Gå til innhold
Fiskersiden

Laksepsykose


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det forresten lov å fiske fra båt i hele elva?

Ja det er som Nils sier. Men vær så snill og ikke ro frem og tilbake over grensa når vi står og fisker ovenfor

:lol: Laksen blir uroet nede på brekket :) Ro over nede i renna når dere skifter side :)

Men å ankre opp båten på side vest må være uhyre spennende, det må dere jamen prøve !

Det er riktig som du sier at laksen også går mot vårt vald på side øst. Det kan ofte stå laks i nesten hele bredden på elva der nede i svingen, men det blir mest effektivt å fiske over med flua fra innersvingen. Også er det lettvint å kjøre laksen derfra (landdra). Spesielt når elva er stor velger flere laks å gå rett på også mot side øst opp til oss. Men uansett, det kan være dødt på vår side i mange dager, og jeg ser betuttet på all laksen som stadig kommer opp langs steinene og muren side vest :blush: I tidligere år gikk nesten all laks opp på vår side da det var en utpreget dypåre på den siden. Og den trakk lenger ut mot brekket når elva sank faktisk for da var det jevnere og finere strøm midt utpå.

Når dere var der var nok elva krympliten som jeg vurderte det, men fisk i innersvingen når elva er litt større, da skal dere se at det blir mere fres der :) Og kommer dere ned med tuben der etter at dere har rodd utpå øra på middels elv, så treffer dere laksen rett i hodet :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er som Nils sier. Men vær så snill og ikke ro frem og tilbake over grensa når vi står og fisker ovenfor

:lol: Laksen blir uroet nede på brekket :lol: Ro over nede i renna når dere skifter side :D

Men å ankre opp båten på side vest må være uhyre spennende, det må dere jamen prøve !

Det er riktig som du sier at laksen også går mot vårt vald på side øst. Det kan ofte stå laks i nesten hele bredden på elva der nede i svingen, men det blir mest effektivt å fiske over med flua fra innersvingen. Også er det lettvint å kjøre laksen derfra (landdra). Spesielt når elva er stor velger flere laks å gå rett på også mot side øst opp til oss. Men uansett, det kan være dødt på vår side i mange dager, og jeg ser betuttet på all laksen som stadig kommer opp langs steinene og muren side vest :blush: I tidligere år gikk nesten all laks opp på vår side da det var en utpreget dypåre på den siden. Og den trakk lenger ut mot brekket når elva sank faktisk for da var det jevnere og finere strøm midt utpå.

Når dere var der var nok elva krympliten som jeg vurderte det, men fisk i innersvingen når elva er litt større, da skal dere se at det blir mere fres der :) Og kommer dere ned med tuben der etter at dere har rodd utpå øra på middels elv, så treffer dere laksen rett i hodet :lol:

Fikk nettopp vite at det kanske ikke blir noe av med valdet ved Lundamo, i uke 25. Da står jeg plutselig uten fiske den uken, da de er mange nok allerede på Hokseggen. Hvis det ikke skulle ordne seg vurderer jeg å fiske på Borten Losen den uken. Hvordan funker det. Er det ubegrenset med kort som selges, og som man kjöper på plass der, eller skall man booke seg in på forhånd? Er det kanskje fullt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp vite at det kanske ikke blir noe av med valdet ved Lundamo, i uke 25. Da står jeg plutselig uten fiske den uken, da de er mange nok allerede på Hokseggen. Hvis det ikke skulle ordne seg vurderer jeg å fiske på Borten Losen den uken. Hvordan funker det. Er det ubegrenset med kort som selges, og som man kjöper på plass der, eller skall man booke seg in på forhånd? Er det kanskje fullt allerede?

der er et mulig å fiske, kort er ikke noe problem,

send en pm så skal jeg sette deg i kontakt med grunn eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall på Vänern och trolla lax på söndag, räknas det eller är det enkom fluga som gills?

Hvis det er medlemsskap i Megalaks-klubben du tenker på så räknas det selvsagt

:)

Om du troller laks i Vänern eller du fisker fra båt i elv er det samme. Bare laksen er tatt på stang.

Vi tillater selvsagt ikke not, TNT, gift etc.

Sportsfiske med stang med andre ord. Ja vi kaller alt fiske med stang for sportsfiske i vår beærede klubb :)

Skitt fiske da, søta bror. Og kom endelig med en herlig rapport, med eller uten lax :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven, det er alt for lenge å snakke om sesongstart om 2,5 måned... Mitt fokus ha vært å bryte ned den forferdelige ventetiden i små delmål (etter å ha hørt på skiløpere osv..)...som i grove trekk er/var:

oktober-Vask og rengjøring av alt utstyr

november-reparasjon og kassering av div. utstyr

desember-lage plan for innkjøp av helt nødvendig utstyr som jeg ikke under noen omstendigheter kan klare meg uten....

desember/januar- skaffe seg nødvendige kort for 2008

februar-sikre seg et hus hvor det forelå et eget rom som var brukbart som fiske-crib(jfr. MTV)

mars- rengjøre kasser, sikre løv og forbedre jord for de kjære feitmarkene

april- jakten på feitmark starter (må være tidlig ute slik at jeg kommer Sølvreven i forkjøpet)

mai-tørrtrene på bruk av alt utstyr og kvalitetssikre alle sener og ferdiglagede rigger.. støpe søkker..

Juni - lande fisk rett foran nesa på Sølvreven

Om jeg har laksepsykose..nei det tror jeg ikke. dette ville i tilfelle være en sykdom hvor mulighet for helbred foreligger. Selv har jeg diagnostisert meg selv til å ha en personlighetsforstyrrelse, da denne trolig vil være varig og uten mulighet for helbred..og jeg vil ikke helbredes fra dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mars- rengjøre kasser, sikre løv og forbedre jord for de kjære feitmarkene

april- jakten på feitmark starter (må være tidlig ute slik at jeg kommer Sølvreven i forkjøpet)

mai-tørrtrene på bruk av alt utstyr og kvalitetssikre alle sener og ferdiglagede rigger.. støpe søkker..

Juni - lande fisk rett foran nesa på Sølvreven

Om jeg har laksepsykose..nei det tror jeg ikke. dette ville i tilfelle være en sykdom hvor mulighet for helbred foreligger. Selv har jeg diagnostisert meg selv til å ha en personlighetsforstyrrelse, da denne trolig vil være varig og uten mulighet for helbred..og jeg vil ikke helbredes fra dette :)

Hermkråk !

Å bevare duggmark er ikke en hobby, det er nok en livsstil. Og skal vi lage en konk om hvem som finner mest mark

:P

Støping av søkker er unnagjort i fjor.

Å lande laks rett foran nesa mi, det ville vært meg en fornøyelse. Men oddsen er mikroskopisk :lol:;)

Det er mange som har "tatt rotta" på meg (stått opp tidligere på godplassen) og fått en 5-6 kilos.

Og forlatt området med et gedigent hånflir !

Bra at de rensker plassen for smolt, for jeg tar da som regel de over 10 kilo like etterpå. Da blir de laaaang i trynet da, når jeg treffer dem morgenen etter :-)

Man skal ikke leke med en Sølvrev, det e fali` det !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er medlemsskap i Megalaks-klubben du tenker på så räknas det selvsagt

:lol:

Om du troller laks i Vänern eller du fisker fra båt i elv er det samme. Bare laksen er tatt på stang.

Vi tillater selvsagt ikke not, TNT, gift etc.

Sportsfiske med stang med andre ord. Ja vi kaller alt fiske med stang for sportsfiske i vår beærede klubb :P

Skitt fiske da, søta bror. Og kom endelig med en herlig rapport, med eller uten lax ;)

OK, får nog starta en egen klubb minilaxen. Jag har en lax på 10å6 tagen på trolling.

Aldrig funderat på att åka till Vättern och kasta fluga med flugspö eller kastdobb ifrån land? Då blir ju laxsäsongen så mycket längre (och dyrare?).

Bara en 330 kilometer enkel ifrån Norska gränsen till Omberg...:)

Lite fångstrapporter ifrån Vättern, http://goto.glocalnet.net/levi5/rapp.htm

Endret av Alessandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillbaka ifrån ett dimmigt Vänern, en lax på 2 kilo och 52cm (odlad med klippt fettfena och stukad ryggfena)

var allt som kom upp i vår båt(min polare drog den) den fick friheten tillbaka, dan innan hade skepparen två stycken en odlad och en vild. Tog på en tomic wobbler.

Flesta båtarna gick antingen bom eller hade nån enstaka lax, bästa båten som jag pratade med hade 6 stycken laxar (3 odlade och 3 vilda) och hade behållt dom tre odlade, dessutom 5 tappade, alla på löja.

Svårfiskat i dimman, inte så mycket båtar ute ifrån Baggerud, 20-tal skulle jag uppskatta, några Norrmän

och Finnar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i43092_310505.JPG

Her er Gaula sånn ca kl 23.55 natt til 01.06.2005.

Nydelig!

Fisking denne natta ble det derimot ikke noe av for mitt vedkommende. Båten hadde blitt sjøsatt alt for seint, med det resultat at i det jeg la ut på elva kl 0.00 presis, så gikk det ca 30 sekunder før jeg satt med vann midt oppå anklene. Trebåter må trutnes, enkelt og greit.

Morgenen etter derimot var båten så godt som tett, og sesongens to første ble landet :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drøm.... kona er så glad i meg at hun har funnet ut at jeg har fortjent å reise opp til åpningsfiske. Hun har derfor tatt kontakt med laksekompisene mine og det er ledig plass på laget til 1. juni. Hun har snakket med jobben og de har gitt meg fr.... ååååååååååå..... men som sagt dette er en drøm...... må nok vente til den 21. juni (hvis jeg ikke klarer å snike meg avgårde til Årdalselva før det ) ;)

.... steike hvor sakte kalenderen går..... :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja det kan no være et slit dette..

Kona mi har siden i desember forsøkt å tvinge meg til å ta ut ferie fra 01.06- minst en uke og sikre meg tilgang på et godt vald..og bare fiske døgnet rundt.

Dette har gjort meg noe skeptisk (spesielt med tanke på at hun er pedagog..) og jeg aner at hun tror metning kan inntreffe...

Jeg merker at jeg er i ferd med å gå i fella, og der bestemte jeg meg for å gjøre nettopp det "Fish n`til I drop" i en uke for deretter å følge opp med ordinære 10timers økter (Sølvreven, det er ikke alle som får fisk etter 5min sjø..).

og metning -ikke sjangs !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja det kan no være et slit dette..

Kona mi har siden i desember forsøkt å tvinge meg til å ta ut ferie fra 01.06- minst en uke og sikre meg tilgang på et godt vald..og bare fiske døgnet rundt.

Dette har gjort meg noe skeptisk (spesielt med tanke på at hun er pedagog..) og jeg aner at hun tror metning kan inntreffe...

Jeg merker at jeg er i ferd med å gå i fella, og der bestemte jeg meg for å gjøre nettopp det "Fish n`til I drop" i en uke for deretter å følge opp med ordinære 10timers økter (Sølvreven, det er ikke alle som får fisk etter 5min sjø..).

og metning -ikke sjangs !

Fisker du for mye, blir du sliten og lei. Og når du blir sliten og lei blir du stresset og da fisker man ikke riktig

:(

Og det er ikke noe artig. Fisk kort, men effektivt, og da får du tid til mye kos (les:cognactår etc.)

Man skal kose seg når man er på tur, ikke stressfiske :(

Jeg sitter og grubler over 1. juni. 2 ting som ikke er helt som det skal. Første hinder er at jeg har arbeidshelg 1/6 (søndag). Jeg MÅ få byttet den, å fiske første dagen og gå rett på kveldsvakt, det kan bli hardt for en gammel mann.

Det andre er kampen RBK-Viking på ettermiddagen. Men jeg skal uansett se den live (hvis jeg får fri fra jobben). Har ikke laksen tatt før klokken 12:00, ja da er det ikke laks i elva da. Trøster meg med det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe på gang ja ;)

i natt sto jeg å fiska på min kjære plass i gaula :)

det var flott vær å så kjenner jeg det røkker i flua, røkker til å hva er det jeg får opp av vannet :)

en Rødspette :P

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er medlemsskap i Megalaks-klubben du tenker på så räknas det selvsagt

:)

Om du troller laks i Vänern eller du fisker fra båt i elv er det samme. Bare laksen er tatt på stang.

Hææææææ, du kan da ikke mene at vi godkjenner svensk laks?

Stemmer for at fisken (les laksen) må være tatt i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hææææææ, du kan da ikke mene at vi godkjenner svensk laks?

Stemmer for at fisken (les laksen) må være tatt i Norge!

Så, du mener at om vår venn"Gamlingen" eller andre kollegaer skulle få en laks i Frankrike, Skottland eller andre steder utenfor Norge, så kvalifiserer de ikke til medlemskap i vår kjære Meaglakseklubb???

Ser ut til å kunne bli noen interressante diskusjoner i fremtiden.

Jeg ser det nå slik at en laks er en laks (atlanterhavstypen), og prestasjonen, flaksen, fortjent eller ikke, så spiller det vel ikke noen rolle hvor den er tatt, bare den er stor nok til å oppfylle kriteriene for medlemskap.

Og det vil vel være fint å etablere kontakt med kollegaer i andre land, som kanskje kan invitere oss på tur?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje litt diffuse regler ang. å bli et fullverdig medlem av vår ærede klubb :lol:

For det første så må det selvsagt være en atlanterhavslaks. Laksen i Vänern er jo også det. For de som kjenner historien så var jo Vänern tilknyttet havet for lenge siden. Og laksen gikk fra sjø og opp til innsjøene. Senere ble det et lukket system, der laksen ikke hadde mulighet til å rømme til havs for å fete seg opp. En unik stamme ble igjen innenlands mao. Så en laks er en laks også der.

Men fjøslaks, det holder vi oss for god til. Slikt reserve-fiske driver ikke vi med, det er prima vare det vi holder på med i vår klubb !

Og laksen kan tas både i Sverige, Danmark, Norge etc. Samme hvor det er, bare det er atlanterhavslaks.

Og sist men ikke minst, den må være tatt på stang. Ikke not, drivgarn, dynamitt, gift, spyd under vann etc. etc. Og stamfiske regnes heller ikke med. All redskap regnes. Vi ser på oss som fullverdige sportsfiskere, uansett hva vi fisker med.

Må få presisere at agnet skal være lovlig (innenfor fiskereglene) der det fiskes. Eksempel: Gulp telles ikke i Gaula, Orkla.

Til slutt vil Styret tillate små mobbetendenser, og graden av disse kan være økende jo større laks man har tatt. De som er oppe i Giga-klassen har dermed litt større anledning til å markere seg overfor smoltfiskerne.

Dette for at "de små" skal underkaste seg våre regler, og få full respekt for vårt arbeide innad i klubben !

Vi jobber kontinuerlig med å vurdere evt. kandidater, så et godt skussmål fra disse (smoltfiskerne) kan være en fordel når søknad legges inn.

Så vi i Styret håper at de fleste forstår at vi har valgt en ganske så streng linje.

Mvh. Styret v/materialforv. Sølvreven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt vil Styret tillate små mobbetendenser, og graden av disse kan være økende jo større laks man har tatt. De som er oppe i Giga-klassen har dermed litt større anledning til å markere seg overfor smoltfiskerne.

Mvh. Styret v/materialforv. Sølvreven

Så jeg kan trygt erte svensker (selv om jeg egentlig liker dem, og har fått laks i Vänern sjøl). Styret har talt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt vil Styret tillate små mobbetendenser, og graden av disse kan være økende jo større laks man har tatt. De som er oppe i Giga-klassen har dermed litt større anledning til å markere seg overfor smoltfiskerne.

Dette for at "de små" skal underkaste seg våre regler, og få full respekt for vårt arbeide innad i klubben !

Vi jobber kontinuerlig med å vurdere evt. kandidater, så et godt skussmål fra disse (smoltfiskerne) kan være en fordel når søknad legges inn.

Så vi i Styret håper at de fleste forstår at vi har valgt en ganske så streng linje.

Mvh. Styret v/materialforv. Sølvreven

Hei Sølvreven

Du har ikke knota det til for styret her(se understreket tekst)??

Det må vel være meningen at et godt skussmål fra oss "Gigafiskere" må være til fordel for "smoltfiskerne" når disse søker medlemskap????

For øvrig så prøver jeg å fordrive en onskapsfull forkjølelse med et stoff laget nede i et bestemt distrikt i Frankrike.

Håper formannen snart kommer med noen positive tilbakemedinger der sydfra

B)

Endret av Holwell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sølvreven

Du har ikke knota det til for styret her(se understreket tekst)??

Det må vel være meningen at et godt skussmål fra oss "Gigafiskere" må være til fordel for "smoltfiskerne" når disse søker medlemskap????

For øvrig så prøver jeg å fordrive en onskapsfull forkjølelse med et stoff laget nede i et bestemt distrikt i Frankrike.

Håper formannen snart kommer med noen positive tilbakemedinger der sydfra

:wub:

He,he, joda selvfølgelig har du rett. Mulig "det brune" har skylda her også

:wub: Jeg var litt troillat på skolen på den tiden vi lærte norsk, men det tok seg opp etterhvert.......

Skussmål fra Giga, Mega, Terra. Kremt, kremt....

Ja han Gamlingen, begynner å bli litt bekymret her nå. Har`n drukna der nede ?

B) Eller er han i full gang med å kjøre Salmon a la France ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trodde ikke at jeg skulle fiske noe særlig med laks i år heller, men så kom det en bursdag og siden jeg ikke ønsket meg noe (har det meste) ble det opp til gjestene å finne på noe. Fikk bare fine presenter. Noe overraskende var det også noe fiskerelatert.

Således blir det til at jeg kan fiske laks i hele sesongen i Drammenselva og i tillegg er det reservert et 3-dagersfiske med overnatting på Hotell Vertshuset Grong m/fullpensjon. Med intensjon om harlingfiske der.

Harlingfiske i Namsen blir vel bra! :blush:

Kanskje jeg hyrer/møter Namsenlaksen eller Vilhelm der? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.