Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av sjøørretbekk


Recommended Posts

Jeg har forstått at forumets brukere innehar stor kompetanse innenfor området. Jeg har sett gjennom tidligere tråder og funnet en del informasjon, men også en del døde lenker. Som dere forstår er informasjonshungeren ikke mettet. Jeg ønsker mer informasjon om hvordan jeg kan optimalisere min lokale bekk for sjøørreten.

Bekken er forholdsvis liten og preget av kanalisering, den har måttet føye seg for jordbruket. Den har derimot jevnt fall ned mot en brakk innsjø med fin bestand av SØ, slik vil jeg se den også i fremtiden. Vanntilførselen er også god, også i tørkeperioder, pga større myrområder i nedbørsfeltet. Bekken har til informasjon to kulverter.

Informasjon jeg har funnet på nett om emnet strekker seg stort sett til :

Bekkerestaurering

Gytegrus

Nå ønsker jeg ha tips til tiltak og praktisk gjennomføring av disse. Gjerne i form av en slags handlingsplan..

AK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 1- kontake miljøvernavdelingen hos Fylket. Få tillatelse, og søke om midler. Begge deler kan nok med fordel styres gjennom kommunal natur/miljøforvalter eller lignende om kommunen har det.

Samarbeid med grunneiere må også på plass.

Er selv grunneier til mye av området og har godt samarbeid med øvrige grunneiere. Angående midler er fristen hos Fylkesmannen akkurat utløpt.

Hvilket arbeid kan gjøres uten tillatelse, og hvilke tiltak trenger tillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt trenger tillatelse egentlig, ihvertfall alt som monner :)

Det viktigste vil være å først ta en befaring i området man planlegger tiltak- se hvilke tiltak som MÅ gjøres, hvilke som bør gjøres osv. Her bør det være noen med erfaring/kunnskap om slikt arbeid med. Den lokale J&F forening kan kanskje hjelpe?

Lage en plan-med tegninger og arbeidsbeskrivelse (høre mer komplisert ut enn det er)

Søke om tillatelse -og etterhvert også midler.

Vær obs på at tiltak som er gode en plass, kan ha stikk motsatt effekt en annen plass, så det er viktig å ha fagfolk med. Graving, legging av grus osv kan fort gjøre bekken dårligere dersom det gjøres på feil sted.

En ting som kan være bra er å lage til noen sittegrupper(benker) langs bvekken, kanskje en p-plass eller to slik at man kan argumentere med at allmennhetens tilgang bedres. Fylkesmannen er en sucker for allmennhetens tilgang(heldigvis) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges jeger og fiskerforbund har folk som kan dette. I Akershus har de kartlagt og satt i gang en hel del og fylkeskontoret der har en med fagkunnskap om dette. Trolig i de andre fylkeslagene også.

Tryggis

Jeg har forstått at forumets brukere innehar stor kompetanse innenfor området. Jeg har sett gjennom tidligere tråder og funnet en del informasjon, men også en del døde lenker. Som dere forstår er informasjonshungeren ikke mettet. Jeg ønsker mer informasjon om hvordan jeg kan optimalisere min lokale bekk for sjøørreten.

Bekken er forholdsvis liten og preget av kanalisering, den har måttet føye seg for jordbruket. Den har derimot jevnt fall ned mot en brakk innsjø med fin bestand av SØ, slik vil jeg se den også i fremtiden. Vanntilførselen er også god, også i tørkeperioder, pga større myrområder i nedbørsfeltet. Bekken har til informasjon to kulverter.

Informasjon jeg har funnet på nett om emnet strekker seg stort sett til :

Bekkerestaurering

Gytegrus

Nå ønsker jeg ha tips til tiltak og praktisk gjennomføring av disse. Gjerne i form av en slags handlingsplan..

AK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette høres muligens ut som en selvfølge; Inventer hvor (hvis) SØ gyter idag, og sikre de plassene, så de ikke blir ødelagte av ev "utbedringer". Kan fisken gå hele veien opp i bekken?

Takk for gode svar, rapporter og referanser!

Etter en liten runde med befaring ser den nedre del av bekken (500 meter) bedre ut enn forventet. Mye fin grus, lite slam og erosjon av elvebredden. Så også en yngel. De øvre 500 meter er svært preget av kanalisering og er til dels gjengrodd. Etter 1 km forgreiner bekken seg i små ikke-passerbare bekker og myrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Noen som vet om Jakt & Fiske foreninger har runder hvor de går bekker hele veien fra utløp i sjø til kjente gytesteder/der hvor bekken kommer fra?

Vet om et sted i Telemark hvor det er to stk bekker ikke langt fra hverandre og begge er avmerket med store skilt om "fiske forbudt". Men når man kikker litt oppover bekken så er det tydelig at det er mange naturlige demninger og også endel unaturlige demninger, hvor vannet knapt renner forbi.

Bør sånt fjernes eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vannet renner forbi i flomperioder, og at det er anlagt slike "demninger" for å sikre dype kulper for egg og yngel. Dersom det ikke er snakk om virkelige sperrer.

Om Jakt og Fiskeforeninger har runder hvor de går bekker hele veien fra utløp i sjø til kjente gytesteder/der hvor bekken kommer fra vet jeg ikke :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De(n) lokale JFF-lagene i distriktet har dessverre ikke kompetanse på området. På portalen til NJFF er dette det jeg finner av informasjon.

Noen som vet hva "annet materiell og kurs" er? Finnes ikke noe relevant i NJFFs nettbutikk.

Synes det er litt rart at det ikke fokuseres mer på slik kultivering, når resultatene er så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.