Gå til innhold
Fiskersiden

St. Croix


Myklebust
 Share

Recommended Posts

Bestiller i disse dager jerkstenger av merket st croix, grunnen; jo det er noe av det hvassere på det feltet. Bra på flue, og bra på jerk/bass-stenger, så tror jeg nok de kan litt haspel og. Men husk at amerikanske stenger pleier å ha litt mer snerten toppsksjon enn Euro stenger (Fast action)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 oz=28.3495231 gram

1 lb=453.59237 gram

Lurer du på disse 5/8oz, så skriver du i Google søkefeltet; 5/8oz to gram så får du svaret.

Ang stanglengder så finnes det jo, men det store fisket der er Bass, og tror jeg de sjelden bruker det. Det med lange myke spaghetti stenger har jeg inntrykk av at er Europeisk. De oppgir jo både slukvekt og anbefalt bruddstyrke på sena på en stang. Så har de power på stengene...ikke greit alt dette :D

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heitmann

Si meg, bruker alle amerikanere stenger kortere enn 9 fot? Når jeg ser etter stenger på amerikanske web-sider synes jeg bare det er stenger på 5-6-7-8 fot... Og en annen ting:skulle ønske noen her inne kunne sette opp en tabell over oz/lb kontra gram!

Hvis du onsker Amerikanske stenger lenger enn 7-9 fot saa maa du normalt se etter hva de kaller Salmon /Steelhead stenger.

http://www.stcroixrods.com/rods/default2.a...=7&section=spin

Normalt saa forgaar det mest av det amerikanske fiske med jigger, gummi dyr i alle fasonger, topp vanns plugger og jerk baits. En 9-10 eller 11 fot typisk orret stang med helaksjon er helt ubukelig naar du maa bruke stangtuppen til tilfoere bevelgesen.

St. Croix er ved siden av G. Loomis og Kistler stengene de beste som er a kjope for penger. Jeg har 7/8 St Croix stenger, alt fra tunge Jerkbait stenger for sluk vekter opptil 150 gram, til en ultra lett 6.3 for Legend Elite og jeg er super fornoyd med dem alle sammen.

1/4 oz = 7 gram

3/8 oz = 10.5 gram

1/2 oz = 14 gram

5/8 oz = 17.5 gram

3/4 oz = 21 gram

1 oz = 28 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Bestiller i disse dager jerkstenger av merket st croix, grunnen; jo det er noe av det hvassere på det feltet. Bra på flue, og bra på jerk/bass-stenger, så tror jeg nok de kan litt haspel og. Men husk at amerikanske stenger pleier å ha litt mer snerten toppsksjon enn Euro stenger (Fast action)

Michael

Hvilke Jerkbait har du tenkt a bestille, Premier aller Avid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

Visst en del takker for seg må det jo vere råd å bestille en ny del fra USA? Eller?

Selvfoelgelig kan du det.

De fleste Amerikanske produsentene har et system hvor du kan registrere stangen uavhenging hvor den er kjopt. Hvis noe gaar galt under garanti perioden sa kan du kontakte fabrikken direkte og de vil normalt sette deg i kontakt med den lokale importoeren.

Bass Pro Shop er antagelig den billigste og beste Amerikanske levrandoeren nar du skal bestille stenger. Husk stenger er lange og fra mange andre levrandoerer saa har det en tendens a koste skjorta i frakt kostnader. Fikk en DHL leveranse av en de nye 7 fot St. Croix (ikke delt i to) Tournament Bass stengene fra Bass Pro like etter jul og det kostet kun $38 i frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.