Gå til innhold
Fiskersiden

Åkrafjordfjellene og Vaulavann


carelesskiwi
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer fra dette området og dette vannet spesielt??

Skal inn til Etne i morgen og se om jeg kan lure laksen, men tenkte jeg skulle videre inn til åkrafjorden og gå opp ved Langfoss og inn til vaulavann og fiske til søndag.

Noen som kjenner området??? (har aldri vært der før, så evt tips mottas med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk i Vaulavatnet. Har fått en på 750 gr. på flue og ellers mange rundt halvkiloen, mest på sluk (Spesial) og små Jensen Pirken (7 gr.).

Stien begynner nærme venstre side av fossen (når du ser mot den) og er grei å gå opp, men det er verre ned - ihvertfall hvis du bærer tungt.

Når du kommer på toppen (Langfosstølen) er det riktig så idyllisk og elva fra Vaulavatnet munner ut i en lone som det sikkert står fisk i - vet ikke hvor stor.

Vær litt obs hvis det er vått i marka og unngå å gå for nærme elva når du går oppover Langfossdalen.

Lite tips ang. fiskevann (ingen som leser dette vel?):

I 2005 gikk jeg innover (østover) fra Vaulavatnet, stien som går langs elva.

Husker ikke helt hvor langt det var, men ikke mange km ihvertfall.

Vannet heter Svartavatn og her har jeg sett stooore fisker.

Hvis du får noe fisk hadde det vært greit med en rapport.

Har lyst til å ta turen opp hit selv i år, men jeg veit ikke om jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk i Vaulavatnet. Har fått en på 750 gr. på flue og ellers mange rundt halvkiloen, mest på sluk (Spesial) og små Jensen Pirken (7 gr.).

Stien begynner nærme venstre side av fossen (når du ser mot den) og er grei å gå opp, men det er verre ned - ihvertfall hvis du bærer tungt.

Når du kommer på toppen (Langfosstølen) er det riktig så idyllisk og elva fra Vaulavatnet munner ut i en lone som det sikkert står fisk i - vet ikke hvor stor.

Vær litt obs hvis det er vått i marka og unngå å gå for nærme elva når du går oppover Langfossdalen.

Lite tips ang. fiskevann (ingen som leser dette vel?):

I 2005 gikk jeg innover (østover) fra Vaulavatnet, stien som går langs elva.

Husker ikke helt hvor langt det var, men ikke mange km ihvertfall.

Vannet heter Svartavatn og her har jeg sett stooore fisker.

Hvis du får noe fisk hadde det vært greit med en rapport.

Har lyst til å ta turen opp hit selv i år, men jeg veit ikke om jeg får anledning.

takk for tilbakemelding

:):D

blir det fangst er rapporten med bilder en selvfølge :D

Hvordan er det å gå opp i fra Rullestad?? Kanskje noe lenger, men muligens "enklere"??

Når det gjelder Svartavatn...........er det dette du mener???

Gule Sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i normalt god form er det ingen problem å gå opp ved Langfossen, bare husk å ha med vann du kan drikke underveis. Er nok lettere å gå fra Rullestad, men lenger, ville fremdeles valgt Langfossen. Den utsikten da mann, når du er på toppen!

Nei, det er ikke det Svartavatn jeg mener.

Ingen problem å finne når du går til østsiden av Vaulavatnet (fra nordsiden), følg stien langs elva østover og "vips" så er du der.

For å se det litt lettere for deg kan du gå inn på Fonnakart.no, velg å søke på stedsnavn, kommune Etne, Stedsnavn "Svartavatn", velg første treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.