Gå til innhold
Fiskersiden

Grådige laksefiskere


Strynefantasten
 Share

Recommended Posts

http://bergen.sportsfiskere.no

Ser at ikke alle klarer å begrense seg når de reiser på tur.

Blir ekstra ille når det etter hva jeg har skjønt er dugnadskomiteen til Bergen Sportsfiskere som fisket åpningen i elven.

Etter å ha fisket i Stryn de siste fem år og gjerne ikke fått fisk i det heletatt så blir det litt fjernt at noen kakker all fisk de får når de er heldige og har bra bett.

Synes også det er rart at en har en kvote på 5 sjøørret da fangstene av sø har blitt mindre de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 Laks på 2 døgn på en gjeng med fiskere.... er det noe å ta på vei for da?

Er ikke sikkert alle har fått hver sin engang,

Tror nok ikke du heller hadde latt din første laks gå tilbake etter fem år uten fisk på land.

Gled deg heller på de andre sine vegne, det er kanskje din tur til bra bett neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 Laks på 2 døgn på en gjeng med fiskere.... er det noe å ta på vei for da?

Er ikke sikkert alle har fått hver sin engang,

Tror nok ikke du heller hadde latt din første laks gå tilbake etter fem år uten fisk på land.

Gled deg heller på de andre sine vegne, det er kanskje din tur til bra bett neste gang :)

Hei hei

Jeg skrev et par innlegg i forkant av de nye reglene, og for mitt vedommende var det aldri noe problem at gjengen på åpningen fisket bra. Det fisket var ikke så eksepsjonelt, og jeg unnte dem alle laks.

Det var bedre i fjor uten at jeg klagde da.

Nei, det var først noen dager senere da jeg oppdaget at det ikke var noen som helst bag-limit i elva. Det har det vært i årevis, og vips så var det vekk. Dette syntes jeg var underlig, og etterlyste regler for fangstbegrensinger. Stryn ville vært den eneste storlakselva, i hvertfall i sørnorge hvor du i praksis kunne drepe 5 storlaks i døgnet. De fleste døgn trenger vi ikke bag-limit, men de store døgnene hvor laksen går, er det kjekt med noen grenser som hjelper folk til å vise måtehold.

Det er et poeng at mine innlegg aldri var skrevet med bakgrunn i åpningsfisket, men på generellt grunnlag.

I motsetning til hva enkelte tror er ikke Strynelva så fantastisk lakserik, og et kontrolert, eller i hvertfall måteholdent uttak burde ikke være urimelig.

I dag har vi både bestandsmessige hensyn å ta i forhold til den enkelte laksestamme, og vi har politiske hensyn å ta i forhold til den evinnelige sjølaksefiskesaken.

Og, si hva dere vil, man kan fremdeles ta 5 laks i døgnet i Stryn. En stor, og 4 til under 5 kilo. Vi har fremdeles ikke noen streng bag-limit. Tenk da på Gaula og Namsen, blandt andre. Her er det mengder med laks, og begrensinger finnes. Vi misliker det kanskje, men i det lange løp er det kanskje til det beste. Å ha en reell begrensing i Stryn også er ingen urimelighet.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 Laks på 2 døgn på en gjeng med fiskere.... er det noe å ta på vei for da?

Er ikke sikkert alle har fått hver sin engang,

Tror nok ikke du heller hadde latt din første laks gå tilbake etter fem år uten fisk på land.

Gled deg heller på de andre sine vegne, det er kanskje din tur til bra bett neste gang :)

Det er kanskje ikke noe å ta på vei for hvis en fisker i Gaula, Orkla, Namsen eller noen av de store nordpå, men når en tenker på at Laksen i Stryn var fredet frem til 2002 eller 2003. Og at den totale fangsten i elven har variert mellom 1,1 til 1,8 tonn fisk (medregnet SØ) siden den ble åpnet igjen så mener jeg at måtehold er viktig for å bevare stammen. Senest i fjor ble elven stengt tidlig på grunn av at terten var totalt fraværende. (eller ble rapportert inn som sø)

Personlig hadde jeg kakket første fisken, og så gitt meg med fiskingen frem til neste døgn hadde begynt. Selv om det hadde vært 5 år siden sist jeg fikk fisk, så trenger jeg ikke 2 storlakser i sfrysen. Sånn har jeg alltid fisket, og ser ikke noe problem med det. Det er ikke det å få flest fisk på land som er grunnen til at jeg fisker, spenningen om fisken tar og kjøringen av fisken er mye viktigere. Dessuten er det like gøy at fiskekompisen din får en laks også. (hvertfall så lenge en har fått fisk selv :angry2: )

En annen ting som jeg stusser på er at det tydeligvis har vært andre kvoteregler på sonene til Bergen Sportsfiskere enn i resten av elven. I sonene på Lunde ovenfor og sonene nedenfor BS rettene var det nemlig 1 laks over 5 kg på land per sesong! og all holaks skulle gjennutsettes, mens på BS strengt tatt kan kakke 5 laks i døgnet. Dette var i fjor vel å merke, vet ikke hva det er i år da jeg ikke har fisket i Stryn enda.

Synes det er kjekt at folk får fisk i Stryn, MEN en fisk om dagen holder. Skal en drive matauk kan en gå på Rema. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg stusser på er at det tydeligvis har vært andre kvoteregler på sonene til Bergen Sportsfiskere enn i resten av elven. I sonene på Lunde ovenfor og sonene nedenfor BS rettene var det nemlig 1 laks over 5 kg på land per sesong! og all holaks skulle gjennutsettes, mens på BS strengt tatt kan kakke 5 laks i døgnet. Dette var i fjor vel å merke, vet ikke hva det er i år da jeg ikke har fisket i Stryn enda.

Husker ikke detaljene, men det var ikke fritt frem på BS-sonene heller. Vi hadde også 1 stor pr år. Det var nettopp med bakgunn av reglene i fjor jeg syntes det var rart at vi hadde "frislipp" i år.

Det skal også sies at BS hadde de samme reglene i år som i fjor, men at det var grunneierlaget som gjorde oppmerksom på at det ikke var de rette reglene, og denne tullete 5 fisk/dag regelen ble innført.

BS har i så fall innført strengere regler enn vi ble gitt av grunneierlaget.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 Laks på 2 døgn på en gjeng med fiskere.... er det noe å ta på vei for da?

Er ikke sikkert alle har fått hver sin engang,

Tror nok ikke du heller hadde latt din første laks gå tilbake etter fem år uten fisk på land.

Gled deg heller på de andre sine vegne, det er kanskje din tur til bra bett neste gang :)

Jeg hadde flatt satt ut. Laksen i drammens elva måtte dø fordi det stod mellom meg eller den tror jeg... Hadde jeg ikke blitt kommandert til å drepe den hadde den åkt ut. Slipp laksen fri :lol: Spis torsk.. sett det i perpektiv, karpe og suter smaker bra det og! Både de og laksen kan vel stå som utryddningstruet, alikevel kakker du laks uten å tenke deg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det fåes noe i Aurland og om det er mulig å få fiskekort der?

Så langt bør ingenting være tatt i Aurland. Om 48 minutter, derimot....... :)

Elva starter i natt, så jeg regner med at utpå dagen i morgen burde ryktene gå hvis det skjer noe. Reiser selv med familien til Flåm i helga, men har ikke Aurlandsfiske denne gangen. Flåmselva derimot, skal få seg noen rundef den seint vil glemme :lol:

Hva Aurland angår, er det helt sikkert kort å få, men jeg føler vel at mange tar seg vel bra betalt for en elv som pleide å være bra, men som er ganske på felgen for tiden.

Anyway, jeg regner med å bli ganske oppdatert på både Aurland og Flåm i helga, og kan legge ut hva som skjer. Kan også forhøre meg litt om kortmuligheter hvis du vil.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En annen ting som jeg stusser på er at det tydeligvis har vært andre kvoteregler på sonene til Bergen Sportsfiskere enn i resten av elven. I sonene på Lunde ovenfor og sonene nedenfor BS rettene var det nemlig 1 laks over 5 kg på land per sesong! og all holaks skulle gjennutsettes, mens på BS strengt tatt kan kakke 5 laks i døgnet. Dette var i fjor vel å merke, vet ikke hva det er i år da jeg ikke har fisket i Stryn enda.

Synes det er kjekt at folk får fisk i Stryn, MEN en fisk om dagen holder. Skal en drive matauk kan en gå på Rema. :)

I fjor var reglene i Stryn, så vidt jeg vet felles for hele elven, 1 laks over 5 kg pr sesong pr fisker. Bergen Sportsfiskere på sine retter hadde en maksimal døgnbegrensning på 5 fisk. Det er svært sjeldent at dette kan nåes på et døgn i denne elven, men sent på sesongen er det en del små sjøørret så denne regelen unngår masseslakt av sjøørret.

Fra i år gikk Bergen Sportsfiskere ut med en anmodning til medlemmer om å slippe tilbake all sjøørret under 1 kg, noe som vil gjøre det enda mindre aktuelt å nå en døgnkvote på 5 fisk.

Før sesongen startet i Stryn i år fikk styret en henvendelse fra grunneigerlaget i Stryn om at det var en endring i fangstregler for årets sesong. De var som følger:

5 sjøørret pr døgn

All holaks over 5 kg skal settes tilbake

Ingen grense på hannlaks

Dette betyr at grunneigerlaget tillatter at man tar opp så mange hannlaks man får, samt så mange hunnlaks under 5 kg man får.

Siden det ble presisert fra grunneigarlaget at det var INGEN begrensing på hannlaks anmodet BS igjen sine medlemmer om å vise måtehold på fisket.

Etter åpningen og resultatene der, gjorde vi en ny innskrenking av reglene for å unngå at det blir tatt for mye fisk. De nye reglene sier at det MAKS 5 fisk uansett pr døgn, altså strengere enn resten av elven, samt kun 1 hannlaks over 5 kg. Dette også strengere enn regler ellers i elven.

Jeg har også selv prøvd å finne ut hvordan vi kan best mulig skille mellom hann og hunnlaks slik at vi kan hjelpe de som fisker på våre retter og enklest mulig følge de reglene som er satt, noe som jeg syntes er svært viktig når man innfører regler som dette. Det viste seg å være vanskelig å få tak i gode "regler" for å skille hann og hunnfisk.

Atle Kambestad som jobber med fiskeforvaltning hos Fylkesmannen i Hordaland sa dette var svært vanskelig , og han konfererte også med en forsker fra NINA som har hatt et forskningsprosjekt på nettopp dette. De klarte da å angi rett kjønn på 60 % av ca 400 blanke laks.

Hvordan skal da fiskere med mer eller mindre erfaring klare dette i et oppjaget øyeblikk når laksen er landet??

Min konklusjon er uansett at Bergen Sportsfiskere har hatt strengere regler enn angitt fra grunneigerlaget, og vi har også anmodet våre medlemmer til å begrense opptaket innenfor gitte regler. Vi har også prøvd å legge til rette for at fiskekortkjøpere kan klare å følge regler, men det har altså ikke vært lett.

Jeg finner det urettferdig at vi som forening skal få kritikk for fangst innenfor gitte regler, og som kortselger er det umulig å gi sanksjoner for overtredelser FØR reglene er overtrådt. Fangsten i åpningsdagene er også etter hva jeg vet, innenfor regler satt av grunneigerlaget i Stryn.

Mvh

Alf Christian Falck

Tillitsvalgt i Bergen Sportsfiskere

Endret av alfchristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var reglene i Stryn, så vidt jeg vet felles for hele elven, 1 laks over 5 kg pr sesong pr fisker. Bergen Sportsfiskere på sine retter hadde en maksimal døgnbegrensning på 5 fisk. Det er svært sjeldent at dette kan nåes på et døgn i denne elven, men sent på sesongen er det en del små sjøørret så denne regelen unngår masseslakt av sjøørret.

Fra i år gikk Bergen Sportsfiskere ut med en anmodning til medlemmer om å slippe tilbake all sjøørret under 1 kg, noe som vil gjøre det enda mindre aktuelt å nå en døgnkvote på 5 fisk.

Før sesongen startet i Stryn i år fikk styret en henvendelse fra grunneigerlaget i Stryn om at det var en endring i fangstregler for årets sesong. De var som følger:

5 sjøørret pr døgn

All holaks over 5 kg skal settes tilbake

Ingen grense på hannlaks

Dette betyr at grunneigerlaget tillatter at man tar opp så mange hannlaks man får, samt så mange hunnlaks under 5 kg man får.

Siden det ble presisert fra grunneigarlaget at det var INGEN begrensing på hannlaks anmodet BS igjen sine medlemmer om å vise måtehold på fisket.

Etter åpningen og resultatene der, gjorde vi en ny innskrenking av reglene for å unngå at det blir tatt for mye fisk. De nye reglene sier at det MAKS 5 fisk uansett pr døgn, altså strengere enn resten av elven, samt kun 1 hannlaks over 5 kg. Dette også strengere enn regler ellers i elven.

Jeg har også selv prøvd å finne ut hvordan vi kan best mulig skille mellom hann og hunnlaks slik at vi kan hjelpe de som fisker på våre retter og enklest mulig følge de reglene som er satt, noe som jeg syntes er svært viktig når man innfører regler som dette. Det viste seg å være vanskelig å få tak i gode "regler" for å skille hann og hunnfisk.

Atle Kambestad som jobber med fiskeforvaltning hos Fylkesmannen i Hordaland sa dette var svært vanskelig , og han konfererte også med en forsker fra NINA som har hatt et forskningsprosjekt på nettopp dette. De klarte da å angi rett kjønn på 60 % av ca 400 blanke laks.

Hvordan skal da fiskere med mer eller mindre erfaring klare dette i et oppjaget øyeblikk når laksen er landet??

Min konklusjon er uansett at Bergen Sportsfiskere har hatt strengere regler enn angitt fra grunneigerlaget, og vi har også anmodet våre medlemmer til å begrense opptaket innenfor gitte regler. Vi har også prøvd å legge til rette for at fiskekortkjøpere kan klare å følge regler, men det har altså ikke vært lett.

Jeg finner det urettferdig at vi som forening skal få kritikk for fangst innenfor gitte regler, og som kortselger er det umulig å gi sanksjoner for overtredelser FØR reglene er overtrådt. Fangsten i åpningsdagene er også etter hva jeg vet, innenfor regler satt av grunneigerlaget i Stryn.

Mvh

Alf Christian Falck

Tillitsvalgt i Bergen Sportsfiskere

Flott at noen fra BS svarer.

Har likevel noen spørsmål. Du skriver at all holaks over fem kilo skal gjennutsettes, hvorfor bare fisken over fem kilo? På andre retter i elven skal ALL holaks gjennutsettes. Dette blir poengtert til det kjedsommelige av grunneier/kortselger.

En annen ting er at når en fisker har slaktet en fisk, så BØR fiskeren avslutte sitt fiske dette døgnet, eller fiske CR. Dette blir overholdt av dem jeg fisker med hvertfall, og i følge grunneier har ikke dette vært noe problem for andre som fisker disse strekkene.

Så hvorfor ha en kvote på 5 fisk? Ja BS har fått kvoter av elveeigarlaget, men det betyr ikke at det ikke kan innføres strengere krav av dem som leier ut strekkene. Der mener jeg BS som forening burde gå foran som ett godt eksempel og innføre like strenge regler som de gjør i trøndelagselvene. Kan ikke skjønne at BS sine medlemmer skulle reagere negativt på det. Medlemmene reiser vel for fisket og det sosiale, og ikke for å fylle fryseren. Bedre med færre fisk med hjem, enn ingen fisking i det heletatt om noen år.

Stryn er ikke en elv som tåler stort uttak, da bør alle begrense seg slik at elven lar seg fiske i mange mange år fremover. Der mener jeg BS kan benytte sin posisjon i Stryn og Loen til at det blir strengere kvoter i elven og mer fokus på bestanden og gyteforhold, og ikke bare penger slik noen grunneiere er.

Det var egentlig ikke meningen å "henge" ut Bergen Sportsfiskere, men det er vanskelig å finne fangstall fra Stryn under sesongen, da var det lett å bruke forumet til BS hvor det faktisk var rapport om fisk.

Kan nevnes at det ble tatt 25 laks første uken på lysvoll, og det er flere enn det ble tatt på BS? Andre uken var mye dårligere i hele elven såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Grunnen til at jeg skriver over 5 kg er fordi det er det grunneigerlaget har satt. Jeg syntes også at det er noe rart, men jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om forvalting og uttak. Det hadde vært veldig interessant å høre fra forskere/biologer hvordan de ser på denne type regler. En grunn kan være at det rett og slett er veldig vanskelig å se forskjell når de er under 5 kg. Nå sier BS forøvrig at hunnlaks skal tilbake hvis du ser på framsiden av vår hjemmeside, og inne på stryndelen av siden. Der finner du også linker til vannstand etc også.

Jeg personlig er enig med deg om at 1 laks i døgnet bør holde, men jeg syntes det bør tillates å ta flere fiske under sjøørretfiske. Under åpningen var det flere fiskere som dro hjem et døgn tidligere nettopp av den grunnen du nevner her, de var fornøyd med den ene laksen de hadde fått. De satt også tilbake fisk de mente var hunnfisk.

Jeg mener her at BS har gått foran med et godt eksempel når de innfører strengere regler enn hva vi har fått av elveeigerlaget, og når jeg her får en forståelse av dine meninger ville det vært mer naturlig at du gikk ut her og skrøt av BS istedet for.

Kanskje er vi kommet dit at 5 fisk pr døgn er for mye, og dette er noe vi helt sikkert vil diskutere videre i foreningen. Jeg tror vi begge er enig om at det viktigste er at vi får en bærekraftig kultivering av elvene, og at vi kan kose oss med elvene i mange, mange år. Å fylle fryseren tror jeg heller ikke er målet for de som fisker disse elvene, i så fall finnes det mer effektive metoder andre steder :) .

Jeg etterlyser fortsatt god informasjon på hvordan vi kan skille mellom hann og hunnfisk, slik at vi kan hjelpe kortkjøpere å følge reglene som er satt. Det er viktig at regler er lett å forstå, og lett å følge!

Det er uansett veldig bra at det blir satt fokus på dette, og det er bra at vi engasjerer oss. Jeg håper at flest mulig av de som fisker i elvene ser sitt ansvar i forvaltningen og bruker hodet sitt når de er heldig med bettet. Når jeg har fisket rundt om siste årene med alle nye regler som har kommet, hører jeg så altfor ofte diskusjoner om hvordan reglene kan unngås og hvordan man kan "utnytte regler". Spesielt i Namsen i år var det mange rare "rykter" og diskusjoner om hvordan enkelte tok flere en den ene lovlige laksen.

Når det nå har blitt innført strengere regler for sjølaksefiskerne, ( burde vært ulovlig!! ) er det spesielt viktig at vi sportsfiskere i elvene viser at vi er i stand til å ta vare på mest mulig av den fisken som kommer opp, og spesielt at vi ikke bryter eller utnytter de reglene som gjelder.

Jeg kommer til å ta dine og andres lignende tanker tilbake igjen til styret, og vi kommer som sagt helt sikkert til å diskutere hvordan fiskeregler og kvoter skal være neste år. Fylkesmannen har lagt opp til lokal forvaltning i elvene, og jeg håper at grunneiere sammen med fiskeutleiere som BS sammen vil sørge for at Stryn blir en elv vi kan feriere ved også i framtiden.

Mvh

Alf Christian

Flott at noen fra BS svarer.

Har likevel noen spørsmål. Du skriver at all holaks over fem kilo skal gjennutsettes, hvorfor bare fisken over fem kilo? På andre retter i elven skal ALL holaks gjennutsettes. Dette blir poengtert til det kjedsommelige av grunneier/kortselger.

En annen ting er at når en fisker har slaktet en fisk, så BØR fiskeren avslutte sitt fiske dette døgnet, eller fiske CR. Dette blir overholdt av dem jeg fisker med hvertfall, og i følge grunneier har ikke dette vært noe problem for andre som fisker disse strekkene.

Så hvorfor ha en kvote på 5 fisk? Ja BS har fått kvoter av elveeigarlaget, men det betyr ikke at det ikke kan innføres strengere krav av dem som leier ut strekkene. Der mener jeg BS som forening burde gå foran som ett godt eksempel og innføre like strenge regler som de gjør i trøndelagselvene. Kan ikke skjønne at BS sine medlemmer skulle reagere negativt på det. Medlemmene reiser vel for fisket og det sosiale, og ikke for å fylle fryseren. Bedre med færre fisk med hjem, enn ingen fisking i det heletatt om noen år.

Stryn er ikke en elv som tåler stort uttak, da bør alle begrense seg slik at elven lar seg fiske i mange mange år fremover. Der mener jeg BS kan benytte sin posisjon i Stryn og Loen til at det blir strengere kvoter i elven og mer fokus på bestanden og gyteforhold, og ikke bare penger slik noen grunneiere er.

Det var egentlig ikke meningen å "henge" ut Bergen Sportsfiskere, men det er vanskelig å finne fangstall fra Stryn under sesongen, da var det lett å bruke forumet til BS hvor det faktisk var rapport om fisk.

Kan nevnes at det ble tatt 25 laks første uken på lysvoll, og det er flere enn det ble tatt på BS? Andre uken var mye dårligere i hele elven såvidt jeg vet.

Kan nevnes at det ble tatt 25 laks første uken på lysvoll, og det er flere enn det ble tatt på BS? Andre uken var mye dårligere i hele elven såvidt jeg vet.

Jeg tror dette er betydelig bedre enn BS, og siste perioden har vært dårlig i hele elven så vidt jeg vet,

Jeg fisker selv i Stryn denne uken, vi begynner 3.døgnet nå, og har fått 1 fisk på land. Se her

Vi har sett en del fisk, men det er dårlig fiske rett og slett... Det er uansett helt nydelig å være her inne i fagre stryn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flatt satt ut. Laksen i drammens elva måtte dø fordi det stod mellom meg eller den tror jeg... Hadde jeg ikke blitt kommandert til å drepe den hadde den åkt ut. Slipp laksen fri :) Spis torsk.. sett det i perpektiv, karpe og suter smaker bra det og! Både de og laksen kan vel stå som utryddningstruet, alikevel kakker du laks uten å tenke deg om

Så greit når du snakker om ting du ikke vet noen ting om....

Er relativ sikker på at jeg har returnert mange fler laks en deg Remy.

Men jeg er ingen fanatisk C&R mann på Laks :D

Mitt poeng i denne debatten, var at så lenge elva er åpen, så er det gjort vurderinger av folk som har greie på bestanden (forskere) og når de sier at et utak er greit så blir det feil å "halshugge" noen fiskere som har hatt et bra fiske.

Kunne ikke lese ut av fangstrapporten hvor mange fiskere det var ,men jeg synes ikke 7 laks var unaturlig mye på 2 døgn, det var dugnadsgjengen som fisket, med andre ord en hel del fiskere, kanskje 7-8 mann (eller enda flere?)

Er helt for strengere regler i elvene, en "Røykelaks" pr fisker/år hadde vært greit synes jeg, mens smålaksen kunne det vært "fritt" fiske på (daglig baglimit)

tror nok slike regler vil fremtvinge seg i mange elver de kommende årene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne rose BS for at det er strengere kvoter enn det elveeigarlaget har satt. Mener fortsatt at kvotene burde være enda strengere, men ser at dette vil bli tatt opp med styret, hvilket er veldig bra. Håper BS kan være ett organ som legger press på elveeigarlaget for å stramme inn kvotene enda mer.

Jeg roser mer enn gjerne BS for det foreningen ellers står for og håper at fiskeskolen i Stryn og lignende tiltak er noe som BS fortsetter med. Har selv vært medlem av BS og som medlem hadde jeg ingenting å si på foreningens arbeid. :D

Når det gjelder å bestemme kjønn på laks, så kan dette være vanskelig på nygått laks, og i Stryn kommer nok laksen rett fra havet og opp i sonene til BS uten stopp, så skjønner at det kan være vanskelig å bestemme kjønn på fisken. Jeg fisker mest lengre oppe i elven, og da stopper fisken på vei opp elven, og de fiskene vi har fått har vært vært "relativt" lett å bestemme kjønn på. Da hanfisken hadde fått hake.

Ønsker deg ellers ett godt fiske, og slipp forbi noen slik at jeg har mulighet til å få en god fiskeopplevelse på Kirkeide og Lunde i august. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for det! Du skal ikke bekymre deg for at vi tok for mye ihvertfall... Jeg hadde ikke et napp på mine 7 døgn i elven. Det ble tatt 3 laks den uken vi var inne, største en flott hannlaks på 13,9kg. Jeg fikk ihvertfall håve en fisk :D

Masse lykke til med fiske på Kirkeide og lunde i høst!!

Jeg kan gjerne rose BS for at det er strengere kvoter enn det elveeigarlaget har satt. Mener fortsatt at kvotene burde være enda strengere, men ser at dette vil bli tatt opp med styret, hvilket er veldig bra. Håper BS kan være ett organ som legger press på elveeigarlaget for å stramme inn kvotene enda mer.

Jeg roser mer enn gjerne BS for det foreningen ellers står for og håper at fiskeskolen i Stryn og lignende tiltak er noe som BS fortsetter med. Har selv vært medlem av BS og som medlem hadde jeg ingenting å si på foreningens arbeid. :)

Når det gjelder å bestemme kjønn på laks, så kan dette være vanskelig på nygått laks, og i Stryn kommer nok laksen rett fra havet og opp i sonene til BS uten stopp, så skjønner at det kan være vanskelig å bestemme kjønn på fisken. Jeg fisker mest lengre oppe i elven, og da stopper fisken på vei opp elven, og de fiskene vi har fått har vært vært "relativt" lett å bestemme kjønn på. Da hanfisken hadde fått hake.

Ønsker deg ellers ett godt fiske, og slipp forbi noen slik at jeg har mulighet til å få en god fiskeopplevelse på Kirkeide og Lunde i august. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bergen.sportsfiskere.no

Ser at ikke alle klarer å begrense seg når de reiser på tur.

Blir ekstra ille når det etter hva jeg har skjønt er dugnadskomiteen til Bergen Sportsfiskere som fisket åpningen i elven.

Etter å ha fisket i Stryn de siste fem år og gjerne ikke fått fisk i det heletatt så blir det litt fjernt at noen kakker all fisk de får når de er heldige og har bra bett.

Synes også det er rart at en har en kvote på 5 sjøørret da fangstene av sø har blitt mindre de siste årene.

Hei hei

Hva åpningsfangsten til gerbenserne på Sætre angår, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. For meg blir det likevel litt lite å sette fingeren på når man setter dette inn i perspektiv for også andre vald, i særdeleshet hva de kan gjøre på lunderetten.

Skryt skal de iallefall få nå, som de har prentet inn i sine fiskere på Sætre hva som er kvote.

Det er mer enn hva jeg kan si om elveeierlaget, som faktisk her er roten til det glade vannvidd. Når de ikke klarer å presisere hva som er fangstregler til alle vald, så har de seg selv å takke for ørtende år på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.