Gå til innhold
Fiskersiden

Meninger om åpningen av fiske i Gaula 2008


Loke
 Share

Recommended Posts

Hei, og velkommen skal du være.

Det er som du sier at Gaula har vært "liten" nå, tatt i betraktning årstiden. Det er jo egentlig nå i disse dager at den pleier å være stor. Men ingenting er vel mot normalen lenger :)

Jeg vil si at Gaula har vært under 200kbm/s nå i ca. 11 dager. Lav nok til å passere Gaulfossen, men det var dette med temperatur ! Den er iskald enda, og jeg er sterkt tvilende til at laksen enda vil gå opp Gaulfossen, tross at den er lavere enn normalt. Muligens en og annen storlaks kan smette opp, men noen nevneverdig oppgang opp fossen har jeg meget liten tro på. Enda ! 3 grader er svinkaldt, og jeg tror at akkurat temperatur vil bremse oppgangen litt av laks enda også i de nedre deler. Men ett par-tre grader til begynner å hjelpe.

Husk at laksen bruker laaang tid motstrøms når elva er 3-5 grader.

Men det er nå bare synsing dette også, men kun hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sagt at det er observert en del laks på Støren (nygått) :)

Jeg skal ikke benekte at det evt. er nygått laks på Støren, men slike rykter har jeg sluttet å tro på for lenge siden :blush:

Det er hvert år ganske mange som ser "nygått laks" de siste ukene før sesongstart. Og brorparten av disse tror jeg er rett og slett støinger :D Iallefall hvis f.eks. grunneiere "ser" disse laksene. Der har jeg meget dårlig erfaring :lol: Ikke bare for at de vil hause opp stemningen endel, men at de ikke ser forskjell på en nygått laks og en støing (ute i elva) :blush:

Det var kun ifjor at jeg visste med nesten 100% sikkerhet at det var sett mye laks i elva de siste 2-3 ukene.

Mere sikre kilder, fiskere jeg kjenner som hadde observert riktig. Men det var også da dårlig ovenfor fossen de første ukene ! Laksen var i nedre deler, og da var elva endel varmere også.

Så tross at mye tidlig-laks var på elva i fjor, så var det ganske dårlig ovenfor fossen.

Jeg ser ikke en eneste nygått laks jeg de første 2-3 ukene :blush: De har det ikke for vane å vise seg når elva er 3 grader ! Men de kan selvsagt være der (på bunnen) !

Hilsen en ikke pessimist, men forsiktig realist :D

Husk at det er nå mye støing som er på vei ned elva, og de dasker i overflata hele tiden på sin ferd nedover.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, han gamlingen er jo alltid så negativ :D

Minner om at vannføringen i Gaula (3 målestasjoner!) kan følges her:

https://www.fiskersiden.no/content/view/660/127/lang,no/

Den kan jo være kjekk å legge inn i favorittlisten på nettleseren, jeg v et jeg sjekker vannføringen ofte de neste dagene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri dratt til valdet idag. Neste uke blir bare en enda større lidelse.

For en vannstand (160kbm/s) og noe som lignet på konjakkfarget. Perfekt til sluk og mark. Og faktisk tube fisket helt inne ved land, i og med iskald elv. Tuben er nok ikke det dummeste på slik temp. hvis den serveres på de rette plassene :) Fikk kvittet meg med maaange høvdinger, men allerede nå er de glemt. Nesten godt å få de vekk, for nå er de historie :) Nå er det kun neste 3 mnd. som gjelder, med Silver C&R Fishing.

For det blir nok endel C&R på flua i år, kan jo ikke risikere at laksen svelger marken (altfor mange ggr.). For da er det game over. En ny erfaring, men jeg gleder meg. Så ikke bli forjamset kjære fiskebrødre om dere ser Silver febrilsk prøve å "opplive" en 12-kilos tatt på flua i sommer :D

Men Gaula vil nok muligens ha en helt annen karakter på åpningen, da det er meldt varmere vær og regn ute i neste uke. Jeg har speidet hver gang jeg er oppover for å se etter laks, men jeg ser ingen. Men det trenger ikke å bety noen verdens ting. Jeg ser som sagt aldri laks de første ukene :)

Den aller første natten vil vise hvor mye laks som er gått på elva. Så da får vi fasiten.

Blir man aldri kurert ? NEI, endelig har det gått opp for meg også :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man aldri kurert ? NEI, endelig har det gått opp for meg også :)

Ja det ante meg at det du tidligere har sagt om -at med tiden så har jeg blitt mindre ivrig, og spenningen er ikke den samme som før osv. bare var tullprat..

Forresten så synes jeg at det er godt å tenke på at denne hobbyen har så mye spennende ved seg at det er mulig¨å holde på med den leeeeenge, uten å bli blasert. Tequila har også vært inne på dette når han har snakket om at det alltid vil være en som er større, og Nils Master som alltid finner en rar fisk, på et vanskeligere og mer overaskende sted enn de foregående, med naturopplevelser som gjør at turen topper noe en tidligere har opplevd.

For egen del er det mitt første år i Gaula og jeg gleder meg så fælt at jeg ikke klarer å ha "begge bena på bakken" samtidig. Jeg tror og håper at jeg "perser" tidligere fisker og opplevelser..

Nedtellingsprogrammet("Timeleft") på pc`en min sier 7dager-10timer-38min-15sek igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe elva skvetter opp litt nå, både på temp og størrelse...tipper det står endel støing i elva enda som venter på brunelv for å gå ut.

Dumt hvis støingene henger igjen når 1 juni kommer. Da blir det fort støingbonanza for sultne laksefiskere, og det er ikke særlig sunt for støingoverlevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg om ikke en og annen tidligkubbe har ruslet opp fossen på vannføringen siste uken....

Blir spennende det her!

2 mnd igjen nå! (Eller jeg antar det føles sånn for Sølvreven og co - hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva går alltid litt jo-jo hver dag når snøsmelting starter, også et godt stykke uti juni. Så lenge det er snø i fjellene vil jo elva stige litt (SMÅ TOPPER) hver dag. Disse små daglige toppene vil minske utover i juni engang. Det er jo alltid litt mere smelting på dagtid, men jo lenger ned man fisker, jo lenger tid tar det før man merker disse toppene. Gaulfossen f.eks. reagerer ca. 12 timer etter Eggafossen i Haltdalen. Men dette er avhengig av hvor stor elva er i utg.punktet. Er det tørke f.eks. utpå sommeren og det regner i Ålen-fjellene vil det altså ta minst 12 timer før det merkes i Gaulfossen. Enda lenger hvis elva er på bare 10kbm/s før den stiger oppe i Haltdalen. Mindre elv i utg.punktet (før stigning) gir mindre fart på elva.

Gaula vil helt sikkert stige endel fremover mot åpning ja hvis værmeldinga med varmt vær slår til. Men uansett får vi disse daglige små toppene som ligger på kurven. Uansett er det som regel best å bruke fisketiden når elva er "minst" i løpet av døgnet ! Vel og merke når den er så iskald som nå !

Flotiden er det ingen vits å følge så tidlig og når elva er iskald. Umulig å beregne hastighet på laksen nå.

En og annen laks vil sikkert gå opp Gaulfossen, det er jo observert endel storlaks der allerede. Men jeg tror nok man skal lete godt for å finne de i neste uke ovenfor fossen. Mye storlaks er på vei, så det kan bli spennende (igjen).

Og det blir visst trøkk på åpningen ja :

http://www.fiskeguiden.no/fiskeGuiden/login.php

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur oppover i Gaula i kveldinga i går og sjekket "rikets tilstand".....litt i underkant av 200 kbm og noe i retning av klart vann (selv om de hevdet at fargen var cognac på Gaula.no), men akk så iskaldt....ikke et livstegn å se uten at dét behøver å bety noe som helst gitt de rådende forhold.

Kult å se Silver på forsiden av Fiskeguiden, blir nok ikke lenge til han dukker opp på Dagsrevyen i beste sendetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett bilde tå`n Ivers og nånn krona fra a mor,

2 lyshomer og ei RBK-skjort, e alt det vi treng for å få te nå stort.

(Pluss Trønderskeia kobber 40grams) Redigert utgave :)

Krok: Owner ST-36BC size 1

Sluk: Trønderskeia kobber 40gr. spesialplukket fra hyllene (mye rødt) og med 2 krokringer.

Dette vil den første sluklaksen forhåpentligvis ta:

30052008144176NYXvlBNjzHrRvy6I.jpg?92

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også (etter åd fra andre) ha på 2ringer, er vel for at laksen ikke skal kunne bruke selve skjea/sluken som brekkstang?

Sukk!!! Mistet fjorsesongens "morsomste" laks fordi jeg IKKE (skjer aldri igjen) hadde tatt meg tid til å sette på den ekstra ringen. Men for all det, en herlig fight var det så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket akkurat med noen som hadde vært oppom Gaulfossen i dag. I løpet av de 20 min de var der så de i overkant av 50 laks. De syntes flesteparten var små (3-7 kg) og lurte derfor på om det var støing. Men ser enn på børsen i Bjøra er det jo tatt endel laks i den den vektklassa. Blir spennende å se framover hva som blir fanget. Kanskje er det noe i teorien om at det pga dårlig mattilgang i havet vinteren 2006-2007, valgte den som skulle gått opp som smålaks i fjor, ett ekstra år i havet. På gyteplassene har du jo ikke så mye å stille opp med mot de store gutta hvis du bare er 1 kg :D.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også (etter åd fra andre) ha på 2ringer, er vel for at laksen ikke skal kunne bruke selve skjea/sluken som brekkstang?

Ok, den "vanlige" grunnen med andre ord :D Trodde det lå en traumatisk opplevelse a la den Oteren nettopp postet i Bjøra-tråden bak det hele, eller om det var slik at Silver hadde en følelse av at laksen ble kroket bedre med 2 splittringer......

Ser kroken er skiftet ut også......og når vi først snakker om kroker : Er vel så godt som opplest og vedtatt at det er Mustad Beak som er tingen å bruke ved markfiske. Kom imidlertid over noen som var litt snarlik Beak i dag, nemlig Eagle Claw (186A?). Noen som har noen erfaring med disse ?? Så ut som om de var litt mindre vridd, og litt tykkere i godset enn den gode, gamle Beak'en.....

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,noen spesiell grunn til dette Silver, eller er det gammel overtro som spiller inn ? :D

Nei, ikke overtro pga, disse 2 ringene. Litt overtro eller kanskje god erfaring pga. at jeg spesielt bruker Trønderskeia ganske mye. Biter ikke laksen vet jeg iallefall at det ikke er feil sluk jeg bruker :blush: Hjelper godt på psyken det.

Men min erfaring er at laksen faktisk har en tendens til å få treblekroken litt lenger inn i gapet ved en ekstra ring. Husk at laksen går etter fisken (og det er skeia i dette tilfellet), ikke kroken. Og ofte napper den forsiktig bak jernplata når elva er kald. Jo nærmere snuten er skeia idet den lukker kjeften jo bedre selvsagt, og jo lenger inn i kjeften den får kroken.......

2-3mm. forskjell kan være ganske avgjørende, og det er det ofte tidlig når elva er meget kald når laksen ikke tar skikkelig!

Tapsprosenten er mindre, det er det ingen tvil om. Samt dette med brekkstangeffekten som er mindre med 2 ringer !

Litt her, og litt der, det hjelper på i lengden mener jeg :D

Owner kroker, 2 ringer, mere rødt på Trønderskeia, 0.52 siglon..... ja det hjelper på i det lange løp :)

Kanskje 10% overtro da. Litt overtroisk er jo alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kroken er skiftet ut også......og når vi først snakker om kroker : Er vel så godt som opplest og vedtatt at det er Mustad Beak som er tingen å bruke ved markfiske. Kom imidlertid over noen som var litt snarlik Beak i dag, nemlig Eagle Claw (186A?). Noen som har noen erfaring med disse ?? Så ut som om de var litt mindre vridd, og litt tykkere i godset enn den gode, gamle Beak'en.....

Er ikke enig i dette. Synes Owner Ebi i 1/0 og 2/0 er bedre og Gamakatsu sine Baitholdere i 3/0 og 4/0 er jo små "smykker" som snart skal få kle noen Gaula-lakser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.