Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske vatn på jæren


auratus
 Share

Recommended Posts

Karleif: Hvor spiselig er fisken i vannet du nevner, Storamoset? Har lest artikler om stor fisk fanget i dette vannet. Men selv er jeg litt skeptisk til disse vannene med mye jordbruk rundt. Føler at mye dritt siger ut i vannet. Har du (eller andre) noen meninger om den matmessige kvaliteten på fisken i Storamoset og andre vann i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme røye-art som den som settes ut oppe i Sirdal, eller er det snakk om "vanlig" røye?

I sommer padlet jeg rundt med kano og ekkolodd i ene nabovannet, for å kartlegge dybdeforholdene osv. Viste seg å være ei dyp grop midt ute i vannet, hvor det sto noen digre purker nede på bunnen. Muligens røye, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Er dette samme røye-art som den som settes ut oppe i Sirdal, eller er det snakk om "vanlig" røye?

I sommer padlet jeg rundt med kano og ekkolodd i ene nabovannet, for å kartlegge dybdeforholdene osv. Viste seg å være ei dyp grop midt ute i vannet, hvor det sto noen digre purker nede på bunnen. Muligens røye, ikke vet jeg.

det er vanlig røye ja. både ørret og røye blir store i Storamos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Hvor store?? Har du noe peiling på største fisk som er tatt i vannet (både ørret og røye)? Hva med gjennomsnittsstørrelse? Fisket litt i et nærliggende vann i sommer, og da lå snittvekta på 450 - 500 gram. Er dette bedre eller dårligere enn normalt?

snittvekta i det vannet du fisker i, er ikke normalt for de vanna som ligger på høgjæren, det er bare noen få av de lett tilgjengelige som har fisk med så høy snittstørelse. i det vannet som jeg fisker i på høgjæren har jeg fått ørret på 2,4 og røye på 0,8. her er jeg ofte borti fisk på rundt kiloen, og de er alle knall røde i kjøttet.

i storamos er det ørret på ca 5kg som er det størst opserverte som jeg vet om, og røye på 2-3 kg. snittet er nok rundt 250-300g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Karleif: Hvor spiselig er fisken i vannet du nevner, Storamoset? Har lest artikler om stor fisk fanget i dette vannet. Men selv er jeg litt skeptisk til disse vannene med mye jordbruk rundt. Føler at mye dritt siger ut i vannet. Har du (eller andre) noen meninger om den matmessige kvaliteten på fisken i Storamoset og andre vann i nærheten?

har fått en del fisk i vatn rondt storamos å kan ikkje sei at æg he kjent forskjell på smaken ifra der te andre vatn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fiskefritid

sitat:Opprinnelig postet av auratus

nogen så vettom nogen goe isfiske vatn på jæren [8D]

ta deg en prat med Vegard på Jæren Sportsfiske (Bryne)

tror nok han vett om et par pyttar!

men med denne temperaturen blir det lite isfiske i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det is på Storamos nå? Kunne tenkt meg en kano-tur med wobbler-dorging snart. Er det spesielle regler om forbud mot fiske fra båt (kano) i dette vannet? Selges det fiskekort året rundt? Og...hvis man planlegger å dra med seg kano, hvilken adkomstvei er i såfall den beste (dvs kortest avstand mellom parkeringsplass og vannet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.