Gå til innhold
Fiskersiden

Photoshop hjelp?


gjedde
 Share

Recommended Posts

Er ikke så mye inne på forumet lenger, men trengte hjelp og er ganske så sikker på at noen kan hjelpe mg her.

Saken er at når jeg tar bildeserier( snowboard eller skateboard) så sliter jeg med å få til det resultatet jeg er ute etter. En ting er når bildene ikke overlapper hverandrel for det er ikke så vanskelig, men når en arm eller hodet eller hele kroppen går over bilde etterpå som på bildet her: http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1

Hvordan går man frem for å få de så bra overlappa? For man kan umulig sitte og knirk pusse frem hver og en. Håper virkerlig noen kan hjelpe meg siden jeg snart får nytt kamera (40d) som har en del flere bilder i sekundet en 400d.

Har elements 5 her foresten, men har tilgang på cs3 på skolen hvis det ikke skulle gå i elements 5.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere måter å gjøre dette på.

Men for hver person lager du bare et nytt lag i PS. Det går kjapt å markere f.eks. med magnetic lasso tool, når du først finner de riktige parametre for dette verktøy (width, edge contrast etc. i toppmenyen).

Det blir en fin markering kun rundt personen hvis du har en bakgrunn som skiller seg ut fra selve motivet (skater). Stativ må selvsagt brukes, her går det kjapt så bakgrunnen vil mest sannsynlig ikke forandre seg under billedsekvensen. Så samme bakgrunn brukes på de forkjellige shot (skater). Litt arbeid må det være <_< Dette er en ganske enkel metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sølvreven sier så er det kjappt å isolere kun skateren i de forskjellige bildene med magnetisk lasso på rette innstillinger. Resten av bildet slettes - i bunn har du bildet med hele bakgrunnen på.

Når du arbeider med layers så kan du anse det som å ha mange transparente ark oppå hverandre - på hvert nye ark isolerer du derfor så du kun har skateren og evt områder er det ikke gjør noe at det er ting som er med for forrige lag og sletter resten.

Tipper det er klippet forholdsvis grovt rundt håret, men det finnes teknikker i PS og helt sikkert også Elements hvor du kan bruke enkelte av fargekanalene og forsterke enkeltelementer i disse og bruke de til å lage masker med. Å jobbe med masker er noe du må lære deg uansett om du skal drive med avansert redigering. Finnes en del tutorials på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har anskaffet deg Photoshop vil jeg anbefale å kjøpe Adobe Photoshop "Classroom in the book" på bokhandelen. 18 lessons ! Og meget bra forklart.

Photoshop er et ganske omfattende program hvor det er mange muligheter. Denne boka fåes i både norsk og engelsk utgave, jeg foretrekker aller helst engelsk og er mest vant til det. Mye finnes på nettet og går jo for det meste i engelsk også. Ditt "problem" med utskilling av hår f.eks (markere hår) står her utførlig forklart under kapittel (lesson) 6 fom. side 181. "Extracting by forcing the foreground". Du vil bli positivt overrasket over hvor lett Photoshop fikser dette med Masks og Channels (unnskyld engelsken) :)

Først når du bruker denne teknikk så blir det "profft" B) Meget fin øvelse å gå gjennom disse kapitlene.

Blir for mye å forklare her, så løp og kjøp :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro faktisk vi skal bruke den boka på skolen etterhvert så må faktisk kjøpe meg den uansett! skal sjekke ut litt tutorials og lære jobbe med masker :lol:

Enn så lenge takk for hjelpen :angry2:

Her er første forsøk foresten, vet lyset og bildet i seg selv er ganske dårlig, men ble tatt litt sånn i farta og hadde ikke noe bedre jobbe med akkurat nå. SKal prøve noen ganger til før snøen gir seg helt

50549_s.jpg

Endret av gjedde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å rette opp i litt lys tillot meg bytte jakkefarge i samme slengen.....:

50560_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20352/50560.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Bra førsteforsøk det her - prøv ut å "feathre" markeringene dine - da får du ikke så "skarpe kanter" som på jakken til nest siste karen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare for moroskyld at jeg trakk i fargene for jakken....

Når du har gjort en markering med et vekrtøy for markering eller en kombinasjon av disse så går du på Select/Modify/Feather (engelsk utgave) og velger et pixelantall som passer 5 er ikke unormalt - dette gjør at den på de ytterste 5 pixlene av markeringene lager en bløtere og ofte mer naturlig overgang. Ellers er det lett for å få veldig rette og harde kanter...

Hva jeg gjorde: Justerte opp lys i Darks og Shadows mye og litt lights i Curves. Justerte trolig litt Contrast også... (foruten å dra i fargene i jakken da) - Dro vel opp fargemetning (saturation) litt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.