Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda i månedsskiftet juli/august


St. Croix
 Share

Recommended Posts

Jeg og en kompis skal en tur til Hardangervidda om noen uker.

Har snakket med noen bekjente som anbefaler vestsiden av vidda pga mindre intensivt garnfiske fra grunneiere. Jeg vet ikke om det er noe hold i denne påstanden, men jeg ønsker gjerne innspill.

Det jeg ønsker meg, er tips om gode utgangspunkt for en ukestur, dvs. der man har litt valgmuligheter og kan legge opp en passende løype som gir mest mulig fisketid (flott om det er litt strømmende vann innimellom).

Kan noen være behjelpelige med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke. Da foreslår jeg at du tar turen fra Hjølmodalen og går sørover i retning Hårteigen. Da har du hele Veigvassdraget på store deler av turen. Så går du samme retning tilbake, men trekker østover langs Nordmannslågen i retning Sandhaug. Fra Sandhaug går du nordover mot Trondsbu. Denne turen skal du uten problemer klare på en uke og du har fiskemuligheter i massevis hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Vi har vurdert å stikke inn til en DNT-hytte e.l. og bruke dett som base for dagsturer og overnattingsturer evt.

Finnes det noe slike hytter strategisk plassert i forhold til dette, kontra og legge opp en absolutt runde. Vi har litt holdningen "at veien blir til der fisket er bra", istedet for å måtte følge en rute slavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør så absolutt ta turen innover på vestsiden av vidda ja... Som en over meg nevner er området rundt Hårteigen/Sandhaug/Nordmannslågen fint... Ta også en titt på turisthytta Besså... Rundt den har du fine fiskevann bare en dagsmarsj unna, både sørøst og sørvest inn mot Dimmedalen. Olsenhølen som renner ut av Nordmannslågen er forsåvidt også et fantastisk sted å fiske etter gytevandrere, hvis det er nok vann i elva i år (var ikke det ifjor).

Endret av JosteinD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til tre alternativer, så da kan dere gi stemmer til beste alternativ:

- Fra Mogen og oppover mot Gunleiksbu (Kvennavassdraget)

- Fra Mogen til Lågaros med fiske i Skjerhøl, Geitvatnet etc.

- Fra Tinnhølen til Sandhaug med fiske i Nordmannslågen etc.

Dersom jeg skal bruke en DNT-hytte som base og legge ut på én-todagersturer, hva er så det beste??

Tusen takk for alle svar,

- St.X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til tre alternativer, så da kan dere gi stemmer til beste alternativ:

- Fra Mogen og oppover mot Gunleiksbu (Kvennavassdraget)

- Fra Mogen til Lågaros med fiske i Skjerhøl, Geitvatnet etc.

- Fra Tinnhølen til Sandhaug med fiske i Nordmannslågen etc.

Dersom jeg skal bruke en DNT-hytte som base og legge ut på én-todagersturer, hva er så det beste??

Tusen takk for alle svar,

- St.X

Jeg ville valgt Tinnhølen - Sandhaug.

Kun 3 timers gange inn og du har hele Lågen å fiske i.

Sandhaug er forøvrig en av de bedre hyttene på vidden med tanke på komfort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var raskt levert!!

Da får vi sterkt vurdere dét, da..

Jeg ville valgt Tinnhølen - Sandhaug.

Kun 3 timers gange inn og du har hele Lågen å fiske i.

Sandhaug er forøvrig en av de bedre hyttene på vidden med tanke på komfort osv.

Forresten, er det elveforbindelse/mye småelver helt fra Tinnhølen og til Nordmannslågen? Fint om det er mulig å følge vannveier mellom innsjøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var raskt levert!!

Da får vi sterkt vurdere dét, da..

Forresten, er det elveforbindelse/mye småelver helt fra Tinnhølen og til Nordmannslågen? Fint om det er mulig å følge vannveier mellom innsjøene.

Første vannet du kommer til (ca 50 minutters gange.) etter Tinnhølen/Trondsbu er Langevatnet. Der kan det være lurt å stoppe opp og prøve litt. På venstre side av broen ved Langevatnet er det en elv som renner i retning Tinnhølen. Spennende plass det også.

Ellers er det ikke så mange elver/bekker videre innover om du følger T-merket løype.

Min anbefaling er å komme seg inn til Sandhaug og heller bruke tid på å fiske seg vestover Lågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å komme seg inn til Sandhaug og heller bruke tid på å fiske seg vestover Lågen.

Jeg er forsåvidt enig i alt det du sier om at Tinnhølen - Sandhaug er best, Langavatnet er spennende og at Sandhaug har fantastisk komfort, men jeg hadde heller fisket meg østover, ned olsenhølen og elva der nedover, men det er jo hver sin smak...

Reinsmyrtjern som dere vil passere på veien innover er forresten kjent for stor fisk, hvis det er av interesse B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig i alt det du sier om at Tinnhølen - Sandhaug er best, Langavatnet er spennende og at Sandhaug har fantastisk komfort, men jeg hadde heller fisket meg østover, ned olsenhølen og elva der nedover, men det er jo hver sin smak...

Reinsmyrtjern som dere vil passere på veien innover er forresten kjent for stor fisk, hvis det er av interesse :D

Støtter alt dette. Bremafoten, nedunder Olsenhølen, er spesielt bra litt ut i august. Prøv også partiet rett sør for Bremafoten, Grjothalsen. Masse små vann med fine småelver og bekker mellom.

Vær oppmerksom på den at den store og gode steinen (kjekk å sitte i le bak) i nordenden av Reinsmyrtjørn, dessverre også brukes som driteplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.