Gå til innhold
Fiskersiden

pontongbåt eller belly??


july
 Share

Recommended Posts

Marka + fjellvann = belly

Grunner: Lettere bærevekt, enklere å pakke og bære, du trenger ikke lange transportetapper (på vannet) som regel, pris.

Ulemper: Du sitter lavere, beveger deg saktere, store forflytninger på vann blir uaktuelt og slitsomt, får ikke med deg så mye bagasje ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg plukke ut en blir Waterskeeters River Lite det jeg selv hadde handlet om jeg skulle handle i dag evt Waterskeeters Lake Placid om den er å få tak i i Norge fortsatt. Om du IKKE skal bruke den i sjøen kan du spare noen kroner ved å velge en pontongbåt med stålramme i stedet for aluminium, men personlig hadde jeg handlet aluminium også til rent innlandsbruk.

Ettersom jeg konsekvent har kjørt med pontong fremfor belly kan jeg desverre ikke anbefale deg noe der personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg plukke ut en blir Waterskeeters River Lite det jeg selv hadde handlet om jeg skulle handle i dag evt Waterskeeters Lake Placid om den er å få tak i i Norge fortsatt. Om du IKKE skal bruke den i sjøen kan du spare noen kroner ved å velge en pontongbåt med stålramme i stedet for aluminium, men personlig hadde jeg handlet aluminium også til rent innlandsbruk.

Ettersom jeg konsekvent har kjørt med pontong fremfor belly kan jeg desverre ikke anbefale deg noe der personlig.

Takker!! Noen linker til disse?? Noen forhandlere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Pool 12 bellyboat som jeg er meget fornøyd med. To luftpølser og båten danner en spiss. Luftputer i rygg og sete gjør at man sitter relativt høyt. Anbefaler dog å kjøpe skikkelige svømmeføtter med bra flex så du slipper å ødelegge anklene. Dessuten anbefaler jeg deg å kjøpe en tilhenger til sykkelen så du kommer deg litt inn i Marka uten å måtte bruke flere dager. Dessuten slipper du å ha belly og utstyr i sekk på ryggen. Det er tungt! Det er forsøkt og ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer sterkt å kjøpe meg en pontongbåt eller belly!

Fordeler/ulemper pontong kontra belly?? Hva bør jeg kjøpe?

Skal brukes i markavann og fjellvann.

hei jeg anbefaler en dagger dalta det bruker jeg sel til fiske i marke og i oslofjorden må ha tralle.den veier 22kilo men er lett og dra med seg og utrolig stødig,jeg sitter fint og kaster i den pris ca 10 lapper med åre og vest anbefales på det sterkeste fin og dra på tur med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en delta dagger som jeg stortrives med, det samme gjør 3 andre jeg fisker sammen med som har denne. Det fiskes og jaktes fra denne året rundt. Det synes vel på avataren...

Kjøpte meg en pontongbåt, en skykomish sunrise, som jeg testet for første gang helgen som var. Ute på lørdagen etter sø, med masse vind.

Den suverent største fordelen med pontong er slik jeg ser det:

- muligheten til å enkelt gå ut av den for å slå lens, eller vadefiske litt. Kun snakk om å legge ut dreggen:)

- god og romslig plass, for meg som er stor er det greit med ben som ikke sovner

- muligheten til å padle med bena for å holde båten på plass, snørekurv var strålende espen:), hendene er fri til å brukes til fiske- slipper å hele tiden ta opp åra for å justere posisjonen.

I praksis: jeg lå og dro ørten sø på samme spot, mens brodern driftet vekk og "forsvant". Ingen av oss hadde med dregg.

Men kajakken er nok mer egnet for å komme seg frem litt sånn utenom allfarvei. Pontongen bygger jo en del mer i bredden. Med kajakk i tralle så går det jo unna. Jeg måtte slite noe mer for å holde pontongen på rett kurs på det ene hjulet med baggasje. Men hadde jo med mer enn hva jeg kunne ha fått til i kajakken....

Pontongen skal så absolutt testes ut videre, og da jeg har opplevd å ha laks på kroken fra kajakk-dog uten hov- skal jeg aldri mer forsøke meg på det fra denne en gang. til Problemet mitt var det å lande den og det å kunne følge fisken når den rundet kajakken. Tror selv ponongen egner seg mer for dette.

Men dette er det jeg tenker her og nå etter en dags tur med pontong.....

Deltaen beholdes videre uansett:)

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.