Gå til innhold
Fiskersiden

Løkke på fortom


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Jeg har endel taperte fortommer uten ferdigløkke. Synes knuten blir veldig stor og stygg når jeg lager kirurgløkke, i den tjukke enden altså. Noen som har noen triks, eller må jeg enten leve med det eller kjøpe fortommer med ferdigløkke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det fugerer bra med flueline- backing, men tenker at det blir klumpete med fortom-fluesnøre..Har kommet over en haug av fortommer som jeg må finne ut av om jeg skal bruke eller kaste serru. Fikk forsåvidt fisk forleden med den litt store løkkeknuten, og den skal jo ikke innafor stangringene, så det er vel bare psykologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kirurgløkke til saltvannsfiske her hjemme og synes det funker - klipp tampen pent ned så går den greit i ringer også, men trekker aldri overgangen til fortom innenfor stangtuppen under kjøring av fisk, med unntak ev de få gangene jeg kjører med ekstremlengde på fortom og da er jeg ekstra nøye på nedklipping av tamp osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I use a nail knot to connect my leaders on some of my lines... mono leaders sit pretty neat with this knot but polyleaders are a bit more 'lumpy' and i changed to welded loops after a while. Only improvement that I've discovered whilst using a nail knot is cutting the tag end of the knot at an angle helps it slip through the tip ring. It works just fine but the thought of it annoyed me too much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helps to cut the leader where it is similar stiffness to the flyline too. I had problem knots when the leader needed cutting down. You can feel where to cut if you hold both level between index finger and thumb and bounce it a little you can feel when it should overlap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel taperte fortommer uten ferdigløkke. Synes knuten blir veldig stor og stygg når jeg lager kirurgløkke, i den tjukke enden altså. Noen som har noen triks, eller må jeg enten leve med det eller kjøpe fortommer med ferdigløkke?

Perfection loop med litt UV-lim til å glatte over knuten, funker fint. Løkken trenger ikke bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke et bittelite pålestikk.

Jeg bruker det opptil ca. 0,50 mm (fortom innerst). Blir det tykkere, så bør du bruke noe annet.

Men, pålestikket må strammes skikkelig til, så det ikke går opp. Vet stikket litt først, før du strammer til. Jeg bruker toppen på dubbingnåla mi, legger løkka rundt den (da blir den liten og fin), setter tampen mellom tenna, og trekker jamnt og hardt i tamp og fortom. Ikke klipp tampen helt kloss inntil knuten, for sikkerhets skyld.

Man skulle tro at et enkelt pålestikk på mono ville gå opp, men det sitter hvis du bare gjør dette korrekt. Så kan du selvsagt bruke en liten dråpe superlim på, og da er den jo veldig grei.

Fordelen med pålestikket her, er at det blir en svært liten løkke, og at selve knuta også blir minimal. Jeg har fisket så mye med dette, at jeg vet det holder, bare du er nøye med strammingen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting som jeg tror jeg like så greit kan spørre om på denne tråden. Jeg har jo nå skjønt at det er viktig med taperte fortommer og tenkte å lage endel ferdige hjemme. Flere som gjør dette eller kjøper alle sånne ferdig saker?

Andre spørsmålet er da såklart, hvordan går jeg fram når jeg lager en fortom? Det er snakk om sjøørret hovedsaklig og HA i oslofjorden.

Til sjøørret da f.eks lager jeg bare en hvor jeg f.eks starter på 045 så 040 så 035 så 030 og så 025 til slutt? og bruker bare blodknute som skjøt?

og til HA, noen tips da? bør denne være anderledes? tykkere f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til havabbor har jeg spissen på ca 0,30 - 0,28. Til dypt fiske med synk 4 bruker jeg bare en meter 0,30

Til fiske høyere i vannet bruker jeg normalt spiss på 0,30 og en fortom som er 3-delt normalt laget etter 30-30-30 prinsippet. Dvs at du går ned 30% i tykkelse og lengde for hver del.

Om du begynner med 0,60 så får du ca 0,42 på neste del og så får du ca 0,30 på spissen om du følger 30-30-30-prinsippet. Om du begynner med 1,5 meter med 0,60 så får du ca 1 meter med 0,42 og ca 0,7 meter med 0,30 og total fortomslengde på litt over 3 meter som er kurant.

Jeg synes dette prinsippet fungerer utmerket. Bruker det til både laksefiske og sjøørretfiske også. Til veldig lange fortommer hender det jeg lager 4 deler, men dette er bare aktuelt under laksefiske for meg. Du kan selvsagt bruke det baklengs også. Om du vet at du vil ha 0,25 som spiss på fortommen (kurant til sjøørretfiske f.eks) så deler du på 0,7 og finner at neste del er ca 0,35 og deler på 0,7 igjen og finner at innerste del blir ca 0,50. Nå vet du jo at om du begynner med en spisslengde på ca 70 cm så får du totallengde på litt over 3 meter. Så er det bare å justere lengdene ut fra samme prinsippet.

Jeg bruker trippel kirurg som skjøteknute forresten. Har forsket litt med uni-uni også, men bruker klart mest kirurgknute som skjøteknute til slike fortommer. (Knuter på forsiden under Artikler/Nyttig/Knuter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Anbefaler deg å kjøpe ferdig taperte fortommer, altså uten knuter.

Kjøp så tippetrings (fra Vision, f.eks). Kutt fortommen slik at den monofilamenten

du skjøter på, har litt mindre diameter enn det du klippet av. Slik kan du bytte

ut "slitedelen" av fortommen uten å måtte bytte hele fortommen når den er blitt oppbrukt.

Tippetringsene er helt suverene. De er små og veldig sterke. Har aldri mistet fisk på grunn

av disse ringene. Laks på 8 kilo var ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.