Gå til innhold
Fiskersiden

De aller største laksene


ursus
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk i går tilsendt den nye "Domesday book of giant salmon" (anbefales, kjøpes billigst via amazon tipper jeg). Fokus er på alle kjente atlantiske lakser over 50 lbs /pund), dvs ca 22,7 kg. jeg er ikke ferdig med boka, men den er særdeles interessant lesning og virkelig noe å "sikle over" mens man venter på ny sesong. Noen norske elver er meget godt representert (som Alta, Vosso/Bolstad, Namsen og Årøy), mens andre er helt fraværende selv om det er tatt så storfisk der og. Jeg vet at det er tatt noen fisker i både Orkla og Gaula over en slik vekt, og mange i f.ex. Nidelva, den vakre (men akk så gyrobefengte) Driva og i Eira/Aura for reguleringen.

Er det noen som kjenner til en slik oversikt for norske elver, enten samlet eller hver for seg ? Alternativt. så hadde det vært innteressant å lage det for et utvalg elver.

Ursus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til en slik oversikt for norske elver, enten samlet eller hver for seg ? Alternativt. så hadde det vært innteressant å lage det for et utvalg elver.

Ursus

Sjekk ut lista for de 50 (50 på topp) største laksene tatt i Norge! Listene ligger på en annen kjent nettside for STORFISK! Der er det fakta om mange av de største, men det mangler nok en del info. Kom med bidrag hvis du/dere sitter på noe!?

50 på topp listene er nå under større oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til en slik oversikt for norske elver, enten samlet eller hver for seg ? Alternativt. så hadde det vært innteressant å lage det for et utvalg elver.

Ursus

"Avkroken fiske" har ihvertfall ei side hvor mange av de største laksene tatt på stang står bokført.

Gå på http://www.storfisker.no/ og se under "rekordlistene/50 på topp/ laks".

Endret av Rusty Rat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avkroken fiske" har ihvertfall ei side hvor mange av de største laksene tatt på stang står bokført.

Gå på http://www.storfisker.no/ og se under "rekordlistene/50 på topp/ laks".

Regner med det er kun topp 50 laks du har sjekka :hailfs: Jeg driver å utarbeider 50 på topp for de ulike saltvannsarter, bergnebb også :) Så du får ta en titt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er kun topp 50 laks du har sjekka :P Jeg driver å utarbeider 50 på topp for de ulike saltvannsarter, bergnebb også ;) Så du får ta en titt etterhvert.

Kuuult!:) Det blir spennende å følge med på! Og en utrolig fin trøst for oss som er danket ut av norges gjeveste sportsfiskeliste :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vosso/Bolstad og Årøy er dessverre laksen så godt som borte så eg forstår ikkje kvifor dei er tatt med. :)

Vel, det tjener ihvertfall den hensikten at det viser hvilke muligheter som en gang fantes i en ikke alt for fjern fortid. Dels synes jeg det er interessant å se slike lister ut fra et sportsfiskers ståsted. Dels kan det også være med på å sette fokus på hvilke elver som er mer eller mindre ødelagt. Jeg mener vi bør holde minnene om Ekso, Vosso/Bolstad, Årøy, Driva, Rauma, Vefsna m.v. "varme". Hvem hadde for 20 år siden trodd at elvene på sørlandet igjen ville være lakseførende ?

:)

Sjekk ut lista for de 50 (50 på topp) største laksene tatt i Norge! Listene ligger på en annen kjent nettside for STORFISK! Der er det fakta om mange av de største, men det mangler nok en del info. Kom med bidrag hvis du/dere sitter på noe!?

50 på topp listene er nå under større oppdateringer.

Sjekket den, ikke akkurat oppdatert for å si det slik. Men fint at noen har startet på arbeidet. Skal ta en titt i min "Domesday Book" som - som nevnt - inneholdt mye fra Namsen, Vosso/Evanger/Bolstad, Alta og Namsen. Skal sjekke hvilke fisker som står der.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Denne tabellen var da ikke mye å skryte av.

I Vosso var det ikke vanlig å melde inn fangster, heller ikke på slutten. Det var vel bare Bolstad som hadde system på slikt etter det jeg har forstått så slike lister er det ikke mye sannhet i tror jeg.

Lite tilegg til listen: min far har tatt 2 lakser på 24 kg i Vosso, Flaga. Den siste ble tatt siste året før fredning. Jeg har bilde av begge disse + en liten film av den ene som jeg kan overføre digitalt hvis det er interesse for det!!

Torbjørn Skjelde

Endret av Skjelde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tabellen var da ikke mye å skryte av.

I Vosso var det ikke vanlig å melde inn fangster, heller ikke på slutten. Det var vel bare Bolstad som hadde system på slikt etter det jeg har forstått så slike lister er det ikke mye sannhet i tror jeg.

Lite tilegg til listen: min far har tatt 2 lakser på 24 kg i Vosso, Flaga. Den siste ble tatt siste året før fredning. Jeg har bilde av begge disse + en liten film av de andre som jeg kan overføre digitalt hvis det er interesse for det!!

Torbjørn Skjelde

Ja veldig gjerne. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.