Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden; årets siste tur og test av ny flue.


Gjest Brage
 Share

Recommended Posts

Hei,

Idag tid til årets siste tur etter sjøøretten i Oslofjorden. Den varte fra kl 1300 til 1530 og det var meg og voffen.

Det begynte ikke så bra. Jeg fisket over endel plasser med WB og andre streamere, men kjente ikke fisk. Jeg så imidlertid fisk på godplassen, men den tok ikke, samme hva jeg gjorde. Men fiskelykken snudde da jeg prøvde en dobbeltkorket lakseflue somer kjøpt på Island. Den er i str 12 eller 14. Noen som gjenkjenner flua og som vet oppskriften?

301220041913MdbngZIwx56GOFpd8B.JPG?19

Første ørret, en feit hunnfisk:

301220041924Sy4GDyQCI2Voaedzoh.JPG?93

Andre øttet, en tynn hannfisk:

301220041938QtVCQ3u6p5gbA94Vdq.JPG?92

Tredje ørret, om mulig enda mindre enn de to første (den er ikke dø, det er bare gjellelokket som står ut):

301220042051CSh6aPQkwHPQLo4TTm.JPG?4

Alle 3 fikk friheten tilbake:

3012200419326FNod2ksugPAxxKFjP.JPG?44

Ingen av ørretene var over 0,5 kg, men det ble en fin avsluttning på sesongen. Reke imitasjonen ble fisket sakte og alle fiske tok 3-4 meter fra land.

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at dette er en Francis variant. Jeg vet forøvrig ikke så mye om Francis og fluene hans,men han levde vel på 1800 tallet i Amereika? Og han var vel hovedsaklig opptatt med ferskvannsfiske? Hvis dette er rikig er det vel litt søkt å si at at denne lakseflua er en Francis variant?

Diskusjonen er vel i bunn og grunn et definisjons spørsmål, der det ikke er noe riktig eller galt svar. Men jeg mener altså at det er mest naturlig at dette ikke karakteriseres som en Fransis variant.

Forøvrig virker det som denne Francis var en klok mann og morsom mann. Jeg fant sitat:

""No one man, no matter how skillful he may be, will ever know all that there is in fly fishing, for wherever he goes he find new and interesting problems to tackle."

Så det så!

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant svaret selv:

sitat:Through the years the Frances fly has had many names: like Frances, Prawn, Frances Prawn Fly, Frances, Black Eyed Prawn and Monster. It is funny how the name Monster came about. Some Americans fishing salmon in Iceland thought the name Black Eyed Prawn a to long name so somebody said, "give me some of those monsters". Quite write too. Still the name Frances is most frequently used. No one doubts the success of the Frances fly in Iceland. All salmon caught in Iceland are weighted and recorded in a book in the fishing lodge. Fishermen even record individual size and type of fly used for every salmon caught. At the end of the fishing season a list of the best flies is compiled. The Frances is usually the top fly in each river, usually catching more then half of the total catch of salmon caught on flies, especially in west coast of Iceland.

The fly originally was made by the imaginative fly tier, Peter Deane, from England, in 1964 and named for his excellent fly-tying assistant, Miss Frances Hydon. One of his costumers asked him to make a fly that imitated a prawn. Most popular prawn flies at that time were adorned with a jungle cook feather on each side; many did not really look like a live prawn. Mr. Dean created a completely new prawn-like fly, with the right shape and asked Frances to tie up the amount required. The customer went salmon fishing in Iceland and when he came back to England he called Mr. Dean to tell him how widely successful the fly had been. The new killing fly was then advertised in 1965 in the magazine The Field as the "Frances Prawn Fly." Soon after 1970 Frances tube flies were made and used with great success.

For videre lesning sjekk: http://www.frances.is

For å ikke virke alt for kiip og kranglete legger jeg ut bindebesktivelsen, i håp om bedre vær. Flua heter ”Floin” og er oppfunnet av islendingen Sigurbjörn Árnason . Flua er prisbelønnet med førsteplass i en islandskfluebinder konkuranse i 2003. Den er beregnet for laks og sjøørett.

120120051443yF68f9eVgfs3ZsMzEk.jpg?34

120120051445ubY3bMRktEJziRtyzl.jpg?27

Oppskrift:

Krok: VMC 9909 gull, størrelse 10 eller 12. Det er viktig å bruke akkurat denne kroken pga formen på flua.

Tråd: Hvit UNI 8/0

Følehorn: Stilken til hanefjær farget med vannfast tusj. Det er viktig å ikke bruke den stive delen av stilken. Det reduserer kroknings egenskapene.

Munn: Hanefjær

Øyer på stilk: Mono sene brent med lighter. Dypp tuppen i sort lakk. 0.20 til 0.15 sene er ok.

Buk: Hvitt garn med fibre i trådrettningen. Etter at du latt limet på ryggen stivne sprettes deler buken forsiktig opp med en skalpell. Børst fibrene til siden, de imiterer beina. Stuss med saks.

Rygg : 5 mín. Epoxy lim. Bland inn lakk med ønsket farge. Ikke ta for mye lakk, da stivner ikke limet å på mange timer.

Rolfur, som jobber butikken Veidihornid, har nå lagt ut flua i netshopen. Den kan bestilles for 350 ikr, dvs ca 35 nkr. Han kan også kontaktes på email olafur@veidihornid.is , men det tar tid å få svar.

Flua bestiller du her: http://veidihornid.is/default.asp?page=net...rslun&valfl=125

Det er lite med fluer på lager og det er bare grønn og rød farge igjen. Videre er det bare en størrelse igjen. Men det kommer flere fluer etterhvert.

Skitt fiske og husk fangstrapport.

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.