Gå til innhold
Fiskersiden

Tana elva?


Polmak
 Share

Recommended Posts

Jepp - fisketrykket på finsk side er (for) hardt. Ingen begrensninger på kort/redskap/fangst der. Akkurat det må det nok gjøres noe med! Dessuten litt lengre sesong der mye brunlaks ryker med. På den annen side er det jo et klart gode for allmennheten å få tilgang på kort og billig fiske, noe som etter hvert har blitt sjelden kost i norske elver... ;)

MEN - det forunderlige er at næringsfisket i Tana ikke nevnes med et ord, selv om det utgjør brorparten av den totalfangst som elva gir. Av årets vel 44 tonn var bare ca. 12,3 tonn tatt på stang. Denne urimelig skjeve fordelingen er ikke tema, men er det ikke å tide å vurdere drivgarn/stengselfiskets fremtid også? Selv samer med en slags obskur, hevdvunnen rett til anvendelse av tradisjonelle fangstmetoder må vel etter hvert også finne seg i begrensninger på lik linje med notfiskere i hav og stangfiskere i elva?

Et næringsfiske utenfor myndighetenes kontroll er vel et utslag av norske myndigheters angst og unnfallenhet når det gjelder å gripe inn overfor det man kan kalle "urbefolkning". Dette er og blir en "glovarm potet" der forvaltningen blir fullstendig handlingslammet så snart det lukter interessekonflikt med urinvånernes etterkommere, en slags komisk og unødvendig konfliktskyhet.

Jeg bare undrer meg over om det er laksen eller urbefolkningen i elvedalen som trenger mest vern??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

At det i Tanaelva er behov for reguleringer, sett ut i fra de senere års fangster, er vel ikke noen overraskelse. Men det er en grenseelv mot Finland, med samiske interresser som hevdvunnen fiskerett osv.

Noen enkelt sak å få innført begrensninger, det være seg i drivgarns-, stengsels- eller stangfiske fra båt eller land, vil det ikke bli.

For"Polmak's" del, som har gjort søring av seg, og andre tilreisende til Finnmark, anbefaler jeg en av de mange mindre elvene rundt i Finnmark med laks. Må kanskje gå litt, men tror fiskeopplevelsene kan bli minst like fine.

Synes personlig at Tanaelva blir for "stor og upersonlig" på fiske i fra land, etter egne erfaringer for en del år tilbake hvor somrene ble tilbragt i Tana, og en og annen laks ble landet.

Som andre har skjønt, så er det nå Rauma som er "min" elv, gyrobefengt eller ikke. Kjemper for en parasittfri elv. Så legger jeg høstens jaktturer til Finnmark. En bra kombinasjon. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.