Gå til innhold
Fiskersiden

Utsettingsramper i Trondheim kommune


skjæret
 Share

Recommended Posts

Hei!

La merke til dette forum med tråden båtramper i Trøndelag. Veldig nyttig og interessant. Samtidig fikk jeg lyst til å starte en ny tråd for Trondheim kommune. Det er sikker flere her som har oppdaget hvor elendig stelt det er i vår/Trondheim kommune for å sette ut båt. Mitt første spørsmål, -finnes det virkelig en brukbar utsettingsrampe i Ringvebukta? Parkering - avgift - akseptabel stigning?? Kan ikke finne den på Norgeibilder.

Endret av skjæret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ei mer eller mindre naturlig rampe der. Ligger iallefall noen betongfundamenter utover der. Parkeringsavgift er jeg ikke sikker på... Det er iallefall ikke vanskelig å finne fram, ligger midt i ringvebukta, ved sponhuset.

Hvorfor lage en egen tråd for Trondheim kommune? Såvidt jeg kommer på så er det denne rampa og den i utløpet på nidelva. Ja, elendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage en egen tråd for Trondheim kommune? Såvidt jeg kommer på så er det denne rampa og den i utløpet på nidelva. Ja, elendig :)

Takk for det, -skal sjekke ut denne. Kanskje ikke sikkert at den er helt grei for litt tyngre båter...

Trenger selvfølgelig ikke starte ny tråd, -men Trondheim er litt spesiell med over 1000 medlemmer i båtforeningen, og en mengde entusiaster uten båtplass. Her må det være en større gruppe "trailere"/hengerfolket som kjører langt ut av kommunen for å komme seg på sjøen. Grillstadprosjektet er innterressant i den sammenheng, -men det ser ut til å strekke ut i lang tid... Den ny båtrampen som skal bygges ved Titek lenger ned i Nidelva, -er det heller ingen info om. Der er det vel like ille som ovenfor angående strøm. :ph34r:

Endret av skjæret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med byggingen av Nordre avlastningsvei vil det bli bygget en ny rampe i Ila. Vil neppe bli klar før ute i neste år, skal spørre noen som har peiling ved høve. Den i Ringvebukta er vel kun åpen for medlemmer av Trondheim båtforening enn så lenge. De ønsker fremdels å ha arealet eksklusivt, men er sagt opp fra i alle fall deler av arealet fra slutten av mai noe de selvsagt kjemper iherdig i mot. :ph34r: Jeg er usikker på om medfører at rampen blir fri, kan til og med bety at den blir krevd revet. Skal sjekke opp det også i løpet av kommende uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om medfører at rampen blir fri, kan til og med bety at den blir krevd revet. Skal sjekke opp det også i løpet av kommende uke.

Hei!

Var i dag og tok en kikk på rampa i Ringvebukta. Den er noe av det bedre jeg har sett. Med fjerning av sand, og grønske på betongen, går kanskje denne også til utsett på fjæra sjø?? Da er den i toppklasse etter mitt fattige forstand. Apropos grønske - så kan vi vel finne flere ramper i "rampelista" for Trøndelag der bil og henger har tatt raka veien til sjøs... Vi får ihvertfall håpe at Ringverampa ikke blir nedlagt! På flere plasser er tydelig konkurransen med bade- og aktivitetslivet i fjæra stor, men her ligger det store investeringer fra før.

mvh

Endret av skjæret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med saksbehandlerne i dag. Rampen ute i Ila vil åpne til neste sommer :P. Jeg forsto det sånn at den vil bygges i tilknytning til kanalen og ha Statens veivesen som eier. Den i Ringvebukta er mer usikker, mulig at man i år kan få tilgang til den via medlemskap i båtforeningen. Det er usikkert når båtforeningen må flytte fra hele arealet, kanskje til neste år?? :) Saksbehandler går inn for å gjøre rampen allment tilgjengelig når det skjer :P. I Grillstadfjæra vil det enda ta mange år før det skjer noe for båtfolket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i Ringvebukta er mer usikker, mulig at man i år kan få tilgang til den via medlemskap i båtforeningen. Saksbehandler går inn for å gjøre rampen allment tilgjengelig når det skjer :). I Grillstadfjæra vil det enda ta mange år før det skjer noe for båtfolket

Takk! Det var veldig bra info! Dette med båtforeningen og tilgang vil jeg sjekke ut. Der kan det tydelig være en viss mulighet, medlem eller ikke medlem. I sum blir jeg igjen fristet til å tolke det hele som ingen bedring. I Trondheim kommune vil det fremdeles ikke bli en eneste rampe som er skikkelig tilpasset båteiere som på hver eneste sjøtur er avhengig av båthengere. Enten er det strøm, med dertil avhengighet av å stresse frem og tilbake etter klokka hver eneste gang, -eller så er det ubehagelig for konflikter med mye aktiviteter på/ved rampen - eller så er det parkeringsproblem/håpløst å ta seg frem med større henger i kronglete bytrafikk hver eneste gang. I alle nærliggende kommuner er det åpne ramper, -godt tilgjengelig og tilpasset bruk av båt med henger... Det bedrøvelige er at Grillstad går i sendrag :P Derfor tror jeg at svært mange fra Trondheim fyker ut av kommunen på hver eneste sjøtur... En helt annen verden er det selvfølgelig med en fast båtplass i kommunen eller en liten lettbåt, men det er et annet tema.

mvh

Trondheimsfjorden for alle i Trondheim kommune!

Endret av skjæret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.