Gå til innhold
Fiskersiden

Molofiske i Etne


Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

I dagens H-avis blir det skrevet at Etne elveierlag vil ha slutt på molofisket i Etne.

Grunnen er at det ikke er noen desinfisering av utstyr, og at det blir fiska året rundt på moloen, uten kontroll av minstemål, oppdrettfisk eller villaks.

Er det ikke litt rart at de vil ha et forbud mot noe som strengt tatt alle rede er forbudt? Så lenge fisket foregår innenfor 100 meters fra elvos, er det vel ikke lov å fiske på moloen utenom sesongen uansett?

Ellers sammenligner elveeierlaget med Figgjoelva, og sier at de har fredningsone 200 meter fra innløpet til elva, og hevder at det er vanlig.

I de elvene jeg har besøkt vil jeg vel si at det er vanligere å ha en slags gratis sone i elveosen, der det er mulig å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

I dagens H-avis blir det skrevet at Etne elveierlag vil ha slutt på molofisket i Etne.

Grunnen er at det ikke er noen desinfisering av utstyr, og at det blir fiska året rundt på moloen, uten kontroll av minstemål, oppdrettfisk eller villaks.

Er det ikke litt rart at de vil ha et forbud mot noe som strengt tatt alle rede er forbudt? Så lenge fisket foregår innenfor 100 meters fra elvos, er det vel ikke lov å fiske på moloen utenom sesongen uansett?

Ellers sammenligner elveeierlaget med Figgjoelva, og sier at de har fredningsone 200 meter fra innløpet til elva, og hevder at det er vanlig.

I de elvene jeg har besøkt vil jeg vel si at det er vanligere å ha en slags gratis sone i elveosen, der det er mulig å fiske.

Jeg må si jeg støtter fullt ut at de vil få en slutt på molofisket.

:lol: for fredning av moloen. Synes det er fornuftig å frede elveosene generelt jeg- særlig nå i disse lusetider!

Endret av F. Mortensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov å fiske i sjøen innafor 100-meteren så lenge ein ikkje fiskar målretta etter anadrome, på ein måte som sannsynleggjer fangst av anadrom fisk og evt. set ut dei ein får.

Det var interressant, mange har spurt meg om dette men eg har ikkje kunne svart på det. Kan du dokumentera dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt det jeg sier Frode :P, men synes ikke det er spesielt negativt med molofiske i sesongen, hvor mange fisker blir det tatt der nede egentlig? Det er svært sjelden jeg ser fisk på land når jeg er nedom, en og annen oppdrett, og noen aurer kanskje, men alt i alt er det vel lite fisk som kommer på land? og som sagt, molofisket er vel allerede forbudt...

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interressant, mange har spurt meg om dette men eg har ikkje kunne svart på det. Kan du dokumentera dette?

Se her Helge:

§1 Fiskereglar

Utanfor alle vassdrag der det går anadrome laksefisk gjeld følgjande fiskeregel:

Ut til 100 meter frå grensa mellom elv og sjø (elvemunninga), er alt fiske forbode unnatak stongfiske frå land i fiskesesongen i vassdraget. Låssetting av fisk er ikkje å forstå som fiske, og er difor tillete så lenge det ikkje stengjer for oppgang av fisk til vassdraget.

Mao, det er IKKE lov å fiske der utenom fiskesesongen, slik eg tålker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interressant, mange har spurt meg om dette men eg har ikkje kunne svart på det. Kan du dokumentera dette?

"§ 2. Fiske ved utløp av vassdrag

I fredningstiden for det enkelte vassdrag er det ikke tillatt å fiske nærmere grense elv/sjø (elvemunningen) enn hundre meter. Fylkesmannen kan utvide tidsrommet og området for forbudet gjennom forskrift gitt med hjemmel i lov om laksefisk og innlandsfisk § 40."

Merk at lova ikkje gjeld sjøfisk. La oss ta ein kik på overskrifta for forskrifta:

"Forskrift om fisketider for fiske etter anadrome laksefisk i sjøen."

Ergo gjeld forskrifta berre anadrome laksefisk. :P

Vi hadde ein debatt her tidlegare der vi kontakta fylkesmannen i Oslo og Akershus som kunne bekrefte dette.

Dette er generelt. Men det fins og utvida vernesoner enkelte stader, og der er alt fiske forbode. Ein pliktar å setje seg inn i aktuelle forskrifter for det enkelte vassdrag.

EDIT: Eg ser at det er forskjellig tolking av ordet "fiske" den sentrale forskrifta i lokale fylkesforskrifter. Ordet kan tolkast både som "fiske etter anadrome laksefisk" og "alt fiske", både eg og fylkesmannen i Oslo meiner det første idet det er det som er meint i sentral forskrift. (Ja, eg har bestått eksamen i forvaltningsrett :) )

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmhhhh.......Interessant dette.

Eg har mitt sitat fra Fylkesmannen i Hordaland hvor det står følgende.

FORSKRIFT OM FISKE VED UTLAUP AV VASSDRAG MED ANADROME FISKEARTAR

Med heimel i Lov av 15. mai 1992 om laksefisk og innlandsfisk § 40 og delegering til fylkesmannen av 27. november 1992, gjer fylkesmannen 23.juni 1997 vedtak om følgjande forskrift for fiske utafor utlaup av dei vassdrag i Hordaland som fører anadrome laksefisk:

§1 Fiskereglar

Utanfor alle vassdrag der det går anadrome laksefisk gjeld følgjande fiskeregel:

Ut til 100 meter frå grensa mellom elv og sjø (elvemunninga), er alt fiske forbode unnatak stongfiske frå land i fiskesesongen i vassdraget. Låssetting av fisk er ikkje å forstå som fiske, og er difor tillete så lenge det ikkje stengjer for oppgang av fisk til vassdraget

Kansje dette bare gjelder for Hordaland?? :P

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det ser ut til at fylkesmannen har brukt retten sin på strengast mogleg måte og overstyrt sentrale forskrifter.

§ 40. Regulering av alt fiske.

Departementet kan forby eller gi regler om utøvelsen av alt fiske, herunder saltvannsfiske, ved utløpet av vassdrag, i saltvannsstrøm, i sund og mellom elv og vann der det går anadrome laksefisk. Reguleringen skal ikke overstige 2 km fra munningen når ikke særlige forhold gjør det påkrevet. Det regulerte området skal avmerkes tydelig for statskassens regning.

Då er molofisket i Etne generelt ulovleg forutsett at det er tydeleg avmerka (kva no det betyr :) ). Her kan eg derimot fiske etter skrubbe i elvemunningane med godt samvet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke fisker inn mot utløpet fra elva kan man stå på land kloss til elva og fiske så lenge det er lakseseong. Utenom dette er det 100 meter fra elveos som gjelder. Finnes her spessifikke regler for enkelte elver her i rogaland som har regel som sier større avstand deriblant figgjo, ims m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Forsåvidt det jeg sier Frode :blink:, men synes ikke det er spesielt negativt med molofiske i sesongen, hvor mange fisker blir det tatt der nede egentlig? Det er svært sjelden jeg ser fisk på land når jeg er nedom, en og annen oppdrett, og noen aurer kanskje, men alt i alt er det vel lite fisk som kommer på land? og som sagt, molofisket er vel allerede forbudt...

Ser poenget ditt Michael og er på mange måter enig med deg på akkurat det synspunktet. Det som også utgjør et problem i mine øyne er at i lavvannsperioder kan faktisk en folksom dag på moloen sperre for oppgangen! Det blir for mye trafikk- så har man undermålerne da, de er det en del av i munningsområdene, særlig nå når harde luseangrep gjør at smolt/undermålere søker mot ferskvann for å avluse seg. Ut fra det synes jeg disse fiskene bør få fred når de befinner seg i munningsområdet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molofisket misbrukes så mye at jeg synes-dessverre-at det må vekk.

Har selv tatt meg en og annen time der i sesongen når jeg allikevel har vært i Etne, men det fiskes jo året rundt. Og ganske ofte av grupper som nok har lite kunnskap om minstemål og fiskeregler generelt.

Når et gjelder dette med å unngå laksefisk når en fisker der... tja. Sjøørret er ikke uvanlig bifangst emd makrell etter piggvar, reke etter flyndre.... hvordan fisker en slik at en sannsynligvis ikke får laksefisk i et grunnt os?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.