Gå til innhold
Fiskersiden

Gode fiskevann i Gjøvdalområdet


oyvindton
 Share

Recommended Posts

Kanskje litt optimistisk, men ønsker tips om gode fiskevann i Gjøvdalområdet. enker ikke på vann med mye småfisk, men steder der det er litt størrelse (350 g +) på ørreten.

Jeg fisker sjøl mye i Nesvatn, som elva Gjøv kommer fra. Her er det mye fisk, og normalstørrelsen på fisken er 350-500 gram. Jeg er ikke sikker på hvordan situasjonen er i elva eller vanna langs vassdraget lenger ned, men Nesvatn er i hvert fall en mulighet. Problemet er at Nesvatn er stort, rundt en mil langt og en kilometer bredt, og fiske fra bredden er ikke nødvendigvis det mest effektive... Båt eller kano er absolutt til hjelp. Slep med mark (eksempelvis VM-slepet) og små wobblere med ørretfarger er effektivt under dorging.

Ellers har jeg hørt at mange av vanna i området domineres av småfisk, men jeg har ikke prøvd meg i disse, så jeg vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker sjøl mye i Nesvatn, som elva Gjøv kommer fra. Her er det mye fisk, og normalstørrelsen på fisken er 350-500 gram. Jeg er ikke sikker på hvordan situasjonen er i elva eller vanna langs vassdraget lenger ned, men Nesvatn er i hvert fall en mulighet. Problemet er at Nesvatn er stort, rundt en mil langt og en kilometer bredt, og fiske fra bredden er ikke nødvendigvis det mest effektive... Båt eller kano er absolutt til hjelp. Slep med mark (eksempelvis VM-slepet) og små wobblere med ørretfarger er effektivt under dorging.

Ellers har jeg hørt at mange av vanna i området domineres av småfisk, men jeg har ikke prøvd meg i disse, så jeg vet ikke sikkert.

Takker for tips, Skogtroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drag om dagen, samt lyse ørretmønstra wobblere i 5 eller 7 cm. Mørkere wobblere om kvelden, fortsatt med ørretmønster, men gjerne litt større. 9-10 centimeter fungerer fint da. Men hvilken metode som fungerer varierer fra gang til gang. Ha med variert utstyr og prøv deg fram. Jeg pleier å dorge rundt hundre meter fra land, men tidvis kan det faktisk være bedre nesten midt ute på vannet. Særlig hvis det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få til en tur i august, høres interessant ut, har også dyprigg, stangparavaner og ekkolodd, så det kan bli interessant å teste litt. Vet du om det finnes et bra sted å sette ut båt fra henger? Har ikke 4WD.

Heisan,

jeg kjenner egentlig bare til et sted for å sette ut båt. Følg veien fra Gjøvdal forbi dammen sør i Nesvatn. Etter tre-fire kilometer får du en rekke med båthus/garasjer på venstre hånd. Da har du kjørt litt for langt, snu og ta av mot vannet etter 100-200 meter. Med normal høstvannstand må du snu og rygge ned til vannet med hengeren. På denne plassen trenger du ikke firehjulstrekk.

Kan virke litt kørka å råde deg til å kjøre forbi båtplassen, for så å snu, men det er ikke så lett å legge merke til veien ned til vannet når du kommer fra Gjøvdalsida. Atskillig enklere hvis du kommer fra Fyresdal. Da passerer du garasjerekka, og ser skilt om parkering forbudt på veien ned til vannet. Respekter dette forbudet, sett bil og henger på plassen ved veien, hvis mulig slik at andre kan snu for å rygge ned til vannet.

Vel framme ville jeg kryssa vannet og dorget sørover langs vestsida. Vær oppmerksom på skjær rett over vannet for der du setter ut båten. Sikt på den sørligste av hyttene over vannet (noen hundre meter sør for den hvite gården), så unngår du dette. Det kan være veldig ekkelt å se ved høy vannstand i magasinet.

Ofte biter det mest rett utenfor de store oddene, gjerne 100 til 150 meter fra land. Jeg har sjeldent hatt stor suksess med å dorge veldig nær land. Det er i og for seg praktisk, så slipper man å være redd for å kjøre motoren i en stein - det ligger ganske mange store steiner i fjæra langs med vannet.

Ellers har jeg fått tips om vannene som heter Fiskevatn og Øyvatn øst for Nesvatn. Du kan gå inn til disse vanna blant annet fra Vindilhytta, som ligger helt øverst i Gjøvdal. Det ser ut til at gangavstanden er opp mot fem kilometer fra Vindilhytta, med en stigning på drøyt 200 meter. Begge disse vanna skal huse fin fisk.

På fyresdal.no finner du kontaktinfo for å sjekke fiskekortregler. Jeg er usikker på om det er fiskekort for Nesvatn, eller om fisket er fritt her.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

jeg kjenner egentlig bare til et sted for å sette ut båt. Følg veien fra Gjøvdal forbi dammen sør i Nesvatn. Etter tre-fire kilometer får du en rekke med båthus/garasjer på venstre hånd. Da har du kjørt litt for langt, snu og ta av mot vannet etter 100-200 meter. Med normal høstvannstand må du snu og rygge ned til vannet med hengeren. På denne plassen trenger du ikke firehjulstrekk.

Kan virke litt kørka å råde deg til å kjøre forbi båtplassen, for så å snu, men det er ikke så lett å legge merke til veien ned til vannet når du kommer fra Gjøvdalsida. Atskillig enklere hvis du kommer fra Fyresdal. Da passerer du garasjerekka, og ser skilt om parkering forbudt på veien ned til vannet. Respekter dette forbudet, sett bil og henger på plassen ved veien, hvis mulig slik at andre kan snu for å rygge ned til vannet.

Vel framme ville jeg kryssa vannet og dorget sørover langs vestsida. Vær oppmerksom på skjær rett over vannet for der du setter ut båten. Sikt på den sørligste av hyttene over vannet (noen hundre meter sør for den hvite gården), så unngår du dette. Det kan være veldig ekkelt å se ved høy vannstand i magasinet.

Ofte biter det mest rett utenfor de store oddene, gjerne 100 til 150 meter fra land. Jeg har sjeldent hatt stor suksess med å dorge veldig nær land. Det er i og for seg praktisk, så slipper man å være redd for å kjøre motoren i en stein - det ligger ganske mange store steiner i fjæra langs med vannet.

Ellers har jeg fått tips om vannene som heter Fiskevatn og Øyvatn øst for Nesvatn. Du kan gå inn til disse vanna blant annet fra Vindilhytta, som ligger helt øverst i Gjøvdal. Det ser ut til at gangavstanden er opp mot fem kilometer fra Vindilhytta, med en stigning på drøyt 200 meter. Begge disse vanna skal huse fin fisk.

På fyresdal.no finner du kontaktinfo for å sjekke fiskekortregler. Jeg er usikker på om det er fiskekort for Nesvatn, eller om fisket er fritt her.

Takker for gode tips. Har en bekjent som har hytte på Homdrom sør i Gjøvdal. Han er også hissig på å finne noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Har en bekjent som har hytte på Homdrom sør i Gjøvdal. Han er også hissig på å finne noe nytt.

Stå på! Jeg har en mistanke om at ørretbestanden i Nesvatn trenger litt mer fiskepress. Skal for øvrig oppover sjøl i slutten av august, da for å gjennomføre prøvefiske for å kartlegge bestanden noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke glemme vikvatnet. Det er bra med fisk der.

Ellers så er det flere vann på heia som er gode. Fiskevatna er ett tips. Småvann og tjenner er og lure. Fikk fisk over kiloen ifjor på flue i ett av småvanna. Beregn 3-4 timers gange.

Skal opp den 22. å fiske hele helga. Regner med litt fisk opp mot kiloen da. Men det blir småvanna som blir fisket i.

Ellers så er jo Gjevden spennende med ok fisk i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke glemme vikvatnet. Det er bra med fisk der.

Ellers så er det flere vann på heia som er gode. Fiskevatna er ett tips. Småvann og tjenner er og lure. Fikk fisk over kiloen ifjor på flue i ett av småvanna. Beregn 3-4 timers gange.

Skal opp den 22. å fiske hele helga. Regner med litt fisk opp mot kiloen da. Men det blir småvanna som blir fisket i.

Ellers så er jo Gjevden spennende med ok fisk i. :)

Flott! Hadde vel egentlig ikke ventet så mye svar. Mange holder fiskevann hemmelig. Kjekt med nye reisemål. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Hadde vel egentlig ikke ventet så mye svar. Mange holder fiskevann hemmelig. Kjekt med nye reisemål. :)

Av Fiskevatn/Øyvatn er det sannsynligvis det siste som huser størst fisk. Ta en kikk på kartet, men jeg mener dette er det øverste vannet i vassdraget. Her skal ørreten være riktig pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Fiskevatn/Øyvatn er det sannsynligvis det siste som huser størst fisk. Ta en kikk på kartet, men jeg mener dette er det øverste vannet i vassdraget. Her skal ørreten være riktig pen.

Ser på kartet at Øyvatn er det lengst sør av de to du nevner, men er det som ligger høyest i terrenget. Tenker du fortsatt at Øyvatn blir det med størst fisk, eller blir det da det lavereliggende Fiskevatn som er det nordligste på kartet?

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Dere må ikke glemme vikvatnet. Det er bra med fisk der.

Ellers så er det flere vann på heia som er gode. Fiskevatna er ett tips. Småvann og tjenner er og lure. Fikk fisk over kiloen ifjor på flue i ett av småvanna. Beregn 3-4 timers gange.

Skal opp den 22. å fiske hele helga. Regner med litt fisk opp mot kiloen da. Men det blir småvanna som blir fisket i.

Ellers så er jo Gjevden spennende med ok fisk i. :)

Hvordan er størrelsen på Vikvatnet, eventuelt vannene rundt i det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskevatna og øyevaten er relativt store. Viksvatnet er mindre. Skal du ha kun stor fisk er det disse tre som har de største fiska. Vanskelig å få de store der.

Småvanna og tjønnene er enklere å fiske i. Det går noen rugger som er godt over kiloen de flere av disse. Men gjevn over bra med fisk.

På den andre siden av dalen er det krokevatn, Grunnvatn og rukkevaten som ligger greit til. Bra med fisk og. Vil du på langtur, så er Turtilvatn og Skjevlevatn to tips. Har ikke fisket i alle disse men får tilbakemeldinger om fangster av bekjente som har prøvd.

Uansett er områdene meget fine til langhelg med fiskestang. Greie plasser til telt er og mange av. Bare husk å gjøre unna turene før elgjakta starter, den er hellig for mange og de ønsker ro i terrenget.

Men det er greie folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.