Gå til innhold
Fiskersiden

Zonkerstrips


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

Da trenger jeg litt hjelp her igjen, jeg har prøvd og binde noen zonkere, men jeg sliter litt med åssen jeg skal feste zonkerstripsen.

På fluen avbildet nedenfor har jeg festet stripsen opp ned bak og vendt den fremover for så og gå inn i hode med en flik av skinnet. Som dere kan se så ble hodet enormt stort med denne metoden.

Hvordan skal jeg feste den?

mini-P2270191.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også "gre midtskill" på den bak og binde sånn at litt av zonkerstripen stikker ut bak, for å få mindre hode kan du rive av hårene og klippe stripen i en spiss der hodet skal være.

Mange ganger legger jeg også lakk/lim mellom kroppen og zonkerstripen (altså under stripen), innbiller meg at det gjør flua mer holdbar.

CRAP!! for treig igjen...

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det slik:

om du lar endel av stripsen stikke ut bak krokbøyen vil fluen svømme bedre. noen klipper også en avsmalning bak her for at fluene skal svømme bedre.jeg pleier nesten alltid å dubbe kropper til slike zonkere. begynner bakerst med zonkeren før jeg dubber. stopp med trådholderen der du vil kroppen skal slutte. gre midtskille på zonkeren der du ønsker den skal bindes inn. pass nå på at du har ønsket lengde bak.

stryk et tynt lag locktite lim på tråden gjør 2.4 omdreininger. VIKTIG!! legg disse helt oppå hverandre, eller blir det umulig å få det fint da midtskillet blir umulig å gre fint igjen. har ALDRI opplved at noen av fluene mine blir ødelagt ved bruk av denne metoden. har du for mye lim vil dette trekke inn i håret. surr deretter noen ganger på krokstammen for å stabilisere den.

om det er bindetråd som vises bak dette kan du bare dubbe og legge litt helt bakerst før du dubber resten av kroppen.

ps, hodet ditt på zonkeren er ikke veldig stort men det er langt. kort ned lengden og antall omdreininger.

Har forresten helst brukt mink-zonkerer i det siste. herlig materiale...

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERIK takk!!:blink:

fått bundet noe?

glemte å si at jeg aller helst bruker bennechi 12/0 tråd. men har og bundet med fx 8/0 tråd. krever at du er mer nøyaktig og får ikke så mange omdreininger før det bygger.

ville kuttet ut floss til denne typer fluer. du får finere skjøter slik..miniflatbraid, dubbing o.l er mye lettere å binde slike fluer med. vi vil jo gjøre ting enkelt og bra, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Erik da :blink:

Nei jeg har vært opptatt med andre ting i kveld, men skal teste litt nå tenkte jeg. Bruker for det meste 8/0 tråd, men skal se om jeg finner noe tynnere i kassa mi her.

Nå har jeg surret sammen en til.

Second try:

mini-P2280195.jpg

EDIT: Ble noe surr med bildet...

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRA!

har likevel noen kommentarer:

ikke fest stripsen så langt bak. før selvekrokbøyen,alik at den blir rett.når det gjelder kroppen så er dubben grei. legg gjerne på en ribb. ville også hatt en annen farge en rosa på en flue med rosa vinge, men det er min personlige smaK!

kroppen blir også finere om du taperer den. tynn bak for så å bli sigarformet lengre frem. vingen vil blir bedre om du benytter denne metoden, da tykk kropp bak ofte lager markant høydeforskjell mellom strips og kroppen. personlig bruker jeg og børste slike kropper,men det er jo opp til deg selv hva du liker.

noe jeg liker å gjøre og som jeg synes ser fint ut er å bruke mirage saltvannsflash som rib og deretter børste.

Hodet kunne sikkert vært noe jevnere,men det bryr jo ikke fisken seg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

noe langt kragehackel ja. skjuler kroppen for mye. et helt greit hode, ikke noe å si på det...

jeg pleier å legge i litt glitter i vingen. det gir meg mere troen på flua...crystal mirror flash er fint..

forresten, er det i det hele tatt kanin du har brukt som fronthackel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker normalt kortere krage, men det er smak og behag. Funker det her også.

Jeg så også at kragen ble litt lang, men det er som du sier en smakssag - fluene blir penere med kortere krage syntes jeg også.

Det gjør den vel ikke uansett. ;) De fleste tipsa som er kommet her er vel mest for fiskeren :lol:

Men fiskeren fisker ikke med fluer han ikke er fornøyd med av en eller annen årsak :D

forresten, er det i det hele tatt kanin du har brukt som fronthackel?

Hmm der sa du noe hehe, skjekket pakken nå og det er Artic fox body zonker jeg har brukt her. Så det er rev og ikke kanin. Jaja, man lærer så lenge man lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser veldig bra ut. Om du ønsker skinnbithale eller ikke er valgfritt - om du ikke ønsker binder du bare inn zonkerbiten aller først og opp ned og bake frem så bretter du bare over når du har dubbet. For sterkest mulig flue ribber du rundt både dubbet kropp og zonkerstripsen på toppen. Ellers kan det også bli slakk i zonkerstripsen over tid når den får blitt våt og tørket noen ganger og blitt dratt i av svææære fisker. Det fordrer selvsagt at du husker binde inn ribbingmaterialet før du dubber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dette matz, du har fremgang for hver flue..

Jeg hadde foretrukket om du klippet bakdelen av stripsen bedre. ser ut som om det er lite hår og mye skinn so er der. husk at det er hårt som svømmer. Mange foretrekker å skråklippen . pass på å ikke klippe håre og kun i stripsen.

når det gjelder kroppen så burde du tapere den bedre. dvs at den er mye mindre bak der du fester skinnbiten og blir gradvis større jo lengre frem du kommer. jeg pleier ofte å børste denne kroppen heftig med borrelås, men det er ikke et must.

Ellers er jo allefluene dine brukbare fiskefluer. du vil etterhvert oppdage at det ofte er troen og hvordan du oppfatter fluens utseende som betyr mest....Men slik er nå vi fluefiskere.......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.