Gå til innhold
Fiskersiden

40-års gave til gubben, saltvannsfiskekastestang


valpen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Trenger råd; har funnet ut at jeg skal gi gubben i huset en fiskestang+snelle til 40års dagen. Han har en havfiskestang, men har ymtet om at det hadde vært moro å kunne kaste litt også (fra båten primært, men sikkert fra land også).

Så hva bør jeg ha, hva skal jeg se etter, hva skal jeg spørre om, hva må jeg IKKE gjøre/kjøpe :) ????? (Prisklasse 500-2500.)

Gode råd til en utskremt (frivillig) førstegangs fiskestangkjøper ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-26 gram er litt lite hvis han først og fremst skal fiske fra båt. Normalt vil man vel da kaste over grunntopper og lignende mens båten er i drift, og trenger tyngre sluker for å komme ned i vannet. Hvis stanga i tillegg skal brukes til dorging med wobblere som går litt dypt, etter torsk, sei, lyr og sjøørret, er det også en fordel med litt tyngre saker.

Det er vel Valpen som kan svare best på hva som er aktuelt. Hva fisker gubben etter? Hvor mye fisker han? Hvor i landet holder han seg? Har han en hemmelig drøm om å bli sjøørretfisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her støtter jeg Mats. Sjøl bruker jeg 10-30 gr og 2500-snelle, men det er bare fordi det er gøy... Jeg har en kompis som sverger til slukfiske fra båt, han bruker 15-40 stang og 4000-snelle og vinsjer inn kilovis mens jeg ligger og lurer med pent pynta agnrigger - og ikke får noe som helst...

Men igjen: Kan ikke trådstarter gi oss litt mer å tygge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et problem å kaste med f.eks en 28 grams stingsild selv om stanga har anbefalt opp til 26 eller hva det var. Den synker fort som fy. Mannen skal også kaste fra land. Med det settet jeg foreslår kan han operere i begge retninger, mot både det lette, og det litt tyngre fisket. Men det er klart, det er stor forskjell på om han skal kaste på vak etter sjøørret, makrell og annen pelagisk fisk, eller om han skal kaste over grunna for å få sei og torsk på 6.73 kilo- hele tiden.

Jeg ser heller ikke poenget i å kaste over en grunntopp hvis du er i en båt, og samtidig må ha tung sluk for å nå ned til bånn, da kan han jo like gjerne bruke havstanga si..

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Valpen (og Gubben) er ute etter stang som passer både til kasting fra båt og fra land, typisk på steder hvor torsk, sei, lyr (og mindre laksefisk) ferdes, er jeg veldig enig i dette settet. Stanga er j... sterk, noe som spesielt er en fordel hvis den skal slenge litt rundt i en båt. Snella er kjempe i forhold til prisen. En kombinasjon som vil vare lenge og holde til det meste. Den er definitivt ikke ideell til sjøørretfiske fra land, men jeg tolker Valpen til at det er annet fiske som er mest aktuelt. Med denne komboen skal det jo være greit å hale i land stor fisk, samtidig som kilostorsk ikke blir helt uinteressant.

Fyll opp snella med multisnøre på 0,17 eller 0,20, så blir Gubben fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ville jeg gått for en god monofilamentsene, min er faring med multisener til det fisket som beskrives er at man mister mer fisk med multi kontra med mono. Men dette er en smakssak, noen sverger til multi og andre til mono :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville tenkt på noe grovere utstyr hvis det først og fremst skal kastes fra båt. Med litt strøm og dyp kan det fort være behov for å gå opp i tyngre klasser sluk, pilk eller jigg for i det hele tatt å nå bunnen. Mine favoritter er Shimano Technium 11 fot 40-80 gram, og Fenwick Sea Hawk 10 fot 25-125. Til ekstremt tungt kastefiske har jeg en Shimano Nexave Big Game som kan pælme over 200gram, men den er ikke så ofte i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle- og takk for mange svar :hailfs: trodde ikke jeg skulle få såpass respons, så det var veldig hyggelig å å åpne forumet :) :)

Dere etterspør mer info. Det er ikke så lett - Han er veldig glad i å fiske (han fisker, jeg spiser), både med stang, ruse, garn osv - etter "det meste" i skjærgården og fjorder utenfor Bergen. Tror en del av moroen er både å få arter han ikke har fått før, og større eksemplarer... Det er vel "den draumen han ber på" som så mange andre fiskere gjør?

Tror ikke jeg skal gå for et rent "sjøørret-sett" som "låser" ham til et type fiske. ... Skjønt, nå ble jeg litt usikker. Skal prøve å fritte ham mer ut.

Ellers har jeg forestilt meg at svaret fra Skogtroll2 beskriver behovet, men jeg vet ikke om det er oppnåelig. Tror jeg setter kasting høyre enn dorging hvis jeg må velge.)

"Normalt vil man vel da kaste over grunntopper og lignende mens båten er i drift, og trenger tyngre sluker for å komme ned i vannet. Hvis stanga i tillegg skal brukes til dorging med wobblere som går litt dypt, etter torsk, sei, lyr og sjøørret, er det også en fordel med litt tyngre saker."

Det er tidlig på morgenen så svaret er muligens noe surrete - dere får i så fall ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

prøv å fritte ut gubben litt mer. Hvis det ikke er sjøørret han er ute etter, ville jeg gått for en stang rundt 15-40 gram, egner seg fint til slukfiske på Vestlandet. Jeg ser ikke noen hensikt i å velge tyngre saker, hvis det er snakk om behov for tyngre vekter for å komme til bunnen kan han like godt bruke havfiskeutstyret sitt.

Etter utfrittinga kommer du med konklusjonen, så klarer nok brukerne her å finne fram til et svært godt sett for deg.

EDIT: Det er for øvrig fullt mulig å dorge med en slik stang, så du går ikke glipp av kombinasjonsmuligheten.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en tilsvarende stang, og er knallfornøyd med den. I og med at dere bor oppå Vestlandet så tror jeg du har gjort et godt kjøp. BeastMaster stengene tåler mye kjør også :blink:

Fungerer fint til å fiske fra land med også synes jeg. Noen foretrekker 10-30g til å fiske fra land med, men personlig ville jeg ikke anbefalt det på vestlandstraktene. Jeg er selv fra Sunnmøre, og har gjerne brukt utstyr i samme klasse som det du gir mannen din.

Jeg sier i alle fall skjit fiske :) Håper han likte utstyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.