Gå til innhold
Fiskersiden

En liten kystmeite rapport fra Lysefjorden


Mr But
 Share

Recommended Posts

Jeg bor på Lysekloster, Os, og går av og til ner til Buena når jeg ønsker en simpel fisketur og litt avkobling. Fra flytebryggen vid butikken finner en som oftest torsk innenfor kasteevidde med en allmindelig kyststang og noe bly. Det er sandbunn som skråner utover, så en fastner sjelden. En kaster ut til 20-25m dybde, men sommerstid er det en hel del forstyrrende båttrafik.

I April kom det opp en liten sandflyndre, så en ettermiddag nå i Juni prøvet jeg med båt på samme plass. Det hade vart rusk hele formoddagen, men nå var det sol og varmt. Vi begynnte på 20m og drev mot land så langt det gikk. Sandflyndrer og vitting bet villig på reker og akkar som slepet/hoppet frem på bunn. Etterhvert begynnte vi lenger ut, der sandskråningen slutter på ca 40m. Mer vittning, men ingen torsk eller flyndre. Etter en stund gikk vi tom for agn, og dorget etter makrell. Opp kom en horngjel som blev til små, gode agn. Jeg var litt tvilsom, men vitting og lyr likte det sølvskimrende skinnet svert godt.

Slepp ner kroken, nyt av turen. Fersk vitting til middag! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.