Gå til innhold
Fiskersiden

Årets första trollingtur på Vannsjö


Gjest Wiberg
 Share

Recommended Posts

Gjest La Dolce Vita

Efter att ha tittat på trollingfilm, terroriserat diverse forum, snackat sönder telefonen med Donkman och pysslat om utrustningen för femtitolvte gången så kunde jag äntligen lägga ut på årets första tur ( det är faktiskt bara en vecka +1 dag sedan förra årets sista tur ).

Mmmm, här skulle det testas ny utrustning och nya ideér man snappat upp här och där, bla på dette fylle...fiskeforum. Kamrat Eirik ställde villigt upp att bli med som lättmatros och klockan 10.30 låg båten på det nästan isfria vattnet. En skadeglad Donkman ringde och kluckade nått om modernt isfiske med djuprigg och då bad jag den gamle snällt hålla truten då vi var mitt i utläggning av beten och nervevning av rigg. Jag sa " Ring tillbaks om en timme du så ska jag beskriva första fisken för dig ". Det tog faktiskt inte mer än 10 minuter innan det tog tvärstopp i den ena stången och en 82cm lång och 4kg tung kluns landade i båten. Den fick tyvärr böta med livet pga meget klantig landning.

Efter x antal rundor med mycket fisk på lodet men ingen på stängerna tog vi en lov runt för att kolla andra tänkbara platser. Nä, det var visst bäst där vi startade ändå. Att man aldrig lär sig att gräset inte är grönare på andra sidan!?!?

Nu var det dax att pröva Yellow Birden som modifierats på Donkmanvis. Med en knallgull Swim Wizz med lite läckra prickar på bakom så tog det ca 5 min innan nästa satt. 4kg prick den oxå men detta var en utsketen sak som med lite mat i magen hade kunnat ligga runt 5-5,5 eller kanske lite mer. Besättningen blev överförtjust över denna improvisation i fisket en paravan kan utgöra och bara för att stärka intrycket av succé så tog vi en till på den samma ca 20 min efter. 2 kilo[ B) ] Nåja, den funkar ju så varför gnälla.

När Eirik vevar in gromwobblern för att rensa den från gräs efter bottenkänning så visar det sig att gräset var dagens minsta fisk på ett kilo. Tagen på en 26 cm Röd/Vit Nils Master. Snacka om tokiga fiskar...

Knorren på historien är att när jag kommer hem så hittar jag en av mina fiskestänger i hallen. Med rulle på och det hela. Det visar sig att världens hittills, av fiske, minst intresserade nu levande människa, nämligen min kära fru har blivit så inspirerad av tjötet i gården att hon varit på en liten tur för sig själv.[ :D ] Om hon fick nått har jag ingen aning om men det betyder inget så länge LDV kan trolla vidare.

Sicket fiskeår det här ska bli!

/LDV

PS. Idag har jag returnerat merparten av fisken som normalt blir gäddkakor och känner en viss tillfredställelse i att bara mäta, väga och släppa tillbaks den. Håller jag på att bli Gay eller beror det bara på att frysen är full??? DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.