Gå til innhold
Fiskersiden

Rangering av laksesluker


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Hvilke sluker er dine favoritter i lakseelva di (type, vekt, farge) ?

Og når funker de best, eller brukes de ?

Mine favoritter:

1) Trønderskeia kun kobber 30gr eller 40gr. På tidlig elv, uansett om elva er blank eller cognac.

Brukes også hele sesongen på mellom- og smålaks. Reserveløsning: Møresilda 55gr.)

2) Pirat blank 30gr. Kun på blank elv, uansett størrelse på elva.

3) Buch Spesial 30gr, 22gr. blank (samme farger som Pirat). Samme forhold som Pirat, men brukes spesielt når elva blir endel mindre og varmere i og med at den vingler mere på rolig strøm. 22gr. og enda mindre etterhvert som elva synker.

4) Koster 40gr kun kobber. Kun i juni under alle slukforhold. Lange kast der laksen står langt ut.

5) Rappala-sluken 32gr. i gull. Cognac-elv hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska med sluk på 15-20 år (ikke noe prinsippielt grunnlag, synes bare det er så forbaska kjedelig)

men i den tia jeg dreiv med det, var det EN sluk som gjaldt for meg i Gaula: KOSTER!

Varierte mellom 18-28 og 40g etter størrelsen på elva. Sølv hvis elva var grå eller grønnaktig, gull (gått ut av prod.) hvis elva var grå eller grønn med sol på. Kobber hvis elva gikk i gyllen tone. Zebra (også ute av prod.) under dårlige lysforhold samt på svært skitten elv. Jeg er vel kanskje en av de få som tror mest på svarte fluer på skitten elv også, men hold ei orange og ei svart flue ved siden av hverandre i gråelva, og se hvilken som vises best, den svarte gir en mye kraftigere silluett og kontrast.

I Nidelva har jeg tatt kun en eneste fisk på sluk, og det var en SØ på 8,2kg tatt på sølv/blå tasmanian devil 28gr. midt på svarte natta. (tror jeg skal skrive den historien en dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blekkplåt.......? :P^_^

skal hilse sølvreven fra min kone å si

1. salamander

2 salamander

Ikke vær "sur" fordi kona di har tatt en mye større laks enn deg (sikkert på Salamander). Du vil knuse henne likevel i sommer (Mega Man). Spør henne hvor mange av slukene hennes som ligger på bunnen av Gaula :lol:

Jeg er vel kanskje en av de få som tror mest på svarte fluer på skitten elv også, men hold ei orange og ei svart flue ved siden av hverandre i gråelva, og se hvilken som vises best, den svarte gir en mye kraftigere silluett og kontrast.

Det har du nok alledeles rett i ja

:)

Ei lita svart flue fungerer faktisk også meget godt på flomelva :)

SS og flom = SANT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær "sur" fordi kona di har tatt en mye større laks enn deg (sikkert på Salamander). Du vil knuse henne likevel i sommer (Mega Man). Spør henne hvor mange av slukene hennes som ligger på bunnen av Gaula ^_^

det er ikke rent lite sluker hun har lagt igjen.men hun fisker da. :)

det med den laksen :lol: det får jeg høre vært år hvem har den største laksen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.