Gå til innhold
Fiskersiden

Fortoms-sen


Isak
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg lurer bare på om noen av dere vet om det er forskjell fiskemessig om man bruker multi eller mono til fortom. Asså hovedsenen er multi. Har hørt noe om at det tynnere fortommen er, des bedre fisker man

Størrelsene det er snakk om er 0.90 mono hovedsen

0.35 fireline fortom

0.90 mono fortom

Hadde vært kjekt med hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fireline til fortom, fyfy! Mono er det rette valget her :D Bruker stortsett 1 mm mono som fortom når jeg fisker etter lange/brosme, bruker også en beskyttende gummislange foran kroken. Langa og brosma har fæle tenner!

Til topshot pleier jeg og bruke 0.80 mono. Bruker også og ha en senestump med 0.60 sene til søkke slik at det sliter først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer bare på om noen av dere vet om det er forskjell fiskemessig om man bruker multi eller mono til fortom. Asså hovedsenen er multi. Har hørt noe om at det tynnere fortommen er, des bedre fisker man

Størrelsene det er snakk om er 0.90 mono hovedsen

0.35 fireline fortom

0.90 mono fortom

Hadde vært kjekt med hjelp :D

Multi som fortom hadde du evt prøvd en gang og aldri mer. At man fisker bedre desto tynnere fortommen er kan kanskje ha noe for seg under fluefiske etter sky fisk i krystallklart vann, men under havfiske er det helt andre ting som teller. Tenner ikke minst, og der er multi mildest sagt uegnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Topshot er mono og er en slags ekstra fortom uten kroker og er knyttet direkte til multien.

Fortommen med kroker/agn er deretter festet til denne.

Nyttig som en ekstra sikkerhet der det er mye ujevnheter langs bånn.

Det er også greit å få multien inn på snella da denne ofte har en tendens til å surre seg rundt svivler, knuter etc.

Lettere å holde i topshoten med henda også hvis dette skulle bli nødvendig.

Rundt 0,90 holder til vanlig havfiske.

Det er også regler for hvor lang topshot/fortom du kan ha hvis vil registrere en IGFA-rekord.

Knuter kan du bl.a. se her: http://www.powerpro.com/using/knots.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo meninga at du skal sveive topshoten inn på snella når den ikke er i bruk.

Hva hvis du ikke bruker 0,90 som fortom da?

De fleste har flere forskjellige ferdigknytte fortommer (tackler) som de oppbevarer i en tacklemappe.

Du fester en svivel i topshoten med eller uten hempe og så fester du dette til fortommen som har en svivel øverst.

Fjern svivelen på topshoten for hver gang du fisker.

Bruk ei perle med større diameter enn toppringen som du trer på før du knyter fast svivelen i topshoten.

Dette for å beskytte "innmaten" på ringen hvis du skulle sveive litt for raskt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å bruke toppshot til alle former for havfiske. Til vannlig havfiske holder det med å knytte multien direkte på hvirvel. På hvirvelen fester man deretter nødvendige tackler.

Toppshoten kommer til rette ved vanskelig bunnforhold , men jeg har personlig aldri hatt behov for 2 ekstra knutter fra meg til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å bruke toppshot til alle former for havfiske. Til vannlig havfiske holder det med å knytte multien direkte på hvirvel. På hvirvelen fester man deretter nødvendige tackler.

Toppshoten kommer til rette ved vanskelig bunnforhold , men jeg har personlig aldri hatt behov for 2 ekstra knutter fra meg til fisken.

Det kommer vel litt an på hovedsena også. Med 0.39mm Fireline bruker jeg oftest ikke topshot. Har driftfisket inn over grunner mye, og ikke mistet altfor mye utstyr, men etter en del fisking blir den flisete og må kappes noen meter. Mange bruker imidlertid rundt 0.25mm, og da har vel topshot mer for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Er ganske ny på dette området. Har fisket mye på havet her, men ikke med stang, snelle, topshot og fortom, så der har jeg en del å lære :)

Har bestillt Penn Senator 4/0 HS, Lawson Powerjigger 7' 15-40lbs og 270 meter med Fireline 0,39mm. Hvordan skal jeg fylle snella? Skal jeg fylle den med f.eks først 100 meter mono, så 270 meter fireline og til slutt en fortom på 3-5 meter? Mellom disse bruker jeg en albright knute...? Er jeg på rett spor? Er jo bare helt grønn på dette :) Det dypeste punktet her i hadselfjorden er vel på rundt 250 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Er ganske ny på dette området. Har fisket mye på havet her, men ikke med stang, snelle, topshot og fortom, så der har jeg en del å lære :)

Har bestillt Penn Senator 4/0 HS, Lawson Powerjigger 7' 15-40lbs og 270 meter med Fireline 0,39mm. Hvordan skal jeg fylle snella? Skal jeg fylle den med f.eks først 100 meter mono, så 270 meter fireline og til slutt en fortom på 3-5 meter? Mellom disse bruker jeg en albright knute...? Er jeg på rett spor? Er jo bare helt grønn på dette :lol: Det dypeste punktet her i hadselfjorden er vel på rundt 250 meter...

Høres ut som du har oppskriften klar. 270m 0.39 blir litt lite på en 4/0 snelle, den tar godt over det dobbelte før den er full. Derfor bør du fylle opp snella litt over halvveis (av spolediameter) med tykk mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.