Gå til innhold
Fiskersiden

"Fisketur" langs kysten, med seilbåt??


torani
 Share

Recommended Posts

Etter å ha lest om "Dra på Lopphavet", Sørøya ekspedisjon april 2008, og fisketuren deres fant jeg en seilbåt som leies ut billig for transport fra Bergens området og oppover til Loppa. (FINN-kode: 12714830)

Eieren ville ha den til Nord-Troms (Jøkelfjord) i begynnelsen/midten av juli, fordi han har tenkt å bruke den til seilbåtutleie. Imidlertid blir det litt for for tidlig for meg.

Er det noen som har erfaring med fiske fra seilbåt, som har relativt liten dekksplass?

(Det er snakk om en 24 fot Firling)

Dette da jeg vurderer kombinert fiske og familietur med seilbåt i Nord-Norge.

Siden dette er en mindre seilbåt som ikke er i millionklassen vil vanlig leie ikke bli så dyr iflg. eieren.

Så gjenstår det å se om vi kommer oss på seil og fisketur denne sommeren eller om det får bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye fra seilbåt, trur den ene var 28fot og den andre 34. Funka greit fra begge. Eneste som er vanskelig er å kombinere seiling samtidig med fisking, det går som oftest litt for fort til dorging. Problemet er ikke å få fisk,men det å dra de ombord når båten går i 5knop. Men stopper man for å fiske, så fungerer det bra.

Ellers hørtes det fint ut med seilbåt og nordnorge, ikke så mye kø på fjorden der oppe :) Kun lyden av havet,måker og fantastisk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket fra seilbåt i Vestfjorden utenfor Lofoten mange ganger og det funker bra det, men... Fy flate så møkk lei du blir av barduner, bommer, tauværk og alt annet ræl som sitter på en seilbåt! Det var ulempene, men det er også fordeler. En seilbåt ligger mye roligere i sjøen enn andre båter og så har de betydelig mindre avdrift pga kjølen.

Du får ha lykke til med fisket! Som du skjønner så går det veldig fint å fiske fra seilbåt, men jeg er rimelig sikker på at du kommer til å irritere deg over all den "dritten" som er montert på en seilbåt over alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.