Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i Namsen


Sokna
 Share

Recommended Posts

Skal prøve meg på fiske i Namsen denne sesongen for første gang og lurte på om noen kunne gi meg noen tips om flue /slukvalg alt etter dagstemp og værforhold. Skal nok mest fiske med fluestanga, men sluktips hadde også vært greit. (Ganske urefaren med fluefiske, men en gang må det læres) Skal opp i begynnelsen av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krukåren fra land ja. Er vel ingen overdrivelse å si at det er et typisk båtvald. Er vel heller sjeldent det fiskes fra land her, og om det gjøres det, så er det på toppen nedenfor rødstu. Fiskes mest med mark her, men ville kanskje også ha testa wobblere.

Selv bruker jeg veldig mye grønt tidlig på sesongen og det funker suverent. andre farger som har levert stor laks for meg er rødgule kombinasjoner.

Skal jeg anbefale en sluk for kasting må det bli lawson river. har levert et uttall storlaks i Namsen.

Tipper Namsenlaks kan supplere med tips her. Er jo tross alt disse valdene han har vokst opp på

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første når skal du oppover. Det er ganske vesentlig. Juni kan være vanskelig med flue, juli og august er gode fluemåneder.

For det andre så ville ikke jeg reist opp til Namsen for å lære meg fluefisking på de to valdene, er redd for at du kan miste motivasjon (få litt hakeslepp) når du finner ut hvor du skal fiske. Det er virkelig ikke noe fluevald, men du kan bruke båt å harle med flue. Du burde funnet deg et vald lenger opp i elva.

Gode farger er grønt i juni ihvertfall. Rødt bruker vi mye. Svart har vi tatt en del på, gult har vi fått en del på gult/grønt, rød og gull..... alt avhenger av fargen og størrelsen på elva. Har ikke så mye greie på hvilke fluer vi har brukt, men Red Tag, Bjøraflua, Blue Charm..... prøv deg fram. Vi bruker både tuber, enkeltkrok og dobbeltkrok.

Har ikke fått så mye på flue i juni, men min fiskekompis tok en på 10 kg blank og 93 cm!!!! den 28. eller 23 juni i 1996, fra land. Flotteste fisken jeg har sett. Vi tok to stk. på flue 7 og 8 kg før St. Hans i 2002 (tror jeg det var) på knøttlita elv fra båt.... Men stort sett så går det i wobbler og sluk i juni, spesielt når elva er stor og kald.

Ellers så får du god hjelp av Tor og Lasse på sporten på Overhalla. Kjekke og hjelpsomme folk. Ta deg også en tur på L. Johansen på Namsos. De har en egen sluk + det verste beistet av en laks du kan tenke deg på veggen.....!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første når skal du oppover. Det er ganske vesentlig. Juni kan være vanskelig med flue, juli og august er gode fluemåneder.

For det andre så ville ikke jeg reist opp til Namsen for å lære meg fluefisking på de to valdene, er redd for at du kan miste motivasjon (få litt hakeslepp) når du finner ut hvor du skal fiske. Det er virkelig ikke noe fluevald, men du kan bruke båt å harle med flue. Du burde funnet deg et vald lenger opp i elva.

Gode farger er grønt i juni ihvertfall. Rødt bruker vi mye. Svart har vi tatt en del på, gult har vi fått en del på gult/grønt, rød og gull..... alt avhenger av fargen og størrelsen på elva. Har ikke så mye greie på hvilke fluer vi har brukt, men Red Tag, Bjøraflua, Blue Charm..... prøv deg fram. Vi bruker både tuber, enkeltkrok og dobbeltkrok.

Har ikke fått så mye på flue i juni, men min fiskekompis tok en på 10 kg blank og 93 cm!!!! den 28. eller 23 juni i 1996, fra land. Flotteste fisken jeg har sett. Vi tok to stk. på flue 7 og 8 kg før St. Hans i 2002 (tror jeg det var) på knøttlita elv fra båt.... Men stort sett så går det i wobbler og sluk i juni, spesielt når elva er stor og kald.

Ellers så får du god hjelp av Tor og Lasse på sporten på Overhalla. Kjekke og hjelpsomme folk. Ta deg også en tur på L. Johansen på Namsos. De har en egen sluk + det verste beistet av en laks du kan tenke deg på veggen.....!

ok, takker så mye for anbefalingen. Fikk denne turen i en gave så har egentlig ikke så god peiling på hvilke steder som er gode og når. Kan du anbefale noen andre vald som egner seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maaaaaaaannnnggeee vald, men jeg er ikke så godt kjent over hele Namsen. Det er flere som er medlem av FS som er bosatt der oppe.

Når skal du oppover er noe av det viktigste!

Jeg fisker noen kilometer lenger opp for deg på Grande Gård og der er det heller ikke de store mulighetene for fluefiske fra land. Men det går når Namsen ikke er så stor.

Skal sende deg en PM med noen linker og tlf.nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal prøve meg på fiske i Namsen denne sesongen for første gang og lurte på om noen kunne gi meg noen tips om flue /slukvalg alt etter dagstemp og værforhold. Skal nok mest fiske med fluestanga, men sluktips hadde også vært greit. (Ganske urefaren med fluefiske, men en gang må det læres) Skal opp i begynnelsen av sesongen.

Har en forkjærlighet for Namsen nærmere bestemt Sælegghylla. Fint å fiske både fra land og i båt. Har ikke fisket så mye i båt. Har fått mange lakser der. Spesielt fint å fiske fra handikap plassen med mark og søkke. Fint også å fiske med sluk fra alle plassene. Henviser gjerne til namsen.dk. Der finnes mye om namsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.