Gå til innhold
Fiskersiden

Skal på tur til Ifjordfjellet


JosteinD
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min far skal en tur på Ifjordfjellet rundt juli/august skiftet i år. Dette blir den tredje turen vi drar opp dit, og grunnen for at vi kommer gang på gang er klar: Fisket der oppe er fantastisk. Det jeg lurer på er om det er noen andre som har vanket i disse områdene som kan gi meg/oss noen gode tips om gode vassdrag, hvilke sluker/spinnere dere helst bruker i vanna i området, om jeg bør ta med fluestanga mi osv...

Hilsen en fiskeklar mann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært der oppe i 4 år og fisket mye i ladna og lavnes vassdragene. Mye røye i ladna og mye ørret i lavnes. Dette er ganske store vann hvor vi har fått de største fiskene fra kano. Vil anbefale å prøve de litt mindre vannene rundt om kring i området der også. Er det en del vann i elvene så er det også bankers plasser, i elvene får man fisk uansett forhold.

Av sluker så tror jeg fargen har mest å si. Kobber og sølv. Vi har brukt mye spesial i 10, 12 og 18g.

I de grunne elvene der så er vibraxspinnerene helt suverene. Kobber og gull er bra, men den beste er Gull kropp/svart skje. Ikke reis dit uten den! ikke vær redd for å bruke store spinnere. vi bruker mest vibrax nr 3 og litt nr 2.

Våres erfaringer er at de første 2 ukene i juli er de beste. spesielt med tanke på røyefiske.

Ta gjerne med fluestanga, men vi har fått lite på flue der, røya er kjent for å være sær på fluene.

Skal sies at ingen av oss er noen eksperter på fluefiske.

Her finner du min rapport fra sist år.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=26069

Lykke til og vær venlig å ikke slå ihjel mer enn dere klarer å spise.

Vi slipper ut alt vi får av ørret pga røya smaker så veldig mye bedre :)

Skal dere gå eller har dere transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært der oppe i 4 år og fisket mye i ladna og lavnes vassdragene. Mye røye i ladna og mye ørret i lavnes. Dette er ganske store vann hvor vi har fått de største fiskene fra kano. Vil anbefale å prøve de litt mindre vannene rundt om kring i området der også. Er det en del vann i elvene så er det også bankers plasser, i elvene får man fisk uansett forhold.

Av sluker så tror jeg fargen har mest å si. Kobber og sølv. Vi har brukt mye spesial i 10, 12 og 18g.

I de grunne elvene der så er vibraxspinnerene helt suverene. Kobber og gull er bra, men den beste er Gull kropp/svart skje. Ikke reis dit uten den! ikke vær redd for å bruke store spinnere. vi bruker mest vibrax nr 3 og litt nr 2.

Våres erfaringer er at de første 2 ukene i juli er de beste. spesielt med tanke på røyefiske.

Ta gjerne med fluestanga, men vi har fått lite på flue der, røya er kjent for å være sær på fluene.

Skal sies at ingen av oss er noen eksperter på fluefiske.

Her finner du min rapport fra sist år.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=26069

Lykke til og vær venlig å ikke slå ihjel mer enn dere klarer å spise.

Vi slipper ut alt vi får av ørret pga røya smaker så veldig mye bedre :)

Skal dere gå eller har dere transport?

Tusen takk for gode tips om spinnere og sluker. Egen erfaring er at fisken der oppe biter godt på oransj og rødt, men det er igjennom forum som dette at det er så spennende å høre hva andre har prøvd for så å prøve det selv. Gull/svart spinner står allerede på innkjøpslisten :blush:

Jeg har faktisk sett den fangstrapporten dere fra før av, og herlighet for et fiske dere hadde den ene dagen!! Gratulerer med det. Vi går innover selv, så det å bære inn en allykano kan by på problemer.... Dessverre...

Er ingen mester på fluefisket selv, så kanskje jeg bare lar den stå igjen hjemme.

Ser forresten ut til at vi drar inn først til nord i Gourgajohka og videre nordover til Lavvusajjavrit. Altså ikke så langt ifra der dere var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten ut til at vi drar inn først til nord i Gourgajohka og videre nordover til Lavvusajjavrit. Altså ikke så langt ifra der dere var.

Bare ett lite tips: ikke glem minst 0,40 mono eller fc fortom, stor krok og mark når dere er i gourgajohka!

Der er det STOR ørret :lol:

Vi vurderer faktisk tur til det samme området neste år, men vi er litt late så vi har transport inn til flyvarden/høyspentlinja.

Endret av rolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite tips: ikke glem minst 0,40 mono eller fc fortom, stor krok og mark når dere er i gourgajohka!

Der er det STOR ørret :lol:

Vi vurderer faktisk tur til det samme området neste år, men vi er litt late så vi har transport inn til flyvarden/høyspentlinja.

Vi har forholdsvist tykt multifilamentsnøre. Håper det holder!

Men du har ingen kontakter på kjøring innover vidda som du kan dele? Må innrømme at vi er litt late selv, og tar gjerne og benytter oss av kjøring hvis vi har muligheten. Mangler bare info om noen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.