Gå til innhold
Fiskersiden

flyt eller ?


Recommended Posts

Intermediate - glassklar stillwater er favoritten (for sikkerhetsskyld).

Flyt bruker jeg utelukkende til siluettfiske i bekmørket på forholdsvis stille dager - skal ikke mye sjø til før du mister bra kontakten med ytterenden av et flytsnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt fiske bra med mer hurtigsynkende, men det var ikke det spørsmålet dreide seg om.....

Fanger fisk på synk4 også jeg, men det er IKKE førstevalget når det gjelder landbasert fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I've switched between Clear intermediate and SinkIII many times in the middle of sessions fishing from the shore (as always) and the SinkIII has consistently taken a lot more trout.

It fishes high enough in the water to use in a half metre or more of water... tho i fish it as shallow as a foot of water occasionally.

I always think that Intermediate is the saltwater solution to a floating line... again only something for dusk dawn and shallow water <50cm.

I bought a Cortland 444 SL Clear Intermediate at Norwegian prices and it rarely ever gets used now.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt håpløst med flyt?

Jeg bruker bare det nå. Synes det er vanskelig med Intermediate når jeg er en grønnskolling til å kaste.

surface tension dragging the line is annoying. bites getting missed due to pulling against bowed line is very annoying... You must have the patience of a saint to use a floater in the sea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke håpløst, men jeg oppfatter det som "dårligere" enn med intermediate. I bølger mister du også mer kontakten med enden med et flyt fordi dette ligger i sikksakk over bølger i vannet osv. Det er forøvrig normalt enklere å kaste et intermediate og synk enn et flyt. Snørekurv er for meg et uvurderlig hjelpemiddel til alle type liner også flyt.

Du har dessuten kun ett valg og det er å fiske høyt - et intermediate kan du fiske forholdsvis dypt med om du venter lenge før inntrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trout aren't so easily spooked in the sea so I doubt it scares them but I don't know for sure. I've dropped casts right on top of trout and they barely move a foot in any direction. Given the choice I'd prefer not to leave a wake when stripping tho... i'm sure the big ones are clever enough to figure out something is not quite right.

Main problem with the floaters is the surface tension which follows the wind and not the tide pulling your line whilst you are fishing. the effect can be your flie moving in half circles as you strip or you end up pulling against slack line similar to memory prone lines that coils up in the water which stops those split second hook sets.

I've heard of a lot of Danish Seatrout fishermen using floaters so they must do alright but they drive me nuts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doubt I'd ever catch anything in the sea here using a figure 8 retrieve and a floating line... those danish trout must be real stupid.

then again... Maybe they know something I don't. I shall try it out tomorrow and see what happens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er bra, her er det snakk om forskjell i dybde og vanntemp og hvor fort man trekker inn.

Fisker man med rekeimitasjon på grundt, men kaldt vann kan selv en intermediate line være for tung og du blir slepende på tang og annen søppel.

Bedre å ha litt vekt i flua ved denne typen fiske og vekta fra snøret løfter flua også om den ikke er for stor.

Skulle jeg valgt meg en kun en line ville jeg sattset på en sinktip i intermediate selv om de linene kan være driiit å kaste med.

Fisket mye i roklubben på jeløya i moss før det var 1 million fiskere der og hadde stor suksess med sink tip og ei grønn crazy charlie flue.

På kaldt og grunt vann håndtvista jeg inn og fikk mange flotte sjøø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg prøvd de fleste snørene til SØ med en klar/fargeløs fast intermediate er uten tvil det mest gjensidige og passende snøre.

Det er mye på dette tema som kan diskuteres f. eks. om hvis du fisker om natta mye, eller der du fisker er dypt eller ikke. Men stort sett en fast intermediate på rundt 1.25-1.75ips kan enten fiskes raskt for å holde det høyt i vannet ellers kan du vente litt eller fisker den senere å få flue ned.

Husk, men en synkende snøre slepper du at vinden påvirker snøret, så at du har alltid direkt kontakt med flua. En annen fordel er at hvis du bruker fluer uten fortyngning kan de flyte med flytesnøre, og dette selvfølgelig ikke skjer med et synkende snøre.

Sink-tip, skyteklumper, osv har sin plass men de fleste tiltrekker helesnøre og etter en del år med å prøve de forskjellige snøretyper, venner jeg meg alltid tilbake til et helt snøre til vanlig SØ fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.