Gå til innhold
Fiskersiden

C&R på 20kg`s laks


Recommended Posts

Dette var flott gjort, og mer enn vi kan forlange.

Selv om det er naturlig at holdninger i forhold til akkurat dette er forskjellige fra person til person, må jeg likevel få si at jeg stusset litt over den her, sitat:

"Svensken blei kalt idiot av hoderystende fiskerkolleger".

Vi får håpe at "idiot" ved denne anledningen ble brukt ironisk.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt!!!

Utrolig tøft gjort! Tror ikke jeg selv hadde klart dette, men det må være en fantastisk følelse å se den gå ut igjen også. Når det er sagt så tipper jeg dette er retningen laksefiske kommer til å dra om noen år. De største fiskene settes ut, mens mellomlaksen og smålaksen havner i fryseren. Trenger man mer enn maks en storlaks i fryseren per år? Ikke noe enkelt spøsmål, og jeg har ikke noe svar men etter slike historier kan man gjøre seg refleksjoner...:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R er ikke spesielt innarbeidet blant norske laksefiskere enda, men det kommer nok mer og mer...dersom ikke Mattilsynet kommer på noe annet...

Merkelig, siden det er rutine blant andre norske sportsfiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å dra kjensel på han svensken, tror jeg traff ham tidligere i sommer på mitt vald. Trivelig kille iallefall :blush:

At folk kaller ham for idiot er jo ganske så meningsløst. Han må jo få lov å gjøre som han vil !

Alle må jo få gjøre sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???.

Da har du ikkje sett så mange andre norske sportsfiskere...

:blush: Åjoda, men kanskje ikke så mange på Stord...

Svensken fortjener jo kjempecred for å sette ut igjen laksen som har størst verdi mtp gyting! At folk synes det er rart at han setter ut igjen laksen med de beste genene kan umulig tenke lenger enn sin egen nesetipp. Det er jo en kjensgjerning for alle typiske matfiskarter jeg kommer på, at de små og mellomstore egner best som mat, mens de store er mye mer verdt i vannet enn i fryseren eller stoppa ut på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser iallfall som hunnlaksen er mye verdt i år. Det er sjelden jeg har sett så stor overvekt av hannlaks så tidlig !

Det er faktisk mere enn nok hannlaks, men altfor lite hunnlaks. Det er vel nok med 1-2 hanner for å "horve" over 20 hunner for å si det litt sterkt :blush: Egentlig er det august som er den virkelige hannlaksmåneden i Gaula.

Så derfor var denne hunnlaksen gull verdt ja, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mulig kred til svensken ja. At noen kaller det for idiotisk, sier jo sitt om de inngrodde holdningene langs våre lakseelver.

Fikk en liten påminnelse om disse holdningene i går, da jeg var i Åfjord for å fiske laks.

På dette tettstedet er det to små lakseelver som renner ut. Kvoten i begge elvene er på to laks i døgnet, og fisket starter kl 17 hver ettermiddag. De vi fikk høre fra de lokale fiskerne var følgende:

Dere skulle vært her for to døgn siden, bare å kjøpe kort i begge elvene og være ferdig med fisket til dagsrevyen........

Da snakker vi ikke mye kos og sportsfiske gitt. Her skal fryseren fylles uten å kaste bort fritida på fisking.

Det kan også nevnes at C&R rett og slett var forbudt i disse elvene.

Vi reiste hjem igjen uten å fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respect til svensken....

Idioter kan man vel kalle de som kallte han idiot. Skulle tro man så verdien i en "vandrende genbank" som en 20 kilos hunnlaks er.

Selv satte jeg ut ei på 18,3 kg (brukte veienett og hansker..) for 3 år siden i ei av vestlandets perleelver. Også jeg ble kalt både det ene og andre. En mente - og som i tillegg var grunneier, at jeg burde kjeppjages. hehehe, men hvem andre enn jeg fikk skriftlig invitasjon til å fiske åpningsfisket året etter ? Tydelig at de brukte vinteren ( og gytefisktellingen ) til å endre mening.

Uansett, jeg var lykkelig av å sette hun tilbake. Hva skal jeg egentlig med ei svær bærte i frysern ? Klarer meg fint med ett bilde jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respect til svensken....

Idioter kan man vel kalle de som kallte han idiot. Skulle tro man så verdien i en "vandrende genbank" som en 20 kilos hunnlaks er.

Selv satte jeg ut ei på 18,3 kg (brukte veienett og hansker..) for 3 år siden i ei av vestlandets perleelver. Også jeg ble kalt både det ene og andre. En mente - og som i tillegg var grunneier, at jeg burde kjeppjages. hehehe, men hvem andre enn jeg fikk skriftlig invitasjon til å fiske åpningsfisket året etter ? Tydelig at de brukte vinteren ( og gytefisktellingen ) til å endre mening.

Uansett, jeg var lykkelig av å sette hun tilbake. Hva skal jeg egentlig med ei svær bærte i frysern ? Klarer meg fint med ett bilde jeg da.

Kunne ikkje vore meir enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.