Gå til innhold
Fiskersiden

Regler sø


Recommended Posts

Noen som vet noe om reglene for fiske i ferskvann hvor sjø-ørrett og sjørøye går opp?

Det er et vann på litt over fire km langt,samt veldig dypt.

Jeg har hørt at det er spesielle regler for slike vann,men jeg finner ikke disse reglene noen plasser...Har funnet reglene for elven som kommer fra dette vannet,men ingen for vannet.Er det samme reglene for vannet da??

Venter i spenning på deres kloke svar!![8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vann der det går opp anadrom laksefisk, er det reglene for vassdraget som gjelder. I et vassdrag der det går anadrome laksefisk kan man altså ikke fiske under dekke av å skulle fiske etter andre fiskeslag. Det vil alltid være reglene som omhandler anadrome laksefisk (laks ,sjøørret, sjørøye)som har virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Rogna".

Tusen takk for svaret.

Nå vet jeg hva jeg må forholde meg til.

Kansje du har et svar på det neste også...?

Det går en ganske stor elv ned fra fjellet til dette tidligere omtalte vannet,hvor vi har fått endel store sjørøyer.Denne elven har sitt opphav i endel små fjellvann,gjelder samme reglene i denne elven?Den har ikke navn så jeg har ikke funnet den hos statskog.

Men etter det jeg har opplevd går ikke sjøørret eller sjørøyen noe lenger opp enn denne elven...

Tror jeg fikk formulert meg riktig nå,håper du skjønner spørsmålet! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine antakelser er nok riktige. Som tidligere nevnt; så fremt vassdraget fører anadrome laksefisk, er det regelverket for vassdrager som gjelder. Likevel kan det være skiller der det er endrede regler for en del av vaddraget. Dette forutsetter at det i vassdraget er "sperrer" som gjør at den anadrome laksefisk ikke kommer forbi denne sperringen og således ikke kan vandre videre opp i vassdraget. Et slikt eksempel er det i akerselva i Oslo. Den anadrome laksefisk vandrer opp til Nedre Foss. her er det en naturlig sperre. Fisken blir så fanget og løftet opp til til over fossen. Herfra vandrer den til Nydalsdammen. Fra Nydalsdammen og til sjøen er det således regelverket for den delen av elva som fører anadrome laksefisk som gjelder. Ovenfor Nydalsdammen er det regelverket for innlandsfiske som gjelder. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med fylkesmannen for å få en fullstendig avklaring på spørsmålet. Husk også at for å fiske i vassdrag som fører anadrome laksefisk skal det løses fiskeravgift. Dette henger sammen med at det er regelverket for vassdrag som fører anadrome laksefisk som gjelder. Forøvrig henvises til Lov om lakse og innlandsfiske.

Håper dette gir deg svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frøken nord,

Som rogna sier er det en fordel å sjekke ut sidene til Fylkesmannen i Finnmark. Der finnes oversikt over alle vassdrag som har innslag av anadrom fisk - og hvilke regler som gjelder for vassdraget.

Som regel er det forskjellig fra vassdrag til vassdrag hvilke regler som gjelder. Dette går på både lovlige fiskeredskaper, tidsrom for fiske etc. I de fleste tilfellene jeg vet om her nordpå(troms)er det IKKE lov med isfiske i slike vassdrag, men som sagt, egne regler for hvert vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.