Gå til innhold
Fiskersiden

Märklig fångst.


Lho
 Share

Recommended Posts

Skulle egentligen inte fisk igår, men vädret blev för fint för att sitta inne. Så jag och ulff beslutade oss för att åka på en liten kvällstur. Valen föll på ett litet sutar vatten, och metoden blev bottenmete med 3-4 poppade majskorn. Testade methodfeeder med mitt nyinköpta methodfeedermäsk för första gången, fungerade hur fint som helst, tack Tom-Ole!!

Sutarna var väl inte riktigt på hugget, vi krokade ett par fiskar, men som så vanligt föredrog dom näckrosorna före håven.

Men nu till det som jag inte begriper. Vi beslutar oss för att bryta och jag går fram till ett av min spö för att ta upp det. Fast fisk!!?? Larmet hade varit helt tyst, så jag blev en smula överraskad. Tappar fisken, bara för att konstatera att tafsen gått. Efter att ha kikat på tafsen konstaterar jag att en gädda varit framme.

Tar tag i andra spöt, fast fisk igen!! Denna gång hade larmet varit lika tyst. In kommer en perfekt krokad gädda. Vi bryter ihop av skratt. Två smågäddor har alltså samtidigt blivit vegetarianer, gått fram försiktigt plockat upp majskornen från botten, och bara blivit stående. Har aldrig varit borta i något så märkligt.

Och JA, larmen var på, och Ja batterierna är fulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Opplever dette stadig oftere jeg også. Tror at en liten gjedde kan stå å "nistirre" et agn i senk lenge. I det øyeblikket man begynner å sveive inn så tar den agnet. Har snart mistet tellingen over gjedder tatt på loff og mais i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nistirre är en sak, men att hålla betet i munnet utan att larmet går av fattar jag inte. Och dessutom två gånger på rad!! Småfisken hade ju plågat oss hela kvällen när dom åt från feedern, var småpipande mest hela tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter, under gjeddemeite på Østensjø, opplevde vi dette til stadighet. Stengene sto ute med nappvarsler og bobbin (drop-off), når jeg gikk helt inntil stanga så jeg bittesmå vibrasjoner i stangtuppen (ja agnfisken var død), gjorde mothugg og der satt gjedda på. Etterhvert som dette gjentok seg, prøvde vi ut utholdenheten til gjedda, og den var lang. Jeg kunne sitte å se på sena i over 5 minutter uten at fisken dro ut så mye som 1 cm, men når jeg gjorde mothgg var fisken på.

Vil ogsp presisere at dette kun var smågjedder opp til kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fisket boltrig LHO så er nok svaret et av to mulige. Maisen svaier i strøm etc og gjedda tror det er noe levende eller..kanskje mer sansynlig:

En liten tass av en fisk tar agnet og blir hengende uten at du merker noe grunnet boltriggen. Gjedda tar "agnfisken" og står stille og gumler på den...Har opplevd liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.