Gå til innhold
Fiskersiden

Et steg videre, innspill til nytt utstyr


Møresild
 Share

Recommended Posts

Hei

Er ny på forumet så først noen ord om meg selv..

Har tidligere vært i kategorien fisker som kunne sitte ved et vann noen kvelder i året med dupp og meitemark. I fjor vår tenkte jeg å prøve meg på litt mer aktivt fiske å gikk til innkjøp av en Shimano Beastmaster samt Shimano Nexave for fiske med flue og ørretboomer ved større vann/elveutløp etc. Fiske ble mere og mer morsomt og fangstene større.

Så, utpå sommeren fikk jeg for første gang prøve en fluestang av en kompis. Har egentlig aldri tenkt å prøve fluefiske da jeg som mange andre trodde dette var utrolig vanskelig. Gikk mye bedre enn jeg hadde trodd (med god hjelp av flink instruktør) og etter noen timers trening på plenen jeg var klar for nye fiskeopplevelser ! (Tok selvfølgelig noe lengre tid...)

Dro ned på den lokale sportsbutikken og kjøpte et nybegynner sett til 8-900 kroner. Merke Kinetic # 6-7.

Turen dro opp i elva for å prøve. Kjerring og unger så meg knapt igjen før fiskesesongen var over. :lol: Noen laks på rundt kiloen ble det også, så da var det gjort. Aldri mer fiske med haspel.

Er fremdeles på nybeggynerstadiet. dvs jeg prøver så godt jeg kan å lære meg de elementere ting innen fluefiske, hvilke fluer jeg skal bruke, fisketeknikker, forskjell på utstyr/klasser etc etc. Selv om jeg bare fikk 1,5 måned trening med min første stang føler jeg at det er på tide å ta et skritt videre. Selve utstyret har forsåvidt fungert greit, men er ikke helt fornøyd med en del slark i snelle osv, føler at dette settet kanskje har sine begrensninger når det gjelder å utvikle seg, samt at det alltid er morsomt med nyt utstyr :)Har fått mulighet til å prøve noen kast med langt bedre utstyr og har jo merket en klar forskjell.

Første steg for meg nå er å melde meg på et fluekastekurs for å forbedre teknikken. er litt redd for å legge til meg uvaner/feil som blir vanskelig å rette opp senere. Er derfor ute etter et nytt sett i prisklasse 2-3000 kroner og lurte på om noen kunne ta seg tid til å komme med noen kommentarer.

Jeg fisker med enhånds i små lakselver i Nord-Norge. Å-elva på Andøya samt Gårdselva i Forfjorden. Snittstørrelse på laksen ligger på rundt 2 kilo, med muligheter for laks opp til 10kg. Ser for meg klasse 6-7 for denne typen fiske. Hvilken type aksjon som passer meg best har jeg ikke god nok kunnskap til å uttale meg om, men har selvfølgelig planer om å teste utstyr før jeg kjøper (såfremst det lar seg gjøre)

Jeg har kikket på følgende sett:

Greys G-Series 9`6fot #7/8 enhånds http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.a...ProductId=41887

LTS X3 Enhånds Kit 1990,-

Enhånds POOL 12 SSD/POOL 12 SUMMIT 1999,-

Sage Launch outfit 2999,-

De 3 sistnevnte hos villmarksbutikken: http://www.villmarksbutikken.net/d4WAnMJjW5x.24.idium

Noen som har noen umiddelbare kommentarer til nevnte sett evt som har erfaring i bruk av disse?

mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de settene du nevner ville jeg satset på enten Greys, LTS eller Sage. Pool12 er ikke kjent for å lage gromme stenger... Synes også Biocraft snella virker litt tung og klumpete.

Selv liker jeg best stenger i 9.6' eller 10' til elvefiske, gjerne i #7 (6\7) el #8 (7\8). Og et kastekurs er absolutt å anbefale! Selv var jeg selvlært og brukte noen år på å kvitte meg med de fleste unotene. Vridning og rette linjer i kastet sliter jeg fortsatt med etter 15år, men det er mest latskap fra min side:)

Stenger i mellomsjiktet (1500-2000kr) er mer enn godt nok! Når det gjelder hvilken stang\aksjon som passer for deg er det kun du som kan avgjøre. Her er det oftest et must å prøve div. stenger! Selv om alle tre du nevner er gode stenger med moderat aksjon, vil du garantert like en bedre enn de andre om du fikk prøve alle tre.

Redington lager også meget bra stenger, har prøvd\eid flere av dem. Tilbud hos Nfisk.no, men de får du vel ikke prøvd da de holder til i Oslo.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hørtes ut som du er skikkelig i gang!

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg selv valgt som stang (Slate Light Weight 3-delt 9ft. #6) og kjøpt meg en snelle (Slate Viper Sea-Trout #5-8). Fordelen med denne snella er at du har skråstilt snellefeste, slik at det er lettere å kjøre større fisk med enhåndsstang. Når du holder den inntil magen. Dette gjør at du får flyttet snella litt lenger inn på selve stanga, og du slepper da å bremse med magen/jakka!

Dette utstyret finner du på http://www.prima-villmark.no/

Er ganske grei pris. Kommer på tilsammen rundt en 3000!

Skitt fiske!

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg anbefale Guideline Lpxe RS, jeg er i ca samme situasjon som deg(vært fluefisker siden i fjor høst) og kjøpte akkurat Guideline stanga nå for noen uker siden selv om det er regnet som en litt rask stang og ikke for nybegynnere. Hadde få problemer med å tilpasse meg denne stanga, og vi er nå blitt gode venner:)

Har tidligere brukt en Redington Wayfarer.

Stanga er på halv pris i både #7 og #8 på skittfiske.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg anbefale Guideline Lpxe RS, jeg er i ca samme situasjon som deg(vært fluefisker siden i fjor høst) og kjøpte akkurat Guideline stanga nå for noen uker siden selv om det er regnet som en litt rask stang og ikke for nybegynnere. Hadde få problemer med å tilpasse meg denne stanga, og vi er nå blitt gode venner:)

Har tidligere brukt en Redington Wayfarer.

Stanga er på halv pris i både #7 og #8 på skittfiske.no

Bruker den stanga også og er veldig fornøyd.(#8) Anbefales..

(Men det kommer vel ein gjerrigknark i forumet og bannlyser den og meiner Lidl stanga er det beste...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd og sett etter noe brukt?

Med litt tålmodighet så kan du gjøre et kanonkjøp.

Følg med på Finn.no, QXL, fiskersiden.no, fluefiske.net, osv..

Har selv kjøpt brukt 2 ganger.

Kanonkjøp begge ganger.

Siste kjøp var en Loop Greyline #7 9,6 fot. Stang var brukt EN gang. Kjøpt for kr 1800,-

Endret av Sofus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.