Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula fiskere


kvinalax
 Share

Recommended Posts

Hei.

Reiser opp over til gaula på fredag og starter fiske lørdag.Skal fiske hage,gyllteigen,gyllsaga og stasjonshølen.Lurer på om det går bra med fisk i nedre deler nå med siste vannøkning??

Ser ut for at det blir sommer vær i starten av uke 28 så da blir det vel mindre vann igjen og nattfiske blir nok mest aktuelt.Håper på varierende vær,men skal stå på selv om forholdene blir litt dårlige.blir herlig å komme til gaula igjen..

Skitt fiske videre alle mann/kvinner.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Du skal fiske med GFF?

Jeg har tidligere fisket både Gyllteigen og stasjonshølen. Flotte strekk, særlig Stasjonshølen er spennende når det går fisk. Nydelig strømkant øverst på hølen. Det har gått fisk hver eneste dag siden sesongen startet. Tildels store mengder. Det kommer nok et bra slipp nå når elva går ned igjen. Typisk Gaula dette, laksen går ikke på flommen, men når elva har gått ned på bortimot det nivået den var på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Du skal fiske med GFF?

Jeg har tidligere fisket både Gyllteigen og stasjonshølen. Flotte strekk, særlig Stasjonshølen er spennende når det går fisk. Nydelig strømkant øverst på hølen. Det har gått fisk hver eneste dag siden sesongen startet. Tildels store mengder. Det kommer nok et bra slipp nå når elva går ned igjen. Typisk Gaula dette, laksen går ikke på flommen, men når elva har gått ned på bortimot det nivået den var på.

Skal fiske fishmaster sine strekk,en finne som er guide der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vært her en uke tidligere, når elva steg og ble knallfin etterpå, lys cognac idag :)

Nå blir det krympelv snart, tror jeg. Etter det som er meldt av finvær fremover. Men uansett, en plass må laksen gjøre av seg, så det er muligheter. Mitt råd er å finne den dypeste plassen på valdet, samtidig som det er ganske hard strøm der. Hvis de finnes ! Det er på slike plasser de store står og lurer i kantene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det blir nok ikke lette forhold,får håpe det blir væromslag uti uka.får stå på og fiske kveld,natt og morgenfiske så skal det være mulighet for å treffe på en laks tenker jeg.får ikke håpe elva blir så mye mindre enn 40-50 kbms.men vet det er en del fine strømmer på valdet,blir uansett gøy og komme til trøndelag igjen..

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålaks har det vært i elva en god stund allerede. Det virker som om det er ugler i mosen i forhold til rapportering og kvoter. Smålaksandelen på laksebørsen rimer alldeles ikke med smålaksandelen i elva.

Det er greit at det kan være trist å kjøpe seg døgnkort til 3-400kr, og måtte avslutte fisket etter en time, på grunn av en for dypt kroket laks på en kilo.

Men. OBS! OBS! Dette er viktig!!!!

Vi må for all del ikke skyte oss selv i foten ved å underapportere. Fylkesmannen skal jo vurdere videre fiske i løpet av juli, med et spesiellt øye mot smålaksen. Lite smålaks kan bety avkortet sesong.

Nå vet ikke jeg hvordan fylkesmannen har tenkt å gjøre sin vurdering, men det vil vel være enkelt å gløtte til innrapporterte fangster......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir tatt en og annen smålaks. Men det er pent lite, kanskje 1 eller 2 smålaks på max. 1,5kg. blir tatt på valdet mitt pr. døgn. Og det er jo egentlig utrolig lite. Så små laks er ennå ikke observert på Lundamo i større grad heller. Kun en og annen som er litt større. Så mitt inntrykk er at det rett og slett er nesten total mangel på smålaks enda. I forhold til de flakene som gikk døgnet rundt på 90-tallet. Jeg ser bare sporadisk en og annen liten smålaks er oppe og viser seg. Og vi snakker egentlig ikke om noe oppgang som det er sus i enda.

Urovekkende at smålaksen er så liten. Det blir sikkert ikke rapportert en og annen smålaks, men det er så utrolig lite av dette uansett, smålaksen er rett og slett nesten fraværende i forhold til hva jeg er vant til i gode eller middels smålaksår:blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel sagt at det kan bli full stans i laksefiske hvis det blir lite smålaks. Kan skje i slutten på juli kanskje ? Egentlig er det jo bare tull å stoppe fiske pga. det. Augustfisket i Gaula gjør nok ikke så store innhugg i laksestammen uansett, i forhold til det som tas i juni. Og da er det jo også kun lett fiske, noe som tilsier at det blir tatt mye mindre antall laks i nedre deler, når elva er stor, middels. Da slipper laksen å få marken/sluken i fleisen på hver en høl oppover mot Gaulfossen. Så jeg mener at folk må få lov til å fiske i august uansett, da det blir tatt utrolig "lite" laks nedenfor Gaulfossen på flue, kontra fangster generelt på all redskap i juni/juli.

En normal sommer i Gaula er tørke i deler av juli og mye av august. Så kommer høstregnet som regel i september, elva blir også betydelig kaldere. Og mye laks går på høsten, både i sept/okt.

Ofte er det slik at det er mye mere høstlaks som kan gå på elva enn i både juli og august. I og med dårlige forhold disse 2 mnd med varm og liten elv (nedre deler). Ja vi har hatt endel år av denne sorten, laksen kom i store flak dagen etter at laksefisket opphørte :) Såkalte "uår" som mange kalte det. Problemet var bare at laksen stod i sjøen/flomålet og ventet på regn, og bingo til laksen som skulle gått i juli/august ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålaks har det vært i elva en god stund allerede. Det virker som om det er ugler i mosen i forhold til rapportering og kvoter. Smålaksandelen på laksebørsen rimer alldeles ikke med smålaksandelen i elva.

Det er greit at det kan være trist å kjøpe seg døgnkort til 3-400kr, og måtte avslutte fisket etter en time, på grunn av en for dypt kroket laks på en kilo.

Men. OBS! OBS! Dette er viktig!!!!

Vi må for all del ikke skyte oss selv i foten ved å underapportere. Fylkesmannen skal jo vurdere videre fiske i løpet av juli, med et spesiellt øye mot smålaksen. Lite smålaks kan bety avkortet sesong.

Nå vet ikke jeg hvordan fylkesmannen har tenkt å gjøre sin vurdering, men det vil vel være enkelt å gløtte til innrapporterte fangster......

Meget kloke ord!

Hører også mange historier om at smålaksen blir busklaks. Enkelte fisker videre etter både 2 og 3 lakser pr døgn. Grådigheta og fryserfaktoren er fortsatt stor bland oss laksefiskere. Snakk om å ødelegge for seg selv. Slik det ser ut nå blir det nok enda flere restriksjoner/stenginger neste år. Og som nevnt i en tidligere tråd hvor i h…. er oppsynet?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo helt utrolig. Fiskeoppsynet har glimret totalt med sitt fravær. Har ikke sett snurten av kontroll av hverken fiskeutstyr, fisketrygd/kort i år. Tross mye folk ved elva. Dette merker de fleste, og det er fritt fram for å jukse. Både på redskap og spesielt jukse med å fortsette fisket. Spesielt de som har døgnkort er dette meget lett å trikse med, da ingen i havet vet når døgnkortetene deres går ut. Ser også noen fiskere som kommer innom der jeg fisker og kjøper døgnkort. De har i tillegg leid seg inn på andre vald i Gaula, bl.a. sesongkort ovenfor fossen. Meget merkverdig, de betaler en bra sum for sesongkortet, rart da at de kommer ned til oss utpå ettermiddagen og kjøper døgnkort til kr. 400,-

. Hadde vært interessant å gått disse litt etter i sømmene.

En ting er sikkert, grunneierene er meget vred på Kjelden & Co. (som har fastsatt reglene) og gir blaffen i reglene. Det oppfordres til å jukse !!!!! Er en liten krig oppi Gauldalen nå mellom disse pga. de reglene som ble satt fremover :)

Jeg har hatt kontakt med noen Numedalslågfiskere de siste dagene, trivelige folk.

Ja det har visst blitt endel baluba om dagene har jeg hørt. Mye kjefting pga. uvettige dansker som sender ungene sine i elva ved skumle stryk og renner. Med vadebukser ! Og absolutt ingen system på fiskingen, pluss råfiske der de fisker på skift, nærmest døgnet rundt.

Pluss en dårlig opplevelse av grunneiers ivaretagende av fiskere. Det lukter søppel overalt, og store containere full av søppel tømmes ikke. Elendige veiforhold, stor risiko å kjøre bil langs elva til plassene, med gjengrodd skog over veien ! Elendige forhold ang. klosett, gapahuker, bord etc. Så grunneiere får inn inntekter i bøtter og spann og gjør ikke en dritt tilbake for å ordne forholdene litt lettere for fiskerne.

Velkommen til Gaula sier jeg :blush:

Senest igår skulle jeg en snartur til toppen for å ta noen kast. Joda, grunneier hadde sperret veien med en svær henger så folk ikke fikk kjøre oppover (5-600m) !

Grunn: Noen biler hadde vært såvidt borti noen gresstrå ved veikanten, og det liker ikke bøndene.

Kan bli irritert av mindre, grådighet på stort plan kaller jeg det ! Laksefiskerne blir altså behandlet som noen spedalske dyr, men så lenge de betaler er det ok. De er jo frelst likevel, og kommer stadig tilbake.

Laksefiskerne skulle kanskje ha holdt seg harde og gitt blanke i å fiske neste år, så grunneierene hadde fått seg en tenkepause. Men det er vel å tro på julenissen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Grunneiere bør vel være klar over at de kun eier fiskeretten og ikke fisken. Det gjør meg forbanna når folk ikke følger de regler som er satt. Gjør vi ikke det kan det slå veldig tilbake på oss selv. Virker som det er rene Texas når det gjelder kvoter på enkelte vald i Gaula i år. Ikke bra! Følger vi dem ikke så er det bare et pluss til frk Helga Pedersen og neste års regler i sjøen. Slik det ligger an nå, seå ser det mørkt ut for neste år. Hva f skal vi med all den laksen i fryseren. Hørte nettopp fra Orkla i Rennebu at det var tatt 85 lakser hos en som har leid opp noen høler der (ingen er innmeldt på børsen). Att han driver med framleie og at mesteparten av laksen er tatt på tubeflue og søkke ser det ut som oppsynet ikke bryr seg om. Nei det eneste som hjelper mot sånne er å ligge i busken og ta dem med kamera på fersken. Funka fint i Driva da jeg var leder av fiskeutvalget i Oppdal. Virker nesten som de tenker: nei han er nå nabo/fiskekompis. Det er etter min mening ingen unnskyldning. Her har Kjelden/Heggem virkelig noe å ta tak i. Dette minst i forhold til troverdigheten i forhold til sjølaksfiskerne som kan få et fint argument her.

Sølvreven: Jeg lette etter et innlegg om dorging uten for Gaulosen men fant det ikke. Husker da jeg leste det at jeg var så enig så enig med deg. Samme problemet har enn i Driva. Fredningsona går ca 2 km utenfor munningen, Senest i natt la det båter så langt opp i elva at de kunne ha gått ut av båten uten å bli våte på håret. At de i tillegg fisker med alt for mange stenger er en annen ting. Det hele topper seg når en del av de som driver med dette er ivrige fiskere i elva og har gått hardt ut mot markfiske i elva på div fora på nett. Hvor er moralen spør nå jeg?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg i stor grad er spesielt den holdningen grunneiere har ovenfor laksefiskere generelt.

Her kommer det seriøse fiskere (mange er det iallefall, heldigvis) som bruker mye ressurser med reise, opphold og døgnkort. Og de ser meget fram til trivelige og ordnede forhold ved elva. Mange er fly forbanna over total uorganisert fiske på valdene, og det har null verdi å ta det opp med grunneiere. Kan også risikere å bli forvist fra valdet. Og fiskere blir grundig lurt opp i stry, gang på gang, ang. de såkalte "ekslusive" valdene, der mange av disse er rett og slett dritvald i mine øyne. Ser man på brosjyrene ang. disse valdene virker det som man har kommet til selve Alaska :lol: Men laksefiskere er lett å lure, de har dem fullstendig i sin hule hånd, pga. fanatismen etter å fiske laks. Det vil alltid bli stor pågang uansett. Og når jeg ser han forbainna dansken som går og virrer nede på nabovaldet hver gang det kommer nye forhåpningsfulle fiskere har jeg stor lyst til å kauke til fiskerne: "Forbainna dritvald, ikke la dere lure" ! Han oppkjøperen går og gnir seg i hendene, han tar råe priser som er helt hinsides ! Tror det er tatt mindre laks på akkurat nevnte vald enn jeg kan telle på 1 hånd i år.

Noe som er meget trist er også at tross at fiskerne legger igjen store summer i året på valdet, gjør ikke grunneiere absolutt en dritt for å gjøre det litt mere komfortabelt for fiskere. Fordi det koster litt penger.

Penger skal kun gå inn i kassa, ikke noe skal ut :):blush:

Og fiskerne kan ikke stille opp med noen verdens ting. Trykket hele året på tlf. til grunneiere er stort, så de har det helt soleklart uansett. Og enda mye mere kan de få, hvis de rette personene får innpass (videreutleiere).

Laksefiskerne er jo noen fanatiske "tullinger", de vil komme igjen, og igjen.....

Hva skal de ellers gjøre :lol:

Gaula er jo en fin elv, men det kunne vært litt mere system på galskapen synes jeg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg i stor grad er spesielt den holdningen grunneiere har ovenfor laksefiskere generelt.

Her kommer det seriøse fisker (mange er det iallefall, heldigvis) som bruker mye ressurser med reise, opphold og døgnkort. Og de ser meget fram til trivelige og ordnede forhold ved elva. Mange er fly forbanna over total uorganisert fiske på valdene, og det har null verdi å ta det opp med grunneiere. Kan også risikere å bli forvist fra valdet. Og fiskere blir grundig lurt opp i stry, gang på gang, ang. de såkalte "ekslusive" valdene, der mange av disse er rett og slett dritvald i mine øyne. Ser man på brosjyrene ang. disse valdene virker det som man har kommet til selve Alaska :lol: Men laksefiskere er lett å lure, de har dem fullstendig i sin hule hånd, pga. fanatismen etter å fiske laks. Det vil alltid bli stor pågang uansett. Og når jeg ser han forbainna dansken som går og virrer nede på nabovaldet hver gang det kommer nye forhåpningsfulle fiskere har jeg stor lyst til å kauke til fiskerne: "Forbainna dritvald, ikke la dere lure" ! Han oppkjøperen går og gnir seg i hendene, han tar råe priser som er helt hinsides ! Tror det er tatt mindre laks på akkurat nevnte vald enn jeg kan telle på 1 hånd i år.

Noe som er meget trist er også at tross at fiskerne legger igjen store summer i året på valdet, gjør ikke grunneiere absolutt en dritt for å gjøre det litt mere komfortabelt for fiskere. Fordi det koster litt penger.

Penger skal kun gå inn i kassa, ikke noe skal ut :):blush:

Og fiskerne kan ikke stille opp med noen verdens ting. Trykket hele året på tlf. til grunneiere er stort, så de har det helt soleklart uansett. Og enda mye mere kan de få, hvis de rette personene får innpass (videreutleiere).

Laksefiskerne er jo noen fanatiske "tullinger", de vil komme igjen, og igjen.....

Hva skal de ellers gjøre :lol:

Gaula er jo en fin elv, men det kunne vært litt mere system på galskapen synes jeg.

Amen!

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei en liten oppdatering fra Gaula.Tok en sølvblank på 8,2kg i morges,så nå er det bare å telle ned til klokka blir 24 og nytt fiskedøgn starter.Har sett endel laks,men kun hatt ett skikkelig hugg utenom.en kompis har tatt en på 3,og en annen kompis mistet en sværing som til slutt røyk fortomen.Har vel blitt tatt en 15 ca på valdene vi fisker på til nå siden lørdag,faktisk endel smålaks.ja ja det var en liten rapport nå får vi lade opp med kaffe og litt helnøtt.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.