Gå til innhold
Fiskersiden

Dra på Lopphavet...


Perca
 Share

Recommended Posts

Og så var Sørøya ekspedisjonen til Fruen og jeg over for denne gang. Vi hadde planlagt å dra megaschwære torsk og litt annet småsnacks på denne turen. Rapportene fra de "innfødte" fortalte om store mengder med stor torsk før vi dro oppover og vi gledet oss som noen småunger. Og om turen innfridde forventningene..? Tja, delvis så gjorde den jo det, men jeg tror jeg får ta det i kronologisk rekkefølge...

FREDAG 4/4

SAS fra Gardermoen klokken 08.00 og ankomst Tromsø kl 09.50. Og merkelig nok så gikk flyet når det skulle og landet til og med før den skulle i Tromsø. På flyet så møtte tilfeldigvis Fruen og jeg to venner av oss og vi ble enige om en tur på Ølhallen. :)

Mack.jpg

Og etter et par timer på Ølhallen så tok vi taxi tilbake til flyplassen for å ta Widerøe videre til Hammerfest og Hasvik på Sørøya.

Wideroe.jpg

De er ikke store disse Widerøeflyene, men jeg ble imponert over hvor mange det var plass til inni denne tuben med vinger på...

Etter en drøy halvtime i lufta så kunne vi se Sørøya!

Soeroyaluftfoto.jpg

Været så ikke så ille ut og vi bare så fram til å komme oss fram og ut på havet for å fiske. Etter en kort mellomlanding på Hammerfest så bar det videre på siste etappe, Hasvik lufthavn. Flyet kom trygt fram og endelig så var vi framme på Sørøya. Der ble vi møtt av kompisen som kunne fortelle at det var masse stor fisk å få. Fruen og jeg kunne ikke komme fram til kåken hans raskt nok for å skifte klær og montere stengene her skulle det fiskes! Men... Det var bare et lite men... Ikke før hadde vi satt oss i bilen så blåser det opp! Ikke bare litt, men jævlig mye!

Stivkuling.jpg

Se hvordan snøen blåser ut over havet! Det er sol og egentlig fint vær, men snøen blåser av Sørøya og det er stiv kuling og 6 kuldegrader... Ok, det er bare å ta det med ro og vente på bedre forhold. Lopphavet i stiv kuling er ingen plass å være med fiskestang.

LØRDAG - SØNDAG - MANDAG

Disse dagene skal jeg kanskje forbigå i stillhet... Det blåste kuling alle disse dagene i forskjellig styrke! Og Fruen og jeg ble ganske frustrerte etterhvert. Vi lurte på om vi skulle komme oss utpå i det heletatt i løpet av den uka vi skulle være der. Noe måtte vi jo finne på så vi dro litt rundt og tok noen bilder.

tamrein.jpg

De ser noe forblåste ut disse tamreinene.

ReinogAndotten.jpg

Legg merke til snøføyka og reinsdyrene. Temperaturen lå mellom 5 og 9 kuldegrader og i denne vinden så føltes det som om det var drøye 30! Fjellet i bakgrunnen heter Andotten og der hekker det tusenvis av sjøfugl.

Det var mengder av snøspurv på Sørøya nå og jeg brukte litt tid for å få fotografert noen av disse pene småfuglene.

Snoespurv.jpg

Men det var jo ikke akkurat noen fotosafari vi hadde tenkt på da vi dro til Sørøya og så endelig...

TIRSDAG

Det var fortsatt 7-8 kuldegrader, men nå var det bare frisk bris. Vi kledde oss godt og dro på sjøen. Det var dritkaldt, men fiskefeberen var nå så heftig at vi glemte kulda. Vi satt og så på ekkoloddet mens vi kjørte ut på feltet og så plutselig...

Ekkolodd.jpg

Der dukket det opp en flott stim med fisk. Jeg rakk å ta et bilde mens skippern finmanøvrerte båten og så var det bare å slippe ned pilken. Vi hadde ikke mer enn nådd ned til bånn så satt de første torskene på pilk og gummimark. Det var stort sett torsk mellom 5 og 9 kg. Fruen stønner plutselig å sier at nå er det noe tungt i andre enden av snøret! Jeg gjør klar kleppen og fotoapparatet og så ser vi hva det er.

Torskx3.jpg

3 torsk på en gang og den minste veier drøye 5 kg, + en på 7 og en på 8 kg samtidig! Ikke rart at hun syntes det var tungt.

Like etter så får jeg på en torsk som kjennes ganske brukbar ut. Mens jeg holder på å sveive opp denne så klarer min torsk å svømme bortom snøret til Fruen en tur og dermed så henger vi sammen. Samtidig så får Fruen på en fisk også. Jeg får sveivet opp min torsk som viste seg å veie 10,2 kg og etter å ha fått løsnet denne fra pilken så må jeg greie ut snøresurret. Jeg kjenner at det er en fisk på snøret til Fruen og så får jeg løst opp snørevasan. Da blir det litt slakk på snøret til Fruen og når hun får tighta til snøret så kommer hun med noen glade utrop. Ååå... Fy søren som det drar! Jeg skjønner ingenting for jeg hadde jo kjent at den fisken som satt på hennes snøre ikke var så veldig stor. Jeg ser at fisken drar ut en god del snøre og at stanga står i en hærlig bue. Etter en masse "gi og ta" så skimter jeg fisken dypt nede i vannet. Dæven, sier jeg, denne er pen! Jeg står klar med kleppen og får kleppet den på første forsøk. Jeg må ta tak med begge hendene på kleppen for å klare å løfte den opp i båten. Da den klasker i dørken så sier Fruen "Denne er i nærheten av persen min"! Å nei, sier jeg og ser skuffelsen i øynene hennes, denne er større en persen, sier jeg og Fruen gliser godt.

Torsk187kg.jpg

Her er Fruen med sin nye personlige torskerekord! 18,7 kg!

Vi fikk en del mer torsk, men så frisknet vinden til på nytt og vi måtte gi oss.

Breivikbotnikuling.jpg

Jeg kan love at dette ble kaldt! Da vi kom til land så hadde colaen frosset til is ombord i båten og det var tilløp til ising på båten!

ONSDAG

Heldigvis så minket vinden igjen til frisk bris og vi kunne komme oss utpå. Torsken hadde nå gått vekk fra land og dratt langt til havs. Vi måtte kjøre i nesten 2 timer ut på Lopphavet for å finne igjen fisken og jeg kan lovet at frisk bris der ute er noe helt annet enn frisk bris i Oslofjorden! Vi holdt oss fast med en hånd og fisket med den andre... Fruen er ikke fullt så sterk som meg i klypa og hadde trøbbel med å bruke havfiskestanga på denne måten. På første nedslipp så får jeg på en fin torsk. Den er ikke lett å kleppe i disse bølgene, men til slutt så får jeg det til. Denne er den største jeg har fått hittill på denne turen, men det er umulig å veie den før vi kommer på land. Jeg slipper ned igjen og på nytt så hugger det på en pen torsk. Jeg klarer å berge denne også. Ikke lenge etter så får jeg på noe stort! Fisken drar ut mange meter, men til slutt så kommer den motvillig oppover. Da jeg har igjen 30 meter å sveive så kommer jeg med et utbrudd og banner! Storfisken forsvant! Jeg kjenner at det fortsatt er på en liten tass, men det er bittert å miste en storfisk. Da jeg har sveivet opp så ser jeg at det var fortommen som hadde røket og den lille fisken jeg fikk veide rundt 5 kg.

Percatorsk108og127.jpg

Her er de to største jeg fikk på denne turen, en på 10,8 og en på 12,7 kg og i tillegg så fikk jeg en til på 10,2 kg. På denne turen så fikk Fruen en torsk på 10,6 kg som best, men mange mellom 7 og 9 kg. Været ble snart for tøft for oss og vi dro nermere land for å se om det var noe å få der.

Med en gang vi hadde kommet nære land og sluppet ned pilken så biter det hos meg og opp kommer ei lita brosme og like etter så får jeg ei hyse som er sånn noenlunde grei størrelse på.

Percambrosme18hyse251k.jpg

Brosma veier 1,85 kg og hysa 2,51 kg og i tillegg så fikk Fruen hyse på 2 kg nøyaktig.

TORSDAG

Drittvær..! Sola skinte, men vinden var så sterk at det ikke var mulig å komme seg ut der hvor torsken sto. Vi gjorde et lite forsøk på å fiske nær land og det eneste som er verdt å nevne var at jeg fikk en steinbit.

Steinbit221kg.jpg

Denne veide 2.21 kg og hadde et stygt temperament... Etter et par velrettede klask i hodet med kleppen så var det tilrådelig å ta den av kroken...

FREDAG

Endelig lite vind! Vi dro rett ut på Lopphavet til "Bakken" og fisket. Vi så vanvittig masse fisk på loddet, men de ville ikke bite! Selvfølgelig så fikk vi en og annen fisk, men det var lenge mellom hver gang det beit. Mest sannsynlig så holdt torsken på med noe seksuell adferd nede i dypet og tenkte ikke på å spise. Da vi hadde vært ute på havet i 14 timer så ville skippern dra på land. Jeg spurte pent om vi ikke kunne fiske i 10 minutter til og det ble innvilget. Da høgger det på pilken min! Denne fisken drar ut 10-15 meter med sene og jeg skjønner at det er noe større enn det jeg tidligere har fått opp på denne turen. Det blir litt "gi og ta", men til slutt så er den oppe og helt klart dette er min største på denne turen. Kleppingen går greit og en feit torsk klasker i dørken. Veiingen må vente til vi er i land og jeg er litt spent på vekta. At den ikke er større en Fruens torsk ser jeg, men i disse "poengtider" så er det greit at den er tung.

Torsk154kg.jpg

De torskene som ligger under den største veier fra 6-9 kg så jeg skjønner at den veier en del mer enn min hittil største på 12,7....... Og så får vi veid den og den veier småpene 15,4 kg og jeg er ganske fornøyd.

LØRDAG

Siste fiskedag og mye vind... Vi forsøker å dra ut på Lopphavet, men bølgene er så store at det hadde vært hasard å dra utpå. Vi forsøker oss på litt "fjordfiske" i stedet. Dette skal bli en dag i hysas tegn... Vi drar massevis av hyse, men ingen riktig store.

Hysemassakre.jpg

De fleste hysene veier mellom 1,5 og 2 kg, men jeg får hyse på 2,05 2,1 2,2 og 2,32 kg Fruens største veier 2,1 kg

Og midt oppi denne hysemassakren så får jeg på noe som er tyngre og oppfører seg veldig annerledes. Jeg har mistanke til at det er en steinbit og sier det til Fruen. Hun tror meg visst ikke, men må snart innrømme at jeg hadde rett!

Steinbit41kg.jpg

Denne veide 4,2 kg og ble turens største og siste steinbit. Jeg har sjelden sett en steinbitt med så lange tenner. Vanligvis så er de mye mer slitt.

Jeg har sett hvordan dise fluefiskerne gjør når de har fått en fin fisk og ville gjøre et forsøk på det samme...

Steinbitkiss.jpg

:D Men jeg synes kommentaren fra kompisen var den beste... "Skal du kysse Tora Berger"? Unnskyld meg Tora, men når kompisen kom med denne kommentaren så skjønte jeg hva han mente. :D

Mange av fiskene vi fikk spydde opp lodde og det var tydeligvis massevis av den i området nå.

Lodde.jpg

At jeg mistet rundt 1 kg på vekta av min største torsk er jeg helt sikker på! Lodda bare veltet ut av kjeften på den både da den lå i vannet før klepping og ombord i båten.

Og så var det bare å dra hjem... Vi har hatt en fin tur, men vær er det mye av på Sørøya. Og om økonomien og helsa holder så er det helt sikkert at vi skal opp dit igjen. At vi ikke fikk noen torsk på over 20 kg denne gangen kan vi vel egentlig ikke være sure og misfornøyd over.

Andottenisolnedgang.jpg

Sørøya... Jeg kommer tilbake til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ble ikke noen tur på meg da, så man får heller se hva andre får... :D

Får se hva man får til utover sommeren i stedet. Måtte sjekke langtidsvarslet på yr.no for moro skyld, og om det holder hva det lover er det forsåvidt ingen katastrofe om turen røyk denne gang. Det var meldt stort sett rundt 10-12 sekundmeter nordavind og nedbør i form av snø eller regn. Får for de andre guttas skyld håpe at det varslet ikke slår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! ;)

Joda, det var kaldt! Men det er jo bare å kle på seg ordentelig. Det værste var fingerne som ble våte og når det kommer kuling på våte fingre og samtidig så er det 5-9 kuldegrader, ja da blir det "friskt"... Har dere hørt om neglesprett..?

Om noen ønsker å se flere bilder av kaldt vær så er det bare å si ifra. Jeg hadde god tid til fotografering av dette været så der ligger ganske mange bilder på PC`n nå...

Rypejeger med hund: Kan eg spørre ka d e du knipse bildan med.... Synes du har flotte bilda!

Jeg har brukt to forskjellige kameraer. Et pocketkamera Canon ixus 30, noe som er et enkelt kamera med få megapixels, men det tar overraskende bra bilder og så tør jeg ta det med på fisketur i drittvær.

Det andre kameraet er et Canon EOS-350 og objektivene jeg har brukt er 18-55 mm kitobjektivet og et Sigma 70-300mm macro.

Når det gjelder værmeldingen så hadde ikke vi de store forhåpningene til å komme utpå heller cb! Med meldinger om vindstyrke fra 10-20 hele uka så var vi bekymret, men innimellom så blir været bedre enn varslet og da gjelder det å være på hugget og komme seg utpå fortere enn svint.

Og nå gjenstår det bare å melde inn noen fisker til konken til Avkroken. Det kan jo hende at det kan bli noen poeng ut av denne turen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!!!

Godt en kommer seg oppover snart - får håpe været snur før juli!! Hehehe...

Var det ingen som klarte å kroke han kjempen med kamera som dere så på ekkoloddet?!? DET hadde vært ny pers det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.