Gå til innhold
Fiskersiden

Duppmeite - trenger råd


 Share

Recommended Posts

Folkens!

etter hvert som sønnavinden økte på i dag fant jeg ut at økende sjø sikkert rører fint rundt på grunnområdene her hjemme, og dermed gir fisken større sjans til å finne bytte på grunna. Ikke før var den tanken tenkt, så fant jeg ut at duppmeite sikkert kunne funke fint i slikt vær. Som sagt, så gjort. Sild ble tatt ut av fryseren, og helt i bunnen av kassa med fiskeutstyr fant jeg en gammal makrelldupp. Jeg hadde riktig nok ikke 25 grams søkke, men fant et på 28. Det var da nær nok. Knøyt meg en fortom med vanlig baitholder-krok, og traska i vei. Jobben var unnagjort, klokka var blitt fire, men jeg hadde jo en times tid med godt lys.

Framme på den tenkte fiskeplassen var det akkurat slike forhold jeg så for meg - plassen er litt skjermet, så det blir ikke veldig mye sjø, men det var nok dønning til at det langgrunne området ble rørt godt opp. Jeg tredde på en sildebit og dælja ut. I det jeg tenner meg en røyk ser jeg duppen gå under. Etter fem sekunder. Jeg venter ørlite og setter tilslag. Viltert svar i andre enden betyr sjøørret. Jøss, skulle det være så enkelt?

Neida, etter tre-fire meters innsveiving går fisken av. Jeg slenger noen gloser med vinden, agner på nytt og prøver igjen. Historien gjentar seg, selv om det nå går minst 30 sekunder før duppen går under. Nye gloser, ny gjentakelse...

Kort fortalt: I løpet av kort tid hadde jeg fire fisk på. Alle forsvant. I tillegg var det flere som fulgte etter når jeg snella sakte inn, og flere ganger gikk duppen under uten at jeg fikk kroka fisken. På et tidspunkt bytta jeg til treble-krok på fortommen, siden sildebitene jeg hadde tatt med kanskje var litt store for kroken.

Rundt fem-tida døde det helt ut. Samtidig begynte det å bli mørkt, og det ble vanskelig å se duppen. Grinete som jeg var trakk jeg det likevel ut til klokka seks. Da rusla jeg hjem.

Jeg synes duppmeite er innmari morsomt, men har ikke hatt stor suksess i sjø. Derfor ber jeg tynt om hjelp. Jeg har samla en liten rekke spørsmål under:

1. Er teorien min om at omrøring på grunna gir større sjans for fisk riktig? Er det i tilfelle like greit å bånnmeite?

2. Er det noen dupp som egner seg spesielt godt til denne type fiske? Med mye vind blir det både stor sjø og småkrusninger på vannet. Duppen jeg brukte i dag var vanskelig å se.

3. Hva slags krok er smart å bruke til strimler av sild eller makrell? Jeg har sett tidligere at treblekrok anbefales. I tilfelle hvilken størrelse? All fisken jeg kjente eller så i dag var på pluss/minus kiloen.

4. Jeg hadde med meg råreke i dag, men brukte sild som agn hele tida siden fisken åpenbart var fornøyd med sild. Men er råreke brukbart ørretagn? Og kan mark funke på denne tida av året?

5. Hvor lenge bør man egentlig vente før man gir tilslag når duppen går under? Jeg tror kanskje jeg var for raskt ute en del ganger i dag.

6. Når jeg dorger etter sjøørret på denne tida av året pleier jeg å fiske midt på dagen, gjerne på fine dager. Det gir suksess. Er det slik at sjøørreten også er vanskelig å få ved duppmeite når det mørkner?

Vel, det blei jo en del. Til sist kan jeg legge til at fiske med dupp med veeeldig lang fortom, som skal trekkes inn ikke er aktuelt for meg. Stanga jeg har her og nå er for kort (åtte og en halv fot).

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er teorien min om at omrøring på grunna gir større sjans for fisk riktig? Er det i tilfelle like greit å bånnmeite?

2. Er det noen dupp som egner seg spesielt godt til denne type fiske? Med mye vind blir det både stor sjø og småkrusninger på vannet. Duppen jeg brukte i dag var vanskelig å se.

3. Hva slags krok er smart å bruke til strimler av sild eller makrell? Jeg har sett tidligere at treblekrok anbefales. I tilfelle hvilken størrelse? All fisken jeg kjente eller så i dag var på pluss/minus kiloen.

4. Jeg hadde med meg råreke i dag, men brukte sild som agn hele tida siden fisken åpenbart var fornøyd med sild. Men er råreke brukbart ørretagn? Og kan mark funke på denne tida av året?

5. Hvor lenge bør man egentlig vente før man gir tilslag når duppen går under? Jeg tror kanskje jeg var for raskt ute en del ganger i dag.

6. Når jeg dorger etter sjøørret på denne tida av året pleier jeg å fiske midt på dagen, gjerne på fine dager. Det gir suksess. Er det slik at sjøørreten også er vanskelig å få ved duppmeite når det mørkner?

1. Min erfaring er at røff sjø på grunnene virvler opp mye mat for sjøørreten og annen fisk. Jeg har ofte fått fisk i viker med pålandsvind og "skitten" sjø.

2. Ja. Jeg har gått helt bort i fra makrelldupper og lignende skyts. Det blir alt for grovt, og fører til mye mistet fisk. Jeg bruker som regel milodupper á la denne her: link til avkroken. Disse gir kanskje ikke så lange kast som en 30grams makrelldupp, men vil du kaste langt eller få fisk? :lol: Jeg har brukt dem i litt vind, og det har gått greit å se dem til tross for bølger.

3. Jeg kjører ganske små kroker til duppmeite. Jeg bruker som regel kroker rundt str 4-2 (mustad ultrapoint, kamasan B987 eller lignende). Ved brislingmeite knyter jeg to kroker med 4-5 cm avstand på fortomen, og fester brisling med strikk.

For å feste agnsilden bruker jeg ofte baitelastic, eller Arve Michaelsens metode for "strikking av løs brisling" (MMSLB).

Som Arve selv skriver:

Jeg bruker ofte brisling som agn når jeg duppmeiter i havet. Brislingen kjøper jeg frossen hos min lokale pusher. Den er ofte løs i fisken, noe som gjør det vanskelig å få den til å sitte godt nok til at den tåler lange utkast. Men fordelen med et løst agn, er at det kroker lett. Vanlig agnstikk skjærer brislingen i stykker, og ødelegger mye av den fine refleksen i brislingens skjellkledning. Derfor har jeg laget meg et lite verktøy som jeg synes fungerer godt, og som kanskje kan ha interesse for andre.

Jeg har skråskjært en bit av et elektrikerrør i den ene enden. Og knytt små løkker av systrikk, der den ytre stømpen av tråd er fjernet først. For å få dem stramme nok, er løkkene tredd doble eller tredoble på røret. Det er bedre enn å knyte bittesmå løkker. Jeg egner brislingen på et standard tokrokstakkel med Kamasan WGS no. 4. Så stikker jeg hele taklet inn i røret, og lar strikkene skli av den skråskjærte enden på røret slik at de legger seg stramt rundt agn, krok og sene. Tre eller fire strikk holder.

44596_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44596.jpg

44597_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44597.jpg

44598_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44598.jpg

44599_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44599.jpg

44600_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44600.jpg

44601_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44601.jpg

44602_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18020/44602.jpg

4. Jeg har ikke forsøkt med råreker, men det burde jo absolutt kunne friste en sulten ørret :blush: Mark fungerer året rundt. Forsøk også å grave frem fjæremark eller børstemark. Disse kan være kinkige å egne kroken med, men det er effektivt!

5. Jeg løfter stangen rolig og setter kroken først etter at duppen enten kontant har gått under, eller at jeg tydelig ser at den flyttes til siden.

Dersom jeg kun ser smånapp og vibreringer i duppen venter jeg. Jeg lar det som regel ikke gå mer enn et sekund eller to fra duppen går under til jeg setter kroken. Dette for å unngå å kroke fisken stygt, slik at en gjenutsetting går greit.

6. På senvinter/tidlig vår har jeg hatt best uttelling i dagslys/skumring.

Milo har også noen dupper lignende den jeg henviste til over, men med festeanordning for cracklights. Bruk av cracklight burde gjøre det lettere med duppfiske i mørket.

Lykke til!

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Den metoden for strikking av brisling er jo smart. Det ser ut som om krokene er satt gjennom hver sin side av fisken. Er det riktig? Hva ville du gjort med sildestrimler, forresten? Litt dårlig med brisling i frysen for tida :lol: . Er treble tull, eller?

Treble kan resultere i stygg kroking. Jeg innbiller meg at to spredte enkeltkroker gir større mulighet for vellykket krokfeste. Jeg egner som regel med en krok på hver side av agnet, ja. Sildestrimler ville jeg tacklet på samme måten da strikken holder krokene noenlunde i korrekt posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treble kan resultere i stygg kroking. Jeg innbiller meg at to spredte enkeltkroker gir større mulighet for vellykket krokfeste. Jeg egner som regel med en krok på hver side av agnet, ja. Sildestrimler ville jeg tacklet på samme måten da strikken holder krokene noenlunde i korrekt posisjon.

Da skal jeg forsøke på to enkeltkroker. Og gå i sjappa og kikke etter mindre dupp i morra. Hvordan er det forresten med duppmeite ved fint vær eller flatt vann? Kan det være effektivt da også? Jeg innbiller meg at det er best ved litt skvulp eller krus, men det er jo bare teori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska veldig mye med sild og dupp i 2005. Fikk da 9 SØ over 1,8kg på denne metoden. Brukte stort sett en Drivadupp - 80-100cm Fluorkarbon under og en varivas enkeltkrok i størrelse 2. Brukte avlange trekanter av sild på 5-7cm festa med agnstrikk.

Fikk både fisk midt ute i åpent vann og nærmere land. Det skal sies at det er tidvis er greit med strøm på denne plassen, så ofte fikk duppen et fint drift. Merka ikke noe spesielt til at dette leverte mer fisk enn når duppen lå i ro dog. Var heller ingen forskjell om det var vindstille eller bølger

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker milo-duppene til sø, men har rigget de om litt slik at jeg kan ha mitt eget opplegg på fortommene. Kaster langt og presist med disse duppene... Ofte fester jeg bare en enkelkrok str 1 i ryggen på brislingen, slik at den henger vannrett. Mister litt fisk, men syns det generelt kroker litt penere. Går også an å tre kroken og sena 2 ganger gjennom øyet, for så å feste selve kroken i ryggen eller litt lenger bak. Da sitter den litt bedre og kroker litt lettere. Venter med tilslag til duppen har vært skikkelig under et sekund eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Jeg kjører ganske små kroker til duppmeite. Jeg bruker som regel kroker rundt str 4-2 (mustad ultrapoint, kamasan B987 eller lignende). Ved brislingmeite knyter jeg to kroker med 4-5 cm avstand på fortomen, og fester brisling med strikk.

Hvilken type Ultrapoint-kroker bruker du? Det finnes vel en hel skog av dem... Og hva slags stang bruker du hvis duppen veier 10 gram? Burde jeg finne fram lettspinnstanga?

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Jeg kjører ganske små kroker til duppmeite. Jeg bruker som regel kroker rundt str 4-2 (mustad ultrapoint, kamasan B987 eller lignende). Ved brislingmeite knyter jeg to kroker med 4-5 cm avstand på fortomen, og fester brisling med strikk.

Hvilken type Ultrapoint-kroker bruker du? Det finnes vel en hel skog av dem... Og hva slags stang bruker du hvis duppen veier 10 gram? Burde jeg finne fram lettspinnstanga?

hvor sånn ca var det du fisket da ?? jeg trenger virkelig sø på min liste i år........

fikk aldri noe i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å sende deg en PM, men det funka ikke... Holder du også til i Grenland?

hvis grenland er odd grenland området så bor jeg en times tid unna. men jeg må uansett reise for å fiske sø. eneste sø jeg har fått er i driva og den var under minstemål ;( så den fikk leve videre.....

fiska utallige timer på hurum siden. aldri fått sø. føler jeg har prøvd det meste innen metoder. begynte neste å lure på om sø var bare opspinn og at den ikke fantes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis grenland er odd grenland området så bor jeg en times tid unna. men jeg må uansett reise for å fiske sø. eneste sø jeg har fått er i driva og den var under minstemål ;( så den fikk leve videre.....

fiska utallige timer på hurum siden. aldri fått sø. føler jeg har prøvd det meste innen metoder. begynte neste å lure på om sø var bare opspinn og at den ikke fantes :D

Hehe,

jeg har en kompis som har fått det meste av fisk i løpet av årene, men sjøørret har han kun fått en gang (på isfiske med makrell som agn - egentlig skulle han ha torsk). Sjøørreten har derfor fått navnet "fantomfisk". Det er riktig at Grenland er Odd Grenland-området. Men stedet jeg fisket på i dag er ganske kronglete å komme seg til. Send meg en mail: teo@bergfald.no, så skal jeg gi deg noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får has på SØene der nede. :)

Høres for øvrig ut som en god metode som jeg er fristet til å prøve her på Nesodden også. Ser for meg noen områder som kan passe bra til forholdene du beskriver. Men, det spørs vel om det er fluestanga som må prøves først.

PS: Stor forståelse for at det frister med en fridag, sitter her på kontoret og klør i fingra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utfra mine opplevelser og erfaringer...

skumring er å foretrekke fremfor dagslys med duppmeite

suppe er bedre enn klar vann

jeg har brukt ørret krok Mustad (en med sånn lang "ryggstamme". Funker også fint til flyndra og ålen da det er letter å avkroke. skjønn ålen er en jækel av og til da den suger inn bettet. (likte den varianten med 2 krok takkel som jeg leste ovenfor...den må jeg prøve). Kroken trer jeg via munnen og ut gjella hvor jeg kroker i ryggen på agnfisken.

tilslag er rolig men bestemt 1-2 sek etter duppen går under.

har brukt "flue"duppen ..den som man kan skru fra hverandre og fylle med vann. I mørketiden har jeg brukt selvlys gul. ellers fast den hvite fargen. med omtrent 1 alen line til krok. med forb lengde på stanga;)

har får det meste brukt hel små sild. funker best synes jeg. har prøv makrell biter og reker. Duft sporet er mer effektiv enn kunstig agn i farger.

Skitt fiske.....litt rart, har alltid hørt at Hurum skal være god sø område. Men har aldri fisket der før. Søndag tar jeg turen til Fornebu landet for å sjekke ut dette. Nytt område for megogså der. Det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt fiske.....litt rart, har alltid hørt at Hurum skal være god sø område. Men har aldri fisket der før. Søndag tar jeg turen til Fornebu landet for å sjekke ut dette. Nytt område for megogså der. Det blir spennende.

Heisan,

Fornebulandet gir absolutt SØ, selv om min oppfatning er at det er litt vel mye fiskepress der (bodde i Oslo fram til i fjor høst). Har blant annet fått en SØ på 2,6 eller 2,7 kilo der (husker faktisk ikke vekta) for et par-tre år siden. Samt havabbor - men det er en stund til den sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om Fornebulandet som godt SØ område, men ikke alltid like lett hvis du ikke har båt. De siste årene har det blitt så populært at du må belage deg på en del kø-fisking.

Kan bekrefte 2,7 kilosen til skogtrollet. Jeg var med på den turen, og vi var faktisk i tvil om det var en SØ eller en laks vi fikk opp i båten. Dette ble så vidt jeg kan huske også diskutert heftig på forumet. Men, det var ingen tvil til slutt om at det var en SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.