Gå til innhold
Fiskersiden

Et par spørsmål om laks


berkley
 Share

Recommended Posts

Lurte på noe nå det gjelder trolling etter laks. Hvilken tid kommer laksen inn til elvene [?] Går laksen ut i sjøen igjen etter at den hat gytt [?] Er det noen som har dorget etter laks om vinteren, fikk dere noe [?] Hva sluk, wobbler brukte dere og hvor dypt [?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligvandrerne kommer nok i april, men det er et fåtall. Innsiget fortsetter og er på topp i sommermånedene. Det fortsetter ut i september i enkelte elver. Jeg snakker ut av erfaring fra eget fiske.

Laksen har en tøff kamp i elva frem mot gytingen. Den tar ikke til seg føde mens den er i elva. Storparten dør og et fåtall, såkalt vinterstøing, slipper seg ut igjen. Den kommer raskt til hektene når den kan ta inn næring i sjøen. Vinterstøingen er bare skinn og vbein og egner seg ikke til matfisk. Får en på en slik under tidligfiske er det ikke lov å drepe den.

Både smolt som slipper seg ut og v.støing søker tilbake til beitegrunnene for laksen.

Jeg ville ikke satset på dorging etter øaks om vinteren. For det første er det ikke noe der, (kanskje noe rømt oppdrett), for det andre er det ikke tillatt. Mener det kun er tillatt i juni, juli og august,- kanskje kortere periode også...

Jeg har ikke dorget noe, så andre får svare for sluk og woblere..

Jon Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste laksen jeg har tatt er en støing på 2.3 kilo som jeg tok 1.mai i år 2000. Hvordan den har klart å holde seg så mager siden gytingen forrige år er for meg et mysterium.

Siden du bor på den andre siden av Norge, burde du ha store muligheter uansett til å ta den tidligvår/senvinter eller på sommeren vel å merke hvis du bor ikke langt far lakseelver. Aner ikke hvor Drammenselv-laksen (der jeg bor) "beiter" etter gyting. Men for deg så gjelder joatlanterhavet/Norskekysten, ja unødvendig å nevne. PRøv å finne ut hvor dypt byttesfisken går så har du et utgangspunkt. 2-3 knop trollinghastighet (hva sier ekspertene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor Bacon: er nok fordi den ikke slipper seg ut fra elva før vårflommen kommer. For et par år siden hadde vi store problemer i Namsen, pga at det ikke var noen vårflom før laksefisket startet.. Da hadde vi et svare strev med støingene.tok selv 46 støinger dette døgnet, i tillegg til en vakker hunnlaks på 12,7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lovlig tid for trolling (dorging) etter laks og andre anadrome laksefisk har både Heimann og blydonkern rett. Det er lov og fiske fra båt etter disse fiskeslagene hele året. Denne regelen ble endret fra og med 1/1-04. Tidligere var det kun i Oslo og Akerhus dette var lov. Utenfor Oslo og Akershus var det tidligere kun tillatt og fiske fra båt etter anadrome laksefisk i tidsrommet 1/6 - 4/8. Men fortsatt gjelder forbudet innenfor vernesonene. Når det gjelder antallet stenger, så er regelverket klart; en stang pr. fisker, maks to stenger pr. båt! Bruk av planerboard ble også tillatt fra 1/1-04, men fortsatt kun to stenger pr. båt.

På vinterstid er det nok svært små muligheter for å fange noe laks i fjorden. Om du skulle være så heldig, er nok dette unntaket mer enn regelen. Når det gjelder laksen du får på vårparten, så er denne lite brukbar som mat. Mange oppfatter fisken som helt fin, fordi den kan være blank. Dette er ikke nødvendigvis noe kvalitetstegn. Denne fisken er gjerne løs i kjøttet og tynn. Se på størrelsen på hodet i forhold til kroppen, så vil du nok fort se at her er det mye hode og lite kropp. Har selv tatt mye laks på trolling på vårparten. Samtlige blir satt ut igjen. Da er det bedre og vente til mai og utover sommeren. Da kommer ny fisk inn i fjordene.

Etter min erfaring er trolling etter laks best i solskinn og med litt god sjø. Jeg øker da farten til noe over vanlig dorgefart. Gjerne så pass fort at andre "rister på hodet av en slik amatør". Når det gjelder spørsmålet om hva du skal ha i enden av snøret, har jeg et greit svar: prøv deg fram. Men for mitt vedkommende har wobblere med mye grønt slått godt an. Og om du lurer på fiskedypet, så er svaret det samme: prøv deg fram, laksen går i alle vannlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Jeg øker da farten til noe over vanlig dorgefart. Gjerne så pass fort at andre "rister på hodet av en slik amatør". sitat:

Hehe, takes one to know one sier jeg bare! Verdt å merke seg at gutta på Vetslandet ikke er redd for å dra på, og de får fisk!

Og om du lurer på fiskedypet, så er svaret det samme: prøv deg fram, laksen går i alle vannlag.

Kompis Espen nevnte at noen entusiaster utenfor Mandal hadde funnet laksen på 20-25 meters dyp utenfor elva i påvente på passende vannstand for oppgang, og visse hadde visst fått over 50 laks på tre dager. Om dette stemmer eller ikke aner jeg ikke, men er det sannhet i det skulle det i hvertfall ytda på at det kan være verdt å teste alle vannlag. Når det er varmt i vannet, stille i været og sola skinner er i hvert fall det typisk at de søker ned på dypet. Muligens er de også mer bitevillige her nede. Her hjemme har vi vel fått blankfisk i sjøen ned til rundt 20 meters dyp. Har ellers hørt en liknende historie fra Åfjord, der noen finner taua laks ute i fjorden på større dyp. Selv har jeg til gode å oppleve laksen på denne måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Kalas svar Rogna! Det rätar ut många spörsmålstegn för underteckand. Då struntar jag i vårturen till Sognefjorden och drar till Bornholm eller Simris istället. SEN, drar jag till Sogn. Ah, La Vita e Bella - livet är härligt!

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.