjøre om det skal fiskes nær land, men vis i det minste hensyn til andre som fisker fra land. Døvere å kjøre fisk på, men enklere å få unna når Bærumgutta skal teste motorene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av løker langs kysten som driter i alt og alle og nekter å vike. .

Noe som er et tips her er å ha en fortom på ca 1 meter 0.3 mono som du igjen fester til en 30 meter lang

6-8mm stålwire du klemmer noen wireklemmer på. Sørg for å ha en liten fender eller noe i enden slik at den ikke synker for dypt. Da kan det bli moro å være undervannshus hos evt idio... som skal ødelegge for deg ;)

Edit: et generelt sjøtrollingtips kan være å klikke Her

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: et generelt sjøtrollingtips kan være å klikke Her

Tja, det var en grunn til at jeg presiserte at jeg bor på sørøstlandet. Sjansen for kveite under trolling på grunt vann her i området er nok forsvinnende liten. Jeg holder til på telemarkkysten, og fisket som er aktuelt er trolling på flaka på rundt 20 meters dyp og på brattene langs med land enkelte steder.

Idioter på kryss og tvers er selvfølgelig et problem, selv om idiotfrekvensen er betydelig lavere her enn i Oslofjorden. Det betyr ikke nødvendigvis at folk her er flinke i båt, det er bare færre av dem. I fellesferien og deromkring holder jeg meg på land...

Minner om hovedspørsmålene mine:

Er det noen som har erfaring med slikt fiske på sørøstlandet?

Hva slags utstyr bør jeg velge?

Jeg støtter for øvrig CB i at det er liten vits i å prøve alt på en gang i starten - så gi meg ideen til en grei start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av fisken som jeg skal fiske etter står på eller ved bunnen. Er det greit å trolle over sjøbunn som er tildels litt kupert, eller blir det mye stress med justering av riggene?

Et hjelpemiddel som jeg synes reduserer stressnivået betraktelig ved trolling er å ha både kartplotter og ekkolodd. Dette er vel egentlig åpenbart, men jeg dorget i flere sesonger med kun ekkolodd, og det ble mye bråsvinging og panisk sveiving når grunnene åpenbarte seg på ekkoloddet i 3 knops fart lenge før de var forventet ;) Nå skal det sies at feilmarginen på kart og GPS er såpass stor at jeg fortsatt går i bunn en del steder, men det er mye sjeldnere nå enn før, og man lærer seg jo etterhvert hvor kartene ikke er så nøyaktige. Må også legge til at jeg dorger i indre Oslofjord, der kartene sikkert er temmelig nøyaktige i forhold til mange andre steder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dorget en del både med og uten rigg. jeg bor i Horten, og det er i disse traktene jeg fisker. Har en 17 fots skjærgård jeep, som jeg har montert en Cannon Unitroll på. Har fått en del sjøørret på riggen, men mer i overflata. Dorger med to stenger, ikke alltid jeg gidder å bruke riggen. Får mer annen fisk på riggen enn sjøørret, men mye fin sei, lyr og torsk har det blitt. Min største sjøørret på 4,5 kg, tok på vanlig overflatedorging. På sommeren unngår jeg ofte riggen, da makrell biter på hele tiden.. Blir slitsomt, og den biter på alt... Stor apex eller hva det nå henger i enden.. Men liker fisket, veldig spennende ;)

Ekkolodd er en selvfølge... har noen erfaringer uten lodd som jeg gjerne skulle vært foruten..

kartplotter har jeg aldri savnet, selv om det helt sikkert er et veldig greit hjelpemiddel

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om hovedspørsmålene mine:

Er det noen som har erfaring med slikt fiske på sørøstlandet?

Hva slags utstyr bør jeg velge?

Jeg støtter for øvrig CB i at det er liten vits i å prøve alt på en gang i starten - så gi meg ideen til en grei start...

Jeg troller med egen båt i samme farvann som deg Skogtroll2. Blir for det meste dorging etter sø i Frier og Eidangerfjorden men har også hatt noen turer etter annen fisk.

Når det gjelder utstyr bruker jeg ikke planerboard i sjøen. Det ser for voldsomt ut og provoserer de som fisker på land veldig. Derfor bruker jeg bare sideparavaner.

Av dyprigger bruker jeg to scottyrigger. Disse fungerer utmerket til mitt fiske, selv om elektriske rigger sikkert er fine greier.

Du må gjerne være med en dag og få dine egne erfaringer. ;) Bare ta kontakt på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjelpemiddel som jeg synes reduserer stressnivået betraktelig ved trolling er å ha både kartplotter og ekkolodd. Dette er vel egentlig åpenbart, men jeg dorget i flere sesonger med kun ekkolodd, og det ble mye bråsvinging og panisk sveiving når grunnene åpenbarte seg på ekkoloddet i 3 knops fart lenge før de var forventet ;) Nå skal det sies at feilmarginen på kart og GPS er såpass stor at jeg fortsatt går i bunn en del steder, men det er mye sjeldnere nå enn før, og man lærer seg jo etterhvert hvor kartene ikke er så nøyaktige. Må også legge til at jeg dorger i indre Oslofjord, der kartene sikkert er temmelig nøyaktige i forhold til mange andre steder.....

Båten er utstyrt med kombinert plotter og lodd med bra kvalitet, så den biten er i boks. De elektroniske kartene for området her er brukbare. Har hatt båt og instrument siden oktober og har hittil bare funnet to umerkede grunner :)

Jeg troller med egen båt i samme farvann som deg Skogtroll2. Blir for det meste dorging etter sø i Frier og Eidangerfjorden men har også hatt noen turer etter annen fisk.

Når det gjelder utstyr bruker jeg ikke planerboard i sjøen. Det ser for voldsomt ut og provoserer de som fisker på land veldig. Derfor bruker jeg bare sideparavaner.

Av dyprigger bruker jeg to scottyrigger. Disse fungerer utmerket til mitt fiske, selv om elektriske rigger sikkert er fine greier.

Du må gjerne være med en dag og få dine egne erfaringer. :D Bare ta kontakt på PM.

Hei,

veldig interessant! Dorging etter sjøørret i Frierfjorden driver jeg med kun for moro, siden fisken strengt tatt ikke er egnet til mat. Men jeg har dorget en del andre steder i fjorden, og får av en eller annen grunn atskillig mindre sjøørret enn jeg gjorde da jeg bodde i Oslo. Torsk, sei og lyr er derimot ikke noe problem.

Har du prøvd trollingriggen på litt alternative steder? Jeg kunne eksempelvis tenkt meg å prøve trolling på flakene sør for Langesund i gytetida for torsken.

Jeg henger gjerne med en tur - vi kan bruke PM for å finne et passende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interessant! Dorging etter sjøørret i Frierfjorden driver jeg med kun for moro, siden fisken strengt tatt ikke er egnet til mat. Men jeg har dorget en del andre steder i fjorden, og får av en eller annen grunn atskillig mindre sjøørret enn jeg gjorde da jeg bodde i Oslo. Torsk, sei og lyr er derimot ikke noe problem.

Har du prøvd trollingriggen på litt alternative steder? Jeg kunne eksempelvis tenkt meg å prøve trolling på flakene sør for Langesund i gytetida for torsken.

Jeg henger gjerne med en tur - vi kan bruke PM for å finne et passende tidspunkt.

Spiser noen få sø fra frierfjorden jeg, og lyser ikke i mørket enda ;) Men sø fisket har vært veldig tregt i det siste ja.

Har brukt downriggeren litt rundt forbi ja. Uten at suksessen har vært formidabel. Men har planer om å prøve i Såstein området i ukene som kommer.

Har endelig fått lagt båten på vannet igjen. Så nå er jeg stort sett ute hver helg været tillater det! Så vi blir nok enige om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser noen få sø fra frierfjorden jeg, og lyser ikke i mørket enda :lol: Men sø fisket har vært veldig tregt i det siste ja.

Har brukt downriggeren litt rundt forbi ja. Uten at suksessen har vært formidabel. Men har planer om å prøve i Såstein området i ukene som kommer.

Har endelig fått lagt båten på vannet igjen. Så nå er jeg stort sett ute hver helg været tillater det! Så vi blir nok enige om noe.

Hoppla,

jeg forfatta en stor rapport for Mattilsynet om kostholdsråd i norske havner og fjorder for noen år siden, og kjenner derfor Frierfjorden litt for godt til å opprettholde matlysta...

Såstein-trolling vil jeg veldig gjerne være med på! Området burde jo være egnet til trolling, siden flaket er forholdsvis "flatt". I tillegg kan det jo være fin torsk der i perioden som kommer. Kan ikke du sende en PM hvis du bestemmer deg for å ta en tur i helgene som kommer? Jeg kan hoppe om bord i Langesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.