Gå til innhold
Fiskersiden

Resturere gamel splitcane?


Storlaksen
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jeg gjører litt er det meg selv. Jeg lærte en god del av en gammel kar da jeg bodde i England og han brukte en maling scrape til å ta av gammel lakk og bindinger.

Til limer fast håndtakene og holker anbefalte han epoxy resin og man kan også bruke dette til tipp ringen også.

Når det gjelder lakk, brukte han en tre lakk som var ganske tynn så at den kunne virke seg inn til alle kantene og små plasser.

Når man binder ringene på stanga, må man først markere hvor du skal sette ringene, binder dem på og da bruker dope etter du er ferdi med binding. Dope (Ikke hasj!!), er en form av lakk som strammer bindene mens den tørker. Du da går over med lakk etter på.

Hvis du har noe spørsmål til, email meg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har restaurert et par stenger. Jeg benyttet trelim beregnet for utendørts bruk til korken. Til snellefeste, holker og toppring brukte jeg tokomponent Epoxy. Til lakkering av canen benyttet jeg den gang Hørgårds enkomponent stanglakk. Den ble godt tynnet ut og påført i flere lag med ei nylonstrømpe. Stangsurringene ble også påført flere lag med samme lakk ufortynnet.

Jsc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jsc sin beskrivelse "holder jag med om", vil tillegge at trelim til utendørs bruk bruker å hete "vinterlim".

Du etterspør hvor man kan få deler hen - da blir spørsmålet; hva slags merke er det?

Hvis du har til hensikt å splitte opp stanga og dampe/rette og lime den pånytt frarådes dette hvis du ikke har gjort dette før.

Wiggy beskriver "maligs/lakkskraping som det vi i Norge kaller "å sikle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.