Gå til innhold
Fiskersiden

Mot en elendig laksesesong?


jfuruly
 Share

Recommended Posts

Hei!

Mye tyder på at vi kan gå mot en elendig laksesesong.

Det er mulig jeg tar feil, og at vi i år har en mer "normal" start på sesongen, enn det vi har blitt vant til de siste årene.

Uansett: De store fangstene lar vente seg i elvene som nå er åpnet. Det er langt unna kanonstartene som har vært de siste årene.

Var selv i Finnmark i åpningsuka og fisket fire døgn i Neiden, Grense Jakobselv og Tana (Storfossen). Null fisk.

Mellom seks og åtte grader i vannet. De tre elvene var preget av nesten historisk lav vannstand så tidlig i sesongen. Også de to foregående sesongene var det jo tørt som f...

Det ble tatt ekstremt lite laks den første fiskeuken, og det meldes også om svake fangster i sjøfisket i fjordene.

Muligens skyldes dette at våren har vært kald i år? Kommer det store innsiget av laks først rundt St. Hans?

Eller hva mener dere "lakseeksperter" og synsere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hei,

Jeg har ikke mange nok vintere på baken til å være ekspert, men synse det er jeg ekspert på...

Utgangspunktet er vel at det er naturlig med variasjon fra sesong til sesong, uten at det er lett å peke på en eller flere faktorer som bidrar til variasjonen.

Skal jeg tippe på den faktoren som har mest betydning, så blir det vannstanden. Vanntempraturen er ok i de fleste elver, det er ikke for kaldt og heller ikke for varmt. Hvor mye havtempraturen påvirker laksens vandringsmønster har jeg ikke peiling på. Men den har vel kanskje innvirkning? Egentlig tror jeg at lengen på døgnet har større betydning enn vanntempraturen, fordi døgnlengden er konstant og det er også laksens beiteområde (dvs at en laksestamme beiter på samme område i havet slik at døgnlegden er konstant fra genrasjon til genrasjon: skjønner?). Ellers så påvirkes tilfanget av laks helt sikkert av næringstilgangen i havet. Har viktige næringskilder en nedtur så vil det være færre laks som overlever oppholdet i havet. Slike faktorer er ikke lett å bedømme da vi ikke vet mye om næringstilgangen fra år til år.

Uansett synes jeg det er for tidlig å si at sesongen er elendig. Det kommer "helt sikkert" kjempeoppganger når regnet først kommer. Sesongen 2004 blir vel likevel dårligere enn 2003 pga starten, men jeg tror at alt godt kommer til den som venter.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel en av de tørreste mai månedene noensinne om jeg ikke husker feil?

isåfall er det ikke rart at det ikke er laks på elva. og det at det er en skikkelig dårlig laksesesong?tja , bare vent til det kommer litt vann(hvis du har gidd til å vente?) så¨skal du se på oppgang.

vannstanden er det eneste som betyr noe tror jeg i år!

ikke noen tro på at innsiget av laks er dårlig over hele landet. men igjen hvis du ser på nedbørs mengden, er den i mai måned helt latterlig, over hele landet.

skitt fiske

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tippet på et dårlig lakseår i Troms i år, da 2003 var et dårlig smålakseår. Nødvendigvis ingen sammenheng, men et godt smålakseår følges gjerne av bra med mellomlaks året etter og storlaks 3. året.

En faktor som mange her nordpå vektlegger er at det har vært stabilt kaldt nordlig vær fra midten av mai, noe som hevdes å forsinke innsiget av laks.

Lite vann påvirker nok også innsiget av laks, da mye ferskvann i fjordene nok trigger laksen til å søke mot vassdragene. I år hadde vi en flom tidlig i mai, men håpet er jo at kaldværet i mai har sinket snøsmeltingen sånn at vi kan få en ny flom ved litt varmere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.