Gå til innhold
Fiskersiden

Årets påsketur til Sauda


Joost.L
 Share

Recommended Posts

Fin plass dette her ja! :D Trur nok at det går adskillig større pigghå her ja, den første eg mistet var drygg!!

Men fin opplysning om rødknurr, den skal eg fiske på i påsken 2009! :)

Bare å gi et pip om du trenger et tips til den røde... Har fått flere av arten, men ikke så store at det er noe å skryte av. Men av erfaring, så er ikke påske rette årstiden for denne krabaten. :)

Ja Thor, hadde det ikke vært for allemansretten, så tror jeg jammen flere her på forumet hadde hatt færre arter å skryte av. Her er det nemlig ikke som i "Ryfylke heiene"... Her er det fritt frem. ;)

Endret av Vidar-Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS will be taking up semi permanent residence at Vidar-Alexanders place very shortly I imagine ;)

How deep is this spot with the Piggi's? what makes it so special for them? Considering these fish grow at around 3.5mm a year they must be pretty damn old... hopefully not too many ending up in the pot, they are endangered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS will be taking up semi permanent residence at Vidar-Alexanders place very shortly I imagine :D

How deep is this spot with the Piggi's? what makes it so special for them? Considering these fish grow at around 3.5mm a year they must be pretty damn old... hopefully not too many ending up in the pot, they are endangered.

KIS har vel allerede prøvd, men ingen hå på ham her enda hvertfall... ;)

Saudafjorden har så lenge jeg vet om, vært besøkt av yrkesfiskere hver vinter fra Januar og til mars-april, som fisker utelukkende etter pigghå. Så her er mye av arten, men vanligvis mindre av størrelse. Området det fiskes i fra land her, er fra ca 20m- ned mot 80 meter. Største jeg har fått, rett under 8 kilo, ble tatt på isen i desember. På ca 10-15 meters dyp. Har til nå aldri fått pigghå sommer eller høst her. Dette er typisk vinter/tidlig vår fisk, her i Sauda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS har vel allerede prøvd, men ingen hå på ham her enda hvertfall... ;)

Saudafjorden har så lenge jeg vet om, vært besøkt av yrkesfiskere hver vinter fra Januar og til mars-april, som fisker utelukkende etter pigghå. Så her er mye av arten, men vanligvis mindre av størrelse. Området det fiskes i fra land her, er fra ca 20m- ned mot 80 meter. Største jeg har fått, rett under 8 kilo, ble tatt på isen i desember. På ca 10-15 meters dyp. Har til nå aldri fått pigghå sommer eller høst her. Dette er typisk vinter/tidlig vår fisk, her i Sauda. :)

It's the Rødknurr He'll be after... think he still needs that little rascal.

I thought they were tightening up on targeted commercial fishing of Pigghå... complete ban offshore (4 nautical miles) from april this year I think. They have been hit really hard in the UK so they are a valuable sportsfish over there now with targeted charter trips, tag n release etc. Kinda hard to imagine that in Norway tho, seems like they are mostly considered a pest... They'll be missed if they are gone tho.

I guess they are found in shallow water in winter/spring and out in deeper water in the warmer months?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.