Gå til innhold
Fiskersiden

Med fluestanga i Mjøsa


atus99
 Share

Recommended Posts

Manga av mine kompiser har dratt på smilebåndet, når jeg har sagt at jeg skal ut å prøve meg med fluestanga i Mjøsa. Første gang jeg prøvde dette var forrige helg, og måtte prøve igjen i helga.

På disse to turene har det blitt 8 abbor (200-500g), 1 sik (400g), 1 vederbuk (1500g). Vil vel si at den som ler sist ler best. Ble noe overrasket selv over at abboren var så bitevillig på flua. Vederbuken ble tatt på popper flue. De andre ble tatt på diverse våtfluer/streamere. Dermed kan jeg krysse av 3 nye arter tatt på flue.

atus99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en runde i Åkersvika, det burde fungere - tips til gjeddefluer i egen tråd under fluefiske....

Med forebehold om at du bor på gærne siden av Mjøsa, da..... ellers kan det jo bli langt til Åkers......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta opp tråden med gærne sida også videre......men man kan vel si såpass at jeg og du, Espen, er fra samme side. Det er vel ikke tilfeldig at skiltene på bilene fra Hamar har FS (Feil Side) som første bokstaver.....

Er egentlig ganske fersk som fluefisker, begynte å fiske med flue for første gang for 2 år siden. Og jeg må si at det har tatt disse 2 årene å komme inn i hvordan man fisker med flue. Tenker da på når man skal fiske med tørr vs våt flue. Har fisket en del i Oslofjorden, da jeg bor her inne. Det har blitt en del blanking, iallfall første året, etterhvert har det blitt bedre.

Så til et tips for ferske fluefiskere, kom dere på kastekurs så fort som mulig. Kasteteknikken min ble ca 200% bedre etter at jeg var på kurs. Var på kurs hos Jan og Tom, og kan på det sterkeste anbefale deres kurs. Meget godt kurs!!

Så til Mjøsa: Da jeg har vokst opp ca 50 meter fra norges største innsjø så er det helt klart at jeg her kjenner områdene bedre enn f.eks Oslofjorden. Men har ikke før i det siste prøvd med fluestanga, da dette ga en bra fangst første gangen så var det bare å prøve igjen. Så Åkersvike skal vel prøves ut, satser på å få min første gjedde på flue her.

atus99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er du oppvokst da atus?? Jeg er oppvokst på Biri (definitivt rett side) og har fiska mye med flue i Mjøsa, spesielt i områdene rundt der vismunda renner ut. Har fått flere fine vederbuk på tørrflue, ok mort på tørrflue, abbor og harr selvsagt. En kompis tok en brasme på tørrflue som den gang var større en norgesrekorden, ble aldri meldt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redalen ja. Da kan du jo teste utløpet av stokkelva også. Der har jeg tatt mang en harr i hine hårde dager. Fiska igrunn alltid med tørrflue, og spesielt mye med Red Tag. Etter karpefisk og harr vil det meste av tørrfluer funke. Ellers vil vederbuk, abbor etc også ta streamere. Ved utløpet av elva (husker ikke navnet) som renner ut ved gamle Biri Bruk fiska vi også endel.

Ørret fra land i Mjøsa tror jeg derimot er et tvilsomt prosjekt. Men man vet jo aldri. Så en diger ørret helt innved land i stokkelva utløpet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turene jeg har med fluestanga i Mjøsa, så har jeg fisket ved utløpet av Stokkelva. Jeg bodde jo ikke så langt herfra når jeg var yngre. Fisket en del her også da jeg var yngre men fisket nok litt for lang opp da, for de store fangstene uteble.

Har du prøvd å fiske i utløpet av den elva som renner ut ved Vigrom Ulff?? Vet ikke hva elva heter jeg. Dette ser vel også ut til å være et godt sted å fiske??

Elva som renner ut ved gamle Biri bruk heter vel Hansvea så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.