Gå til innhold
Fiskersiden

Tips NZ Haster jeg reiser torsdag


kjetila
 Share

Recommended Posts

jeg reiser til NZ på torsdag ankommer lørdag

Har i utgangspunktet tenkt til å reise til Taupo området da jeg kun har 4 fiskedager tilgjengelig.

Har leid bil å skal kjøre fra Auckland har jo selfølgelig også lyst på en tur til sørøya men da mister jeg mye tid så...Tar gjerne noen tips om overnatting (Camping også)

/Kjetila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fiskerapport NZ

Lørdag

Ankommer Aucland settter meg i leiebilen kjører mot Taupo. Er trøtt som f... og når jeg kommer til Turango-Taupo river er jeg så trøtt at jeg bare må stoppe jeg leier meg inn på motellet ved elven. Innser at jeg bare må holde meg våken til 24:00 for å komme i rute med klokka..

Søndag

Overskyet ganske kaldt INGEN insekter å se noe sted. Fisker et par timer opp over Turango-taupo med nymfer ikke anntydning til liv

reiser til bensin/cafe/tacle shopen. Kjøper noen nye nymfer og innhenter råd fra dama bak disken.

Fisker et par timer til fortsatt ikke innsekter Blir litt deppa da det begynner å regne!

Gir blanke i fiskinga å tar en runde for å bli kjent. Stikker innom en del høler i Tongariro river, fisker ikke men snakker med en del fiskere ingen som har fått noe som helst [ :P ]

Stikker innom fisker butikken i Turangi får noen råd og prøver meg i noen høler i Tongariro ikke liv det begynner å bli mørkt og det regner!

Jeg gir opp fiskinga for dagen. Kjøper kaffe og junk fod reiser tilbake til rommet og studerer kart + artikler fra fiskersiden. legger opp til et aktivt fiske neste dag.

Mandag

Opp kl:07:00 full av pågangs mot! faa... det pisseregner[ :( !]

venter et par timer drikker mengder med kaffe det lysner litt så optimistisk reiser jeg på nytt til Tongariro fisker et par timer ikke liv!

Gir opp reiser til fisker butikken snakker litt med dem og jeg bestemmer for å leie guide de anbefaler en kar som heter Ross Hamilton

Han finner du på www.dstreams.co.nz Han bor like ved motellet mitt og avtaler å hente meg etter lunch!

Ross er en hyggelig kar i 60 åra som har levd av å guide i 15 år!

Vi reiser rett opp i Tongariro river første hølen Bomtur :-) ross sier !no worry will get som!

Neste høl på andre kastet sitter den [ :D ] regnbue over kiloen Ganske sprek.

Etter hoving og bilder fisker ut hølen men får ikke flere!

Videre til the Sand Pole i det vi går over kanten viser Ross meg 3 fisk[^]

Ut i elva over et ganske stritt parti Ross står på bredden og dirigerer etter 3. kastet sitter den, noe større en den første[ :D ] (PHU nå er turen redda!!!)

Tar ikke bilde av denne da den var lang tynn og skrantete!

Et par kast til pang på nytt [ :D ] en noe større en denne gangen[ :D ][ :D ]

Vi får ikke flere i denne hølen og prøver noen til Kl 5 er det slutt for dagen.

Jeg er fornøyd med Guiden og dagen!

På veien tilbake snakker vi om løst og fast jeg forteller at jeg foretrekker tørrflue etter brune men at jeg er meget fornøy med turen!

Jeg ser at han tenker seg om en del så sier han! Det blir Tørrflue forholden i morgen, jeg skal ut en tur sammen med en guide fra sørøya som jeg sammarbeider med for å se på forholdene du kan være med GRATIS!! Jeg er ikke sen om å takke JA

Tirsdag:

Opp 07:00 det er sol og varmt!

Pakker og venter utålmodig på Ross.

ross ankommer prikk 08:00 som avtalt vi reiser innom og henter Frank (han er tysker og lever av å male og guide) som vi skal ha med oss.

På veien til elva sitter jeg å lytter på Guidene mine som som legger ut om hva som er bra og dårlige klienter oppførsel ved elva osv. mye å snappe opp!

Vi starter smygingen opp langs elva( egentlig mere en bekk 2-4 meter bred og opptil 2 meter dyp!), avtalen er at jeg må dele fiskene med Frank! begge guidene insisterer på at jeg må begynne så da vi finner den første er jeg en smule nervøs og med mengder av kratt og graner bak går jo det dritt så jeg skremmer fisken på 3. forsøket. Forsatt med godt mot fortsetter vi til neste fisk ca 200 meter lengere opp i elva Frank fisker med nymfer og på andre kastet sitter den, det er mye kratt og fandenskap den går under en rot og er borte!

Litt lengere opp i elva er det min tur en skikelig pen fisk står midt i elva, det er forsatt litt kaldt så jeg setter på en liten grå nymfe under en stor Tørrflue.

Første kastet... litt for langt til høyre jeg holder pusten! Nei ingen reaksjon.....

Nytt kast perfekt 1,5 meter forran, hjertet banker PANG den sitter [ :D ][ :D ][ :D ] Etter en kort kamp hover Ross den tar bilder av meg og fisken og vi setter den ut !! frisk og fin.

Lenger opp elva får Frank en og jeg mister en på nymfe.

Nå begynner det og bli varmt samtidg kommer vi til et sted som er perfekt for tørrflue ! vi runder kanten der er det en pen fisk som siper innsekter i overflaten.

Jeg setter på en liten grå parachute på andre forsøket får jeg perfekt flyt fisken stiger stopper 5 cm fra flua (Ler og sier sånne har jeg sett før) slår dovent med halen og forsvinner!

Ross roper glemm den, Kommer ikke tibake før om en dag eller to.

Det er Frank sin tur det samme skjer med ham ! frustrerende hvor vare disse gubbene er.

Så er det min tur jeg må krabbe opp til en busk, fisken står ca 3,5 meter fra meg jag har på en liten lys caddis på andre kastet får jeg et bra flyt rett mot fisken. Etter et noe som virket som en evighet ser den flua og stiger mot den, så siger den litt tilbake, stiger fram på nytt, så litt til bake!!! så raskt tar den flua maks 2 meter fra meg. En helt utrolig situasjon!!! etter ca 15 sekunder løsner flua[ :) ]

Kan ikke bli deppa i løpet 5 fisketimer har vi fisket på 12-13 Øretter i 2 kilos klassen !!

En fantastisk dag !!!

jeg har lagt ut noen bilder http://home.online.no/~k-andres/index.cfm

Allt i alt kunne det vel ikke klaffe bedre! med kun 4 dager tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jaja, ser at du har vært i go' streamen min i det minste, er en nydelig liten bekk som huser stor fisk, spesielt under flom, og oppned fra flom. Ser også du har vært innom caltexen til Stella. Hyggelig dame, men kan være noe krass hun :( men i det minste, er det NOEN som vet hva, hvordan og når ang Tauranga Taupo er det hun. Prøvd de nederste delene av Hinemaia? Hender det står noen skikkelig store brune der nede på denne tiden, kan være vansklige, men ofte er de over 3kg. Eller nedre delene av Tongariro. Guidene guider sjelden der nede, er så sinnsvakt vanskelig å fiske der. Men ta deg en tur selv. Kjør ned til høre ved fengselet, følg veien til den stopper. Gå derfra og ned. Skal du på andre siden, kjør til Turangi Elementery School, ta til høyre etter den sletta når du kjører forbi skolen følg veien til den stopper. STORE Brune, men VANSKELIGE!!!! Ellers er jo nattfiske i utløpet av Whaitanui bra, sorte wollybuggere på synkeline om natta. Der du har størst sjans i hele NZ til å få fisk over 5kilo, brunørret. Lykke til videre!!!! Fortsett med raporteringen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!! Ser at du imotsetning til meg klarte å lure den brune og, litt misunnelig på den ja!! Hadde en 3-5 kg brunørret som snappa nymfa eg og, men eg drog den rett ut. Vist du er der enda, kan Tourangi trout center anbefales..

Eg drømme nå om å reise til NZ for å studere ett år om 1.5 år...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er NZ fisket over for denne gang.[V]

Jeg snakket med mange fiskere og det var helt klart at det ikke var optimale forhold, de alller fleste jeg snakket med fikk ingenting og det gjaldt både elvefiske og i munningene!

jeg fisket i flere av de andre elvene uten a få noe som helst så flere pene ørretet men fikk ingen.

Generelt må jeg jo si at mange av elvene er veldig utilgjengelige med torne kratt og trær!

PS skal om et par uker til Tazmania en kollega har en bekjent som fritids guider og har lovet meg en tur så får vi se!!

/Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.