Gå til innhold
Fiskersiden

Australske poppers


Taxisvein
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Jeg kjøpte et sett med "Kamikaze" poppers fra Australia, 31 gram pr stk. Det er de største som ligger i boksen her:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...39entry401339

Jeg har bare testet de for å se gangen i vannet og de har den fineste gangen jeg har opplevd hva popper angår. Ved vanlig "pop pop" bruk så får den en veldig fin "walk the dog" sving når man jobber aktivt med stangtuppen; altså at popperen skjærer i sikksakk mens man fisker aktivt.

Og hvis man sveiver inn sakte uten å "poppe", så glir den i overflaten slik at den ligner noe som svømmer taktfast fra A til B.

Jeg vil tro at de popperene du har kjøpt vil være killer til gjedde, skjønt ofte så behøver gjedda like mye provokasjon av en popper som f.eks. av en vanlig wobbler. Til sjøfiske bør de også være supre, skumringsfiske med popper er utrolig spennende. Lyr, sjøørret og sei går ikke av veien for å hive innpå. :blush:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte noen australske poppere forrige uken og var igår og testet de etter gjedden men de var ikke interrisert. :)

Trodde disse skulle være "killere" til gjedden men den lille jerkbaiten er MYE bedre.

Popper er ofte en killer etter gjedde, men en forutsetning er at gjedda jakter høyt i vannet. Står de på bunnen og sturer, vil selv den mest fargesprakende popper få problemer med å lokke dem opp fra dypet. Det samme gjelder for lyr og annen saltvannsfisk. Har prøvd popper i sjøen utover våren, men det er først de siste ukene at fisken har stått høyt nok i vannet til å la seg friste av godbitene på overflata. SØ tror jeg kan finne på å ta popper hele året (selv om jeg ikke har landet SØ på popper enda). Her bør det selvfølgelig nevnes at selv om forholdene skulle tilsi at sluk, wobbler eller flue er mer effektivt, vil gleden ved popperfiske som regel oppveie for litt mindre fangst. Etter å ha sett den havabbor filmen til Runar Kabbe er jeg overbevist om at HA på popper må være bortimot det ultimate av hva en sportsfisker kan oppleve (men den er nok en sjelden gjest her på Mørekysten enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.