Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger langtkastende stang til 12g sluk!


baya
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt å kjøpe en ny stang til dama. Stanga skal fortrinnsvis brukes til 12 gram sluk, og det er derfor viktig at den ideele kastevekten til stanga ligger rundt 12 g. Den viktigste kvaliteten stanga skal ha er evnen til å kaste så LANGT som mulig, slik at dama også kan få fisk. :) Har aldri prøvd Berkley stenger selv, men har fått inntrykk av at disse stengene har gode kasteegenskaper pluss at de har en ok pris. Stanga skal maks koste 1500 kr og den skal være 9 fot lang. Hvilken stang bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått for en Berkleystang med screwdown snellefeste (forreste kork over snellefestet) til ei dame. Jeg har selv forholdsvis små hender, og dette gjør at min Berkley lightningrod nesten ikke blir brukt.

Ubehagelig med det tykke håndtaket i kominasjon med små hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat 12 gram? Og hvorfor akkurat 9 fot?

Fordi 12 gram er den vekta som passer best i det vannet vi pleier å fiske. Jeg tenkte det ville være best med en stang som ikke så lang til henne, men hun klarer nok en 10 fot også.

Denne stanga synes eg er heilt topp:http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34636

Lad ei snelle i størrelse 2500 med 0.12mm multiline og bruk fortom på 0,25mm mono så kan du denge avgårde 12 grams slukar til den store gullmedalje.

Denne stanga har jeg sett på ja. Vet du hva slags aksjon det er på denne? Er det Series One serien som kaster lengst av Berkley stengene?

Har også hørt at Berkley stengene har en tendens til å være overdimensjonerte, at de fint kan kaste tyngre sluker enn oppgitt. Ettersom denne stanga har øvre grense på 12 gram skulle det vel være perfekt. Milo Seatrout stanga mi har kastevekt fra 3 til 18 gram, men denne sliter med vekter over 14 gram. Men forøvrig er det en stang jeg er svært godt fornøyd med.

Shimano Technium.

Kaster hinsides langt med disse uten anstrengelse.

Stangen har også en aksjon som passer en dame.

(De kaster ofte fulle kast. Fra langt bak til helt frem ;)

Det har du helt rett i. Hun henter alltid kastet helt bak. :wacko:

Hva slags aksjon er det på stanga? Hel?

Kjøp deg en Shimano exage.Verdens minste teleskopstang med et voldsomt kastepotensiale.12 gram suser avgårde.

Har vel egentlig ikke trua på en teleskopstang når målet er å anskaffe en stang som skal kaste lengst mulig.

Endret av baya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Shimano Speedmaster 9 fot 3-12g. Med 0.12 multi og 0.25 mono fortom så kaster jeg 12g langt, det kan jeg love deg. Fantastisk stang forøvrig. Kjenner slukens minste bevegelse og kjøring av fisk må oppleves. Pen å se på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en god stang : http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=31730

Har denne selv og er veldig fornøyd, knallgod å kaste med og nydelig å kjøre fisk på :)

Støtter denne, men har ikke kjørt fisk på den enda, men garanterer den er god og kjøre fisk på.

Fikk den rasbillig som kompensasjon pga en annen feilforsendelse, har derfor ikke brukt den mere enn prøvekastet en kveld med den. Virker som ei stang jeg kommer til å bruke mye fremover etter førsteintrykket og bedømme. Det er forøvrig ei langt dyrere stang enn prisen som står der. Så dette er ett MEGET godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å innse at 2-12 gram er for mykt når du skal kaste 12g langt.. Speedmaster 10' 5-20 gram er perverst rå å kaste med. Jeg målte lengden, og jeg kasta 75 meter med 12g stingsild og 0.12 multi. Twinpower 2500.

Nja... skeptisk. :angry2:

De fleste mener at Berkley stengene heller er for stive, men vi får se når jeg får stanga.

Endret av baya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da har både jeg og dama fått testet Berkley Series One stanga. Er ganske fornøyd, men jeg vil si den ideele kastevekten til denne stange ligger en del over 12 gram. Å kaste 25 grams ørretbombe var på grensen av hva stanga kan klare, men det gikk faktisk bra. Fikk god fart på bomba og den fløy laaangt. :) Den ideele slukvekten ligger nærmere 18 gram vil jeg si. Til 12 gram sluk vil jeg si at Milo seatrout stanga mi er et par hakk bedre. Denne er riktignok en og en halv fot lengre så det har jo en del og si, men stivheten er bedre tilpasset 12 gram på Milo stanga.

Jeg lurer kanskje på om aksjonen i Berkley stanga passer litt dårlig til en dame, da denne er kjapp i toppen og trenger en del snert i kastet for å kaste langt. Skal la dama få bruke den ut sesongen og så får jeg se om hun får det til etterhvert eller om jeg skal beholde den selv og kjøpe en ny til henne. Uansett, den er i hverfall stiv nok! :blush:

Fin å kjørefisk på også, selv om det bare ble ørreter på rundt 300-400 gram i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.