Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje ved Koster?


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Snakket med en nabo i dag,å han snakket om at det var tatt Makrellstørje i nærheten av Koster på svenske siden.Er det noen her på forumet som har hørt noe om det?

Er dette tilfelle så skal båten M/S Gjeldfri og Team Kaos på langtur snart.

Tar gjerne i mot tips til tackel ol for slikt fiske :(

Endret av Håvard Skjelstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er vel en mulighet for at det er tull og tøys,men det skal vistnok være noen yrkesfiskere som har fått det der i sommer,så det spørrs om ikke skuta sniker seg en tur ned ditt i løpet av sommeren.

Kan jo hende at det er noe i det,man kan aldri vite det før en har testet det.Skal ta en tlf til en fisker i Skjebergkilen å høre med han om han har hørt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste verifiserte tunaen tatt der i nyere tid er en fisk på rundt ti kilo som rotet seg inn i et garn for noen år siden. Ellers mangler det ikke på folk som rapporterer at det er observert og attpåtil tatt tuna både her og der, men med totalt fraværende dokumentasjon tror jeg man skal betrakte sånne historier med en god porsjon skepsis. Jeg hiver i hvertfall ikke skuta på vannet sånn helt uten videre. Forøvrig er nok jakten på en sånn fisk å sammenlikne med 8 rette i lotto inntil videre. På midten av 80-tallet var det fortsatt regelmessige observasjoner utenfor Vestkysten av Norge, men de siste 15-20 årene er det blitt stadig mer sjelden å observere de. Med den takten de fiskes ut i Middelhavet ser det heller ikke ut til at det er noe lys i tunnellen, snarere tvert imot. Også i Irland, der vi så mengder av giganter for 5-6 år siden, har mengden observasjoner og ikke minst fangster blitt drastisk redusert. 1 fisk tatt på de tre siste årene sier det meste. Sett på bakgrunn av de tallene kan man jo selv tenke seg hva oddsene er for å kroke og lande en sånn fisk her hjemme.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg fryktet CB,at det bare var oppspinn,men en kan jo ikke vite helt sikkert heller B) Har så vidt snakket med feskærn her på FS om en tur nedover der.

Snakket med Flemms som nevnte at det var mye annet snadder der nede også bla skate av div slag,har aldri fått det heller jeg untatt på snik snøre utafor Sletterøyene på Larkollen.

Så det blir nok en helg ditt ned i den nærmeste framtid,blir med en skøyte i såfall,litt komf må mann jo unne seg :blush:

rapport kommer fra turen okke som biter på der nede i dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storskate fantes i renna utenfor Koster og Väderöarna ved Sveriges vestkyst, men etpar sveip med trål sørget for å utradere den bestanden. Noe fisk fikk man dessuten utenfor Vestfoldkysten, og gjeldende N-rek er tatt utenfor Svenner, men det begynner å bli endel år siden jeg sist hørte om storskate tatt på stang i Norge. Mitt tips er at den bestanden har gått samme vei som den svenske. Men det kan selvsagt være mulig at noe fisk har overlevd i ei djuprenne et bortgjemt sted der det er vrient å tråle. Longshot er det uansett. Mye av det samme kan også sies om håbrann på sørøstlandet. Linebåtene har effektivt tynnet ut bestanden til et nivå som gjør det til et svært sjansepreget prosjekt å fiske målrettet etter de. Mange har forsøkt, men siste håbrann tatt på stang i Norge er fortsatt for rundt et kvart århundre siden. Så at storviltet er mer eller mindre borte fra våre kyster kan nok ene og alene skyldes en uansvarlig fiskeripolitikk, der man har prioritert noen få arbeidsplasser fremfor å bevare bestandene for fremtiden.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er for jæ... at fiskepolitiken skal gå så forbanna langt at det blir tomt i havet på enkelte arter.det har jo stått dårlig til med flere arter her i landet før,men de har heldivis kommet seg opp igjen.

Men okke som vi skal i allefall en tur nedover å prøve etter div arter,har ikke så mange så jeg kommer sikkert til å få en som jeg ikke har fra før :)

Kan jo hende det ligger ett vrak i nærheten som gjør at det ikke går ann å tråle der?samme det tur blir det, får vel sattse på langa i stedenfor skate eller størje da :)

Takk for god info CB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.