Gå til innhold
Fiskersiden

Dreping av fisk


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Det er litt sånn som det er utenfor nettet også. Grensene er ikke helt like etter hvor godt man kjenner folk, nettopp fordi man klarer å skille mellom ondsinnet og harmløst "tull".

Ingen enkel sak å trekke grenser alltid, og vi gjør jo feil av og til vi også.

Vi har jo tilfeller her med personer som lager 2 brukere for å starte bråk og annet tullball, dessverre bruker noen fritid på denslags.

Så Oz , ThorEH , Trond og asmund aa er samme fyren ?

Burde jo sett det tidligere slik de backer hverandre opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I starten på denne posten ba jeg om at folk IKKE skal rakke ned på andre som er så heldige med å få en stor fisk,som de også slår ihjel.

Det er garantert en hel smæle med folk på FS som har gjordt og kommer til å gjøre det som elius gjorde,nemelig kakke en stor fisk.Men ikke alle legger det ut på forumet.

Jeg ba ikke om en hel masse svar om at en gjedde spiser ditt eller datt.Det er meg klinkende likegyldig om en stor fisk spiser 100gr eller 600gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gjedda på 10 kg spiser fisk på 100-1000 gram gjør vel ingenting. Hvilken forskningsrapport sier at gjedda foretrekker abbor istedet for mort? Og hva er problemet med at gjedda eter abbor?

Det er kanskje ikke bedre å fiske på storgjedder, men de fleste syns nok det er mere morro å få ei på 10 kg en å få 5 stk på 2 kg. Og skal man ha mat, så er det bedre å ta med seg 5 stk 2 kiloes, en ei på 10 kg.

Jeg kritiserer ikke om folk har andre målsetninger e megselv, men jeg må alikvel ha lov til å prørre hvorfor de gjør som de gjør.

Og hvor har du det fra at det er bra for bestanden å kakke store gjedder? Bra for morten da? At det kan bli maaange flere små mort? jeg vil da påstå at det bare er til skade for et vann (og det sier jeg som syns det er veldig artig å fiske småmort, men ennå mere morro å fiske noen færre, men større morter).

Las ein artikkel i Villmarksliv om gjedda sine matvaner, huskar ikkje nummeret og gidd ikkje å leite på nettet. Las det også i ein rapport om gjedder frå Sverige, men har heller ikkje ork til å byrje leitinga etter den.

At det er bra for bestandane av andre fisk å kakke store gjedder er då logisk, store gjedder et i stor grad dei predatorane som beiter på mindre fisk, for eksempel mort. Altså, fleire mellomstore og mindre predatorar = større predasjon på små fisk= større og færre individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten på denne posten ba jeg om at folk IKKE skal rakke ned på andre som er så heldige med å få en stor fisk,som de også slår ihjel.

Det er garantert en hel smæle med folk på FS som har gjordt og kommer til å gjøre det som elius gjorde,nemelig kakke en stor fisk.Men ikke alle legger det ut på forumet.

Jeg ba ikke om en hel masse svar om at en gjedde spiser ditt eller datt.Det er meg klinkende likegyldig om en stor fisk spiser 100gr eller 600gr.

Jeg er helt enig med deg i det du skriver, men syns at en del har moderert seg litt i forhold til tidligere.

Jeg prøver selv nå å gratulere, informere og også innrømme at jeg selv har gjort det.

Husk det finnes 1000-vis av sportsfiskere i Norge og ikke alle fisker like mye som enkelte på FS-siden, og har de samme holdningene. Så isteden for å kappe hodet av de når de er på jakt etter litt cred for en flott fisk, så prøv heller å informer... kanskje de blir værende og lærer litt!

Hadde jeg vært 18-19-20... år og lagt inn noe på denne siden, og blitt halshugd, så er det ikke sikkert at jeg hadde kommet igjen..... og da hadde jeg heller ikke lært noe annet enn å prate dritt om siden!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten på denne posten ba jeg om at folk IKKE skal rakke ned på andre som er så heldige med å få en stor fisk,som de også slår ihjel.

Det er garantert en hel smæle med folk på FS som har gjordt og kommer til å gjøre det som elius gjorde,nemelig kakke en stor fisk.Men ikke alle legger det ut på forumet.

Jeg ba ikke om en hel masse svar om at en gjedde spiser ditt eller datt.Det er meg klinkende likegyldig om en stor fisk spiser 100gr eller 600gr.

Dessverre er det mange diskusjoner som glir litt vekk fra sitt opprinnelige topic, men syns vi fortsatt er noenlunde innefor blinken. Mulig jeg var litt hard med elius, men syns han tok det sporty. Han begynnte straks å søke informasjon om det han hadde gjort var rett eller galt. Hva er egentlig rett og galt? For MEG er det rett å sette tilbake stor gjedde. Jeg villle bare at elius skulle tenke over hva han har gjort, og det oppnådde jeg. Det er INGENTING jeg kan gjøre om han ønsker å drepe alle gjedder han får i sitt liv, men med min kommentar fikk jeg han iallefall til å tenke over hvorfor han vil eller ikke vil drepe store gjedder.

Og skulle han spørre meg til råds, så vil jeg fortelle han at fra en sportsfiskers synspunkt, så bør han slippe ut de store, og om han ønsker å spise gjedde, så vil jeg oppfordre han til å spise de som er fra 4 kg og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fornærmelse det der :)

Jeg og Thor har ikke noe i mothverandre. men vi tar gjerne en fra levra prat ja. sunt det

;)

Beklager (prøvde bare å være litt morsom - men vet at jeg ikke er det hilsen ett par andre FS-brukere.....), nå kommer vel din andre personlighet (les: ThorEH) med enda et angrep :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ulempen med den teorien er at 3 av dem var på vestlandstreffet i fjor (in person)... I år dukker alle 4 opp :D
femte hjulet ....ikke glem femte hjulet :)

Beklager (prøvde bare å være litt morsom - men vet at jeg ikke er det hilsen ett par andre FS-brukere.....), nå kommer vel din andre personlighet (les: ThorEH) med enda et angrep ;)

tror ikke det...men en fra lever`n kommentar dukker nokk opp. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

Du skrev bla:

Nåja - hadde du brukt forumet litt mer, eller som både meg og Trond : lest de fleste trådene, så hadde du visst at dette har blitt debattert ca 12 ganger før. Så ikke forvent at enda en slik tråd blir tatt seriøst...

Så da er det slike innlegg du vil ha i reptiltråden din når folk går lei?

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en diskusjon sklir ut en gang i mellom..... Er ikke i mot det i utgangspungtet,men når det blir så inni gampe rævva langt ut på siden som det gjorde tidligere så må jeg få lov til å spørre.

Jeg kakker en stor gjedde,det skal jeg stå for også,skyter dem til og med på våren under leken. (da ble jeg vel utestengt tenker jeg)

Men kom heller med en litt mer saklig kritikk,gjerne på PM eller mail til den personen som gjør noe så forferdelig som å slå ihjel en stor Gjedde.

Kan da ikke være så ille vanskelig det eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las ein artikkel i Villmarksliv om gjedda sine matvaner, huskar ikkje nummeret og gidd ikkje å leite på nettet. Las det også i ein rapport om gjedder frå Sverige, men har heller ikkje ork til å byrje leitinga etter den.

At det er bra for bestandane av andre fisk å kakke store gjedder er då logisk, store gjedder et i stor grad dei predatorane som beiter på mindre fisk, for eksempel mort. Altså, fleire mellomstore og mindre predatorar = større predasjon på små fisk= større og færre individ.

Når ble Villmarksliv et sted der alle sannheter står?

Men med det faktum at så si alle gjedder over 4 kg er hunnfisker, og man dreper alle store gjedder, så kan man ende opp med at balansen mellom han- og hunngjedder blir helt fucka.

Og de store har jo blitt store pga at de er "smartere" en resten, evt har gode gener. Og i naturens gang, så er det jo store og sterke som overlever, mens de med skavanker/dårlige gener blir ryddet vekk.

Og for ikke å glemme at det er jo de store fiskene som er mest attraktive for sportsfiskerene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en diskusjon sklir ut en gang i mellom..... Er ikke i mot det i utgangspungtet,men når det blir så inni gampe rævva langt ut på siden som det gjorde tidligere så må jeg få lov til å spørre.

Jeg kakker en stor gjedde,det skal jeg stå for også,skyter dem til og med på våren under leken. (da ble jeg vel utestengt tenker jeg)

Men kom heller med en litt mer saklig kritikk,gjerne på PM eller mail til den personen som gjør noe så forferdelig som å slå ihjel en stor Gjedde.

Kan da ikke være så ille vanskelig det eller???

Ti stille,vi diskutere noe annet nå :):D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en diskusjon sklir ut en gang i mellom..... Er ikke i mot det i utgangspungtet,men når det blir så inni gampe rævva langt ut på siden som det gjorde tidligere så må jeg få lov til å spørre.

Jeg kakker en stor gjedde,det skal jeg stå for også,skyter dem til og med på våren under leken. (da ble jeg vel utestengt tenker jeg)

Men kom heller med en litt mer saklig kritikk,gjerne på PM eller mail til den personen som gjør noe så forferdelig som å slå ihjel en stor Gjedde.

Kan da ikke være så ille vanskelig det eller???

Jeg skreiv følgende til elius: "Hvis du har tenkt å kleppe karpe og gullfisk også, så håper og tror jeg at du ikke får mange tipsene fra brukerene her inne. Vondt å se på hvordan du har behandlet denne gjedda."

Jeg var kanskje litt hard, men han tok det iallefall sporty. Visste egentlig ikke at han var ny, jeg er jo noenlunde ny på forumet selv (selv om jeg ser at jeg meldte meg inn her for mange år siden). Skrev nok innlegget på impuls når jeg så at kleppen sto inn i gjellene på gjedda, blodet rant, og tacklet fortsatt var inne i kjeften/svelget på fisken. Altså gjedda var meget mulig fortsatt levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.