Gå til innhold
Fiskersiden

Vänern, årets første tur


Panten
 Share

Recommended Posts

Tilbake med en liten fangstmelding fra helgens fiske på Vänern.

Det blei 6 båter etterhvert og 9 lax/ørret med en 9 kilos på topp tatt av en herre fra Hønefoss, han hadde med seg 3 fisker til.

Resten blei fordelt på oss andre.

Etter lengre tid der fisken omtrent utelukkende har tatt agnfisk var det heldigvis igjen tid for plast og litt høyere hastighet.

Dessverre hang Inga litt mer igjen enn det Teisen hadde varsla så søndagen blåste bort, blåse gjorde det også etterhver på lørdagen men fisket var meget bra.

17012005222620FB82Me2fvX18.jpg?51

Urmakerns 4 fine med 9 kilosen på vekta (vinkelen gjør at størrelsen juger litt)

Solnedgangen blei etterhver meget vakker men med noen øller innabords og bølger i beina samt inget stativ gjør bildet litt uskarpt (omtrent som jeg så det med andre ord)

17012005222620Ru8tT9167g25.jpg?3

Örnes camp ut mot Vänern

Mvh

Trond H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Det ser kungligt ut Panten. Själv körde Donkman och jag superbomtur på Norsjö. Inte ett napp på 8 timmar. Eller, jag fick ju feber av det så nått fick vi ju alltid.[} :D ]. En av de lokala hjältarna fick 4 småfisk som han sa men lurer på om inte jag hade nöjt mig med det ändå!

Vad gäller för fart nu om dan på the big V? 2,5?

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LDV, fikk faktisk fisk helt oppe i 3-3,5 knop men de fleste lå vel på rundt 2-2,5 knop.

Synd med bomtur på Nordsjø da, ikke fiska der selv men hørt mye positivt om vannet.

Blåste vel kanskje bra der og tenker jeg?

En tanke til Major eller andre som er sugen på å se om trolling er noe, gå sammen noen, lei en charterbåt (Trollingcharter her på forumet feks), da koster det vel omtrent som en middels rangel på byen og dere trenger ingenting av utstyr. (Har du fangstgaranti Trollingcharter:) ).

SU og andre her på forumet har vel noe pågang de og tror jeg.

Uansett, helt sinnsykt rått fiske mener nå jeg.

mvh

Trond H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det skal være mulig å få det rimligere enn dette, vedkommende charter som var der da er en av "toppene" i Sverige, båt og utstyr her koster en formue samt at overnatting antageligvis er med i nevnte pris.

Rund 2500-3000 totalt skulle nok være mulig og ikke så gæli egentlig, gutta har store motorer samt noen gjeddebitt med div tap av woblere så er det ikke så voldsomt igjen på bunnlinja.

Noen av de lokale er enda billigere men de driver ikke ordinær charter på samme vis som proffene (kan sikkert formidle hvis innt).

PMA, du veit jo hva dette dreier seg om så innlegget var egentlig tenkt på de som aldri har prøvd og ikke har tilgang på båt/utstyr, da mener jeg det kan være fornuftig med nevnte sum og det værste er at mange begynner å spare til eget etter en tur på det som muligens er verdens beste innlandshav etter fiske av innsjølax og ørret

En annen ting som flere av oss lurer på er å leie en proff for å lære litt mer, spesielt ang trolling med agnfisk[ :D )]

Mener jeg har hørt at utsetting av større fisk er pågang i Tyrifjorden, noen som veit noe mer?

Mvh

Trond H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Major ønsker seg en trollingtur så er det bare å ta kontakt for en bookning.

Fortsatt mange ledige dager.

Ang fiskegaranti :-)) Vänern er iallefall den sjø som man med størst sikkerhet kan si at man NORMALT får fisk iallefall.

Da er det noe helt annet med Östersjöen, men på en annen side så når det først biten i Östersjöen så er fiskene stort sett over ti kilo og de kan like gjerne veie opp til 30.

Ett meget spennende fiske, men Vänern er mest kundevennlig :-)

På www.trollingcharter.com finnes det mere info om våre guidinger og priser.

Ta evt kontakt på trollingcharter@telia.com for mer info og evt gruppepriser.

FISH ON

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Synd med bomtur på Nordsjø da, ikke fiska der selv men hørt mye positivt om vannet.

Blåste vel kanskje bra der og tenker jeg?

Superfin sjö med sjuka djup. Ingen risk att sätta riggarna där. Vi låg 2 meter från berget och lodet visade över 100 meter[ :D ] Enligt Donkman så ska det normalt inte gå att bomma men ingen regel utan undantag.

Det blåste friskt. 5-7 m/sek tippar jag och efter ett par timmar gick det nog sjö på ca 1 meter. Ingen fara men slitsamt i längden och " koset " i turen är ju obefintligt. Men we´ll be back.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charterbår KOSTER, men du får hva du betaler for. Det er i hvert fall en lærdom jeg har tatt konsekvensen av. Kjører aldri noe "Rema-opplegg". Betaler heller 5000 for den beste skipperen og båten enn å blanke med en amatør for halve summen. På Vänern er det oftest temmelig safe å få fisk. (Gjaldt ikke Panten før han ble med oss utpå da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har mange bomturer enda jeg da, depper ikke av den grunn.

Det er faktisk lokale folk i Åmål som ikke har fått en eneste blank i hele år, så "helt safe" er nok ikke Vänern , ihverfall ikke i Åmål, Mellerud derimot virker mer "bankers" (men hvem vil fiske der?).

Det er høstfisket som pleier å være bra i Åmål, i år kom det seint igang samt at fisket bedrives litt lenger unna enn det som vel er normalt.

Men, det sosiale er vel så viktig, ta noen øl på kvelden, fyre opp noen gml videor og le rått av andres tabber, skryte av de store som man ikke fikk foreviget, for ikke å snakke om de som man mista....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Väneren i helgen (21-230105), vi var 4 båter fra Norge som lå i Åmål.

Lørdag: Nydelig vær men litt kald vind, heldigvis med NV rettning så fisket gikk greit, det blei 3 stk på henholdsvis 5,5 (ørret) og 7,4 + 3,9 (lax) kg på oss norske.

Søndag var vinden perfekt, men fisket var tregere og 1 lax på 6,9 kg kom opp.

Virker som fisket fra Åmål nå er litt på hell så når dagene blir litt lenger blir det vel Mellerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.