Gå til innhold
Fiskersiden

Artsregistrering på Røvær


Rune
 Share

Recommended Posts

Som noen vett jobber jeg som lærer ved Røvær barne og ungdomsskole. Dette er en liten øy, med rundt 100 innbyggere som ligger utenfor haugesund midt i havgapet. Mellom Røvær og england ligger vel stort sett bare utsira.

På øya er det en leirskole for barneskole elever hvor de blir kjent med havet og hva som lever der. De setter, garn, teiner og ruser. Lærer å sløye og filitere fisk. Mye av fisken de får samler de i et saltvanns akvarium som står ute på kaien.

Etter dette akvariumet kom har jeg lagt merke til det utrolige mangfoldet av arter som de tar opp. Jeg kan komme med noen eksempler: mengder med flatfisk: lomre, stor piggvarr, mengder med hårvarr, steinbit, rognkjeks, paddetorsk, mye havål(mest små), diverse merkelige brosmer, de fleste nåleartene osv.

Jeg har nå satt igang et prosjekt med å få registrert disse artene, med dato, fangststed, dybde, lendge og vekt. Fisken som de tar med seg vil jeg registrere med bilder.

Registreringen vil jeg samle i en database og spennende fangster kan jo bli lagt ut her.

Leirskolen lurte på om jeg hadde en god vekt som de kunne bruke. Jeg har kun min private og må itilfellet skaffe en vekt. Kanskje det er noen som kan sponse en vekt?

Øya har rimelig overnattingsmuligheter og utleige av båt. Bla skolen jeg jobber ved har en 14`askeladden som kan lånes.

For intresserte har tv2 lagd en presentasjon som sikkert finnes på god morgen norges nettsider.

Jeg tenkte å invitere en gjeng til et treff en helg i mai, men mulig det blir utsatt til neste år.

Uansett gleder jeg meg til å se fangstene og begynne registreringen. Første skolebesøk kom i dag og reiser tilbake på torsdag.

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.