Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan skal jeg komme i gang


 Share

Recommended Posts

Syns det er fantastisk å lese om de mange artene folk får. Visste ikke engang at det finnes så mange ulike arter...[:I] Tror jeg har ørret, røya, sø, torsk, hysa, sei, makrell, gjedda og abbor - så jeg har utrolig mye å gå på [ :) ] Bor på Kongsberg og lurte på om noen kunne gi tips om steder (salt/fersk) med mange ulike artet som ikke er så altfor langt unna (max 3 t kjøretur en vei). Har ikke så mye peiling på utstyr heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du kjøpe en bok om fisker i Norge:-) Da kan du finne ut hva du får senere. I boken står det nyttige tips om leveområder, utbredelse osv. Et annet godt tips er lett utstyr. Mange av artene vi har blir aldri større enn 10-100gram. Dette gjelder f.eks alle kutlingene, leppefisk, mange arter i ferskvann og dessuten mye annet rart. En enkel tur hvor som helst på en brygge med 1-2m dybde utenfor i saltvann kan lett gi 5-8arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går her. http://www.uwphoto.no/ og roter rundt i kattegoriene, så vil du finne ganske mange norske arter. Tror vi nærmer oss 120 saltvannsarter. Ferskvannsfisk har vi ikke så mange av, men de kommer i løpet av året.

Det står ikke så mye om hver art her, men du vil finne navnet og se hvordan fisken ser ut, og så kan du søke i fishbase http://www.fishbase.org/search.cfm eller andre steder for å finne ut mer om arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips-ta med to stenger. En som fisker på litt dypere vann, f.eks på sandbunn etter flyndrer, knurr m.m.

Ha en liten lett stang med i tillegg, som du har et liue søkke og en krok ca str 14 i enden av. Egne denne med en liten bit strandsnegl, reke eller noe så garanterer jeg flere arter på noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Tips-ta med to stenger. En som fisker på litt dypere vann, f.eks på sandbunn etter flyndrer, knurr m.m.

Ha en liten lett stang med i tillegg, som du har et liue søkke og en krok ca str 14 i enden av. Egne denne med en liten bit strandsnegl, reke eller noe så garanterer jeg flere arter på noen timer.

Høres lurt ut - men hvor lite er et lite søkke [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det spørs jo litt. men la os si at du skal fiske rett utenfor der di står/sitter på 1-3m dyp. Da passer det med utstyr som 0.20 mono (sene), 5gram søkke og en 14krok med agn. Dunk denne litt i bunnen, f.eks påp sandflekker mellom taren. Da vil du garantert se kutlinger som dukker opp. Bergnebb, gressgylt, grønngylt og berggylt er også sannsynlige. (Gyltene helst når det er noe varmere i vannet enn nå) ofte kommer også mindre flyndrer inn på sandbunn på grunnt vann. Det kan være lurt å dele opp noen reker eller knuse en del skjell og fore opp med, dvs at du strør noe agn de du skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor på Kongsberg og vil ha nye arter innenfor 3 timer kjøreradius vil jeg anbefale deg følgende steder:

* Drammenselva, nedre delene:

Mark er universalagnet, små mark vil kunne gi hork, ål, sik, skrubbe og samtlige karpefisker i elva; vederbuk, stam, brasme, ørekyte, mort, laue (nær overflata) og muligens til og med karuss og sørv, dog usikker på de to siste. Bare å spørre hvis du vil ha mer konkrete tips om plasser, arter og metoder i denne elva!

* Dynovika i Nitelva

Søk på forumet og du vil finne ut hvordan du lett drar asp, flire og gjørs her! I tillegg finnes alle artene her som du også finner i Drammenselva.

* Sandebukta

Kjent for stor artsrikdom, mulighet for havabbor, øyepål, småflekka rødhai, pigghå, hvitting og lyr for å nevne bare _noen_ av de som du ikke nevnte i innlegget ditt.

* Linnesstranda i Drammensfjorden

Isfiske utenfor Lierelva kan gi mange arter, artikkel om dette i siste Alt om Fiske, løp og kjøp om du ikke allerede har!

Gilhusodden som du nevner, ikke regn med å få leppefisk der, men skrubbe, sandflyndre, ål, sik, torsk, sjøørret og abbor er det gode muligheter for her. Linnesstranda og Lierelvas utløp finner du rett sør for Gilhusodden.

Forumet her er en kjemperessurs, search and thou shalt find! Men bare å spørre hvis du vil ha mer konkrete tips. Leppefiskene rovfiskerne drar så mye av på Vestlandet, får du neppe mye av i Drammesnfjorden eller Sandebukta, men Limanda og Jørgen har sikkert oversikt over mulighetene for disse i Tønsberg-området (samt ålekvabbe! Søk etter denne og du vil finne fangstrapporter om den også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd om fiskeplasser mm. Nå vet jeg så utrolig mye mer enn ti timer siden. Veldig glad for det. Tror jeg velger Gilhusodden (eneste plassen jeg kjenner til) også kan jeg gå til Linnesstranda...forhåpentligvis blir det en god start [ :) ]

Har søkt etter stedene på nettet og funnet de fleste. Men hvor blir Drammenselva, nedre delene...[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av ziggy

Har søkt etter stedene på nettet og funnet de fleste. Men hvor blir Drammenselva, nedre delene...[:I]

Kort sagt: nedenfor Mjøndalsbruene, men jeg husker ikke hvor det var fritt fiske (hvor laksegærningene ikke kommer og truer deg hvis de ser deg meite laue). Du får alle de samme artene fra Sølvfastøya, Langnesøya og Campingen og nedover til utløpet også.

Kunne skrevet endel om mulige plasser, men lettere å svare kort og konkret om du spør etter bestemte arter. I Drammenselva er noen arter fryktelig enkle å få, som laue, ål, vederbuk og abbor, mens andre igjen kan det hende du må slite litt for å finne, som f.eks. brasme og stam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.