Gå til innhold
Fiskersiden

Lygna


Jazsko
 Share

Recommended Posts

Mener det er samme som ifjor...Er jo kraftige innskrenkinger i fisketid og antall fisk.. sistnevnte er jo helt greit, men innskrenking i tid og deretter ta samme pris..det er ***** meg frekt!!

Det ryktes om svært lite fisk i sjøen. vet ikke om det er sett noe i elva.. men siden det er slik så tviler jeg på at jeg gidder på åpningen i år!!

Var jo en ufattelig dårlig sesong ifjor. Håper for Guds skyld at det blir bedre i år. Er spådd reprise visstnok..

Men vil ha kort. selv om det kanskje blir siste året jeg fisker her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er samme som ifjor...Er jo kraftige innskrenkinger i fisketid og antall fisk.. sistnevnte er jo helt greit, men innskrenking i tid og deretter ta samme pris..det er ***** meg frekt!!

Det ryktes om svært lite fisk i sjøen. vet ikke om det er sett noe i elva.. men siden det er slik så tviler jeg på at jeg gidder på åpningen i år!!

Var jo en ufattelig dårlig sesong ifjor. Håper for Guds skyld at det blir bedre i år. Er spådd reprise visstnok..

Men vil ha kort. selv om det kanskje blir siste året jeg fisker her.......

I fjor så var det ikke noe vann i elva på denne tida, vet ikke hvordan det er nå, bør ta meg en tur og sjekke litt. Men det har vært lite regn altså. Kan kanskje være en ting å fiske på andre sida av kvavik, der elva renner inn, eller par hundre meter fra der elva renner inn. Mulighet for laks der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Lasta?

Ikke hørt om noen som har fått laks her. og jeg har dorget såpass mange timer sommerstid etter laks i kvavikfjorden at jeg nesten kan si at det er et umulighetsprosjekt nesten...Aldri sett en eneste laks heller de gangene heller..

Vet ikke hvordan vannføringen er denne uken. men forrige uke hadde brukbar vannføring. Laksen går gjerne når den er slik..

Prioriterer nok heifiske i juni fremfor laks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye fiskekort for lygna koster i år?

Årskortet koster 700,- + 100.- i Dep.

Sammenlignet med fjoråret har kortprisen steget med 62% hvis en regner utfra antall dager en kan fiske i elva i år.

I fjor kunne en fiske 107 dager mens denne sesongen kan en fiske kun 66 dager.

Fisket er fredet mandager og tirsdager med fiskestopp 31.August. I år er bag limit kun 2 laks pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om prinsipper..Du vrir det i litt feil retning cd. Selvsagt er dette billig. men det er frekt å kreve så mye mer i år..Jævlig frekt spør du meg!

Nedkorting av fisketid er jeg veldig motstander av. Når det også er meget begrensede dager elva faktisk er fiskbar, så tror jeg du kan moderere det innlegget ditt til at det ca er kanskje 14 dager elva er fiskbar. da blir det dyrt. mandalselva, er fiskbar hver dag uansett hvor mye vann det er. lygna er mye mer følsom enn som så..

Dessuten er det jo de siste 14 dagene som er de desidert beste. fryktelig leit at de skulle gjøre dette...

De lokale aktørene taper også mye penger på dette, da de fleste tilreisende har meldt sitt avbud i år pga nedkortingen av fisketiden. ( det gjør ikke meg noe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om prinsipper..Du vrir det i litt feil retning cd. Selvsagt er dette billig. men det er frekt å kreve så mye mer i år..Jævlig frekt spør du meg!

Nedkorting av fisketid er jeg veldig motstander av. Når det også er meget begrensede dager elva faktisk er fiskbar, så tror jeg du kan moderere det innlegget ditt til at det ca er kanskje 14 dager elva er fiskbar. da blir det dyrt. mandalselva, er fiskbar hver dag uansett hvor mye vann det er. lygna er mye mer følsom enn som så..

Dessuten er det jo de siste 14 dagene som er de desidert beste. fryktelig leit at de skulle gjøre dette...

De lokale aktørene taper også mye penger på dette, da de fleste tilreisende har meldt sitt avbud i år pga nedkortingen av fisketiden. ( det gjør ikke meg noe..)

Til tross for at mann kanskje kan regne ca 14 dager pr sesong med fiskbar elv er det fortsatt ikke mer en 50 pr dag. Og det er ikke mye morro mann får for 50 kr idag. Og jeg tror ikke det er mange som ikke har råd til å bruke 700 kr pr år på fiske. (da har mann nok ikke råd til utstyr heller) Og hvis det er avkortning av fiskesesongen som må til for å holde stammen vedlike er det et lite offer. Mann krever jo hele tiden at alle andre skal vise moderasjon og tenke på laksestammene rundt om, så da synes jeg jammen at vi sportsfiskere må klare det også. Synes det er helt greit at myndighetene forsøker å verne når det er så mye usikkerhet rundt bestandene. At det er leit at de tar de beste dagene og kutter disse, i andre elver er det jo kritikk for at de kutter i de tidene hvor mann ikke tar fisk (feks håelva hvor de kutter i starten).

Så fornøyd blir mann vel aldri, men er fornøyd med at det tross alt blir forsøkt tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det du sier Nisse, men igjen. Prinsipper....Får håpe vi får mere valuta iform av bra med fisk på elva..

mange gode slukhøler i lygna. Kvellandshølen er jo en mye brukt høl. Har selv tatt flere pene her.

Si ifra en gang du er i elven. (eller se etter en mørkeblå eldre passat stasjonsvogn).. viser deg kanskje noen bra spots..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken er borte kan du jo stå der med prinsippene i orden og øve fluekasting i tomme elver. Alle må gjøre en innsats - forkortet fisketid og fiskefrie dager er en fin måte for sportsfiskerne å redusere presset på.

50 kr dagen for å fiske laks er vel nesten så gratis som det kan få blitt. Skulle ønske de la seg på det prisnivået i alle andre elver også ;-)

(Og slukhøler, Erik?!?!?!? Sitte og binde fluer hele vintern og så fiske med sluk???? Den måtte jo bare komme - regner med du tåler den også ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det du sier Nisse, men igjen. Prinsipper....Får håpe vi får mere valuta iform av bra med fisk på elva..

mange gode slukhøler i lygna. Kvellandshølen er jo en mye brukt høl. Har selv tatt flere pene her.

Si ifra en gang du er i elven. (eller se etter en mørkeblå eldre passat stasjonsvogn).. viser deg kanskje noen bra spots..

Kan gjøre det Erik, er der mest hver dag, utenom mandag og tirsdag, tenkte jeg skulle vente til regnet kommer før jeg skal ta en tur neste gang. Ver der tidlig idag, alt for lite vann i elva. Så en fin en hoppe på kveland, men er litt usikker på hvordan man bør fiske dem? Åssen sluk, farge, rask innsveving, sakte. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du aldri har fisket laks før, så har du nok endel å lære. Det at en laks hopper betyr ingenting. om den hopper i den dype hølen, garranterer jeg at den aldri tar der. når vannet stiger siger laksen opp i strømmen og da kan den ta.

Får lire av meg noen andre tips en gang det passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du aldri har fisket laks før, så har du nok endel å lære. Det at en laks hopper betyr ingenting. om den hopper i den dype hølen, garranterer jeg at den aldri tar der. når vannet stiger siger laksen opp i strømmen og da kan den ta.

Får lire av meg noen andre tips en gang det passer..

Har aldri fisket laks før nei, men i år skal jeg det. venter bare på litt regn før jeg går ut igjen, nå er det nesten umulig å fiske.

Om du aldri har fisket laks før, så har du nok endel å lære. Det at en laks hopper betyr ingenting. om den hopper i den dype hølen, garranterer jeg at den aldri tar der. når vannet stiger siger laksen opp i strømmen og da kan den ta.

Får lire av meg noen andre tips en gang det passer..

Bare si ifra når du skal ut, så kan vi kanskje møtes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.